گردشگری و توریسم

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل از موزه جنوب شرق دیدن کرد

به گزارش ایرنا در جریان بازدید رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان و کارشناس موزه جنوب شرق به معرفی اشیای بدست آمده در کاوش های محوطه باستانی شهرسوخته، دهانه غلامان و سایر محوطه های باستانی و تاریخی این استان و بخش های مردم شناسی آن پرداختند.
ماریا دوتسنکو در این بازدید از مشاهده نخستین جراحی جمجه، نخستین انیمیشن، نخستین چشم مصنوعی و دهها اثر منحصر به فرد در این موزه به وجد آمد و این آثار را گنجینه ای گرانبهایی از تاریخ ایران باستان دانست.
به گزارش ایرنا موزه­ منطقه ­ای جنوب شرق کشور در زاهدان با 13 هزار متر مربع مساحت و 10 هزار متر مربع زیربنا به نمایش و معرفی منطقه جنوب شرق شامل استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان در قالب تصاویر و اشیا تاریخی در سه طبقه اصلی باستان شناسی، مردم شناسی و بوم شناسی می پردازد.
در بخش باستان شناسی این موزه اشیایی از محوطه های باستانی جیرفت و شهداد ( کرمان )، اسپیدژ (ایرانشهر)، چِگِردَک ( دلگان ) و کِشیک (نیکشهر) و شهرسوخته ( هامون ) و دهانه غلامان ( زهک ) به نمایش گذاشته شده است.
بخش مردم شناسی موزه جنوب شرق نیز شامل نمایش نسخ خطی، سکه ها، اشیا مربوط به دوران اسلامی و معاصر همچنین معرفی آداب و رسوم، پوشاک و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در قالب صحنه سازی است.
همچنین بخش بوم شناسی شامل نمونه ‌هایی از تاکسیدرمی پرندگان و حیوانات در کنار آکواریوم بزرگی از آبزیان است و علاوه بر این در این قسمت تابلوهای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان و مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امروز/سه شنبه/ همزمان با روز عرفه در زاهدان افتتاح شد.
این نمایشگاه با حضور ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، محمد هادی مرعشی معاون امنیتی و انتظامی استاندار، محمد تقی اوکاتی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سیستان و بلوچستان، قاسم سیاسر مدیر کل اسناد و کتابخانه ملی، مرتضی سلطانی نژاد معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان و اصحاب رسانه در نگارخانه فردوسی مجتمع بزرگ فرهنگی هنری زاهدان گشایش یافت.
7316**3213

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


بازديد از موزه


رئيس مركز اطلاعات سازمان ملل