گردشگری و توریسم

63 قطعه شهاب سنگ در نراق دلیجان رونمایی شد

استاد دانشگاه آخن آلمان در حاشیه آیین چهل و چهارمین سالروز زمینی شدن شهاب سنگ نراق در گفت وگو با ایرنا گفت: نمونه های به نمایش درآمده در موزه نراق شهاب سنگ های جذاب از سراسر دنیا است و به عنوان گنجینه مهمی در این حوزه محسوب می شود.
پروفسور «ایرج عشقی» افزود: نمونه های به نمایش درآمده قطعاتی از شهاب سنگ های چهار سیاره مریخ، عطارد ، وستا و ماه هستند که به صورت انحصاری در این موزه به معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: نمونه های ارائه شده در این موزه شامل 38 قطعه شهاب سنگ، 6 قطعه سنگ شیشه ای از قطعات اجرام آسمانی جمع آوری شده در سراسر دنیا است که به موزه نراق اهدا شده است.
استاد دانشگاه آخن آلمان افزود:سه قطعه کوچک از شهاب سنگ اهدایی کشور روسیه ، یک قطعه استثنایی از سیاره وستا اهدایی الجزایر و پنج سنگ شیشه ای طبیعی اهدایی کشور آلمان است.
مشاور طرح موزه شهاب سنگ نراق ادامه داد: شهاب سنگ سیاره وستا قطعه ای 180 گرمی بوده که 2 و نیم گرم آن به موزه نراق اهدا شده است.
پروفسور عشقی افزود: این اجرام آسمانی نمونه های کم نظیری هستند که در محل برخورد شهاب سنگ نراق در مکان نمازخانه مدرسه خیرساز دخترانه معصومی به عنوان موزه به نمایش گذاشته شده است.
وی گفت: جلوه های ارائه شده در موزه شهاب سنگ نراق منحصر به فرد است در هیچ کجای دنیا موزه اجرام آسمانی در محل برخورد شهاب سنگ با زمین دایر نشده است.
استاندار استان مرکزی در در این برنامه گفت: نخستین موزه دائمی و تخصصی شهاب سنگ کشور به صورت رسمی با برنامه ریزی انجام شده و اختصاص دادن یک قطعه زمین در مدرسه خیرساز دخترانه معصومی راه اندازی می شود.
سید «علی آقا زاده »افزود:نراق از کانون های بارش شهاب سنگی بوده و با داشتن شهاب سنگ و همراهی مسئولان، مستعد راه اندازی موزه اجرام آسمانی است.
وی بیان کرد: راه اندازی این موزه در کنار محور گردشگری نراق ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی این منطقه است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: شهاب سنگ از مواهب الهی است که به نراق اهدا شده و کمتر شهری در دنیا از این ظرفیت طبیعی برخوردار است.
سید «محمد حسینی» افزود: نراق ظرفیت برگزاری سمینارهای علمی را دارد و این موزه شهاب سنگ ظرفیتی برای توسعه گردشگری، اقتصادی و علمی در این منطقه ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: موزه سنگ نگاره ها نیز با ویژگی های خاص در خمین پیگیری می شود که در کشور نمونه ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: امید است موزه شهاب سنگ نراق مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد و تورهای گردشگری، پژوهشگران، محققان زمین شناسی و کانی شناسان بتوانند از اجرام آسمانی در این موزه دیدن کنند.
شهردار نراق نیز در این برنامه گفت: سال 53 یک سنگ آسمانی به وزن سه کیلو و 200 گرم در نراق سقوط کرد و این نخستین سنگ آسمانی است که سقوط آن در یک منطقه مسکونی گزارش شده است.
«مهدی اسماعیلی» ادامه داد: این شهاب سنگ بر روی دبیرستان نوساز معصومی نراق سقوط کرد و پس از سوراخ کردن سقف آزمایشگاه دبیرستان با پهنای 30 سانتیمتر در محیط داخلی این واحد آموزشی فرود آمد.
وی گفت: شهاب سنگ نراق به گفته کارشناسان پس از جدا شدن از سنگ مادر حدود 13.7 میلیون سال سن تابش کیهانی و سرگردانی در فضا در شهر نراق فرود آمده است و این رویداد موجب شهرت جهانی این شهر از لحاظ علمی و تاریخی شد.
اسماعیلی ادامه داد: این جرم آسمانی سنگی بلورین و یکنواخت است که در آن کانی های فلزی از ترکیبات نیکل و آهن به صورت لکه های سیاه و بدون شکل هندسی ایجاد شده است.
شهردار نراق افزود: نتایج تحقیقات صورت گرفته در خصوص سنگ نراق در مجلات معتبر از جمله ناسا و اخبار شهاب سنگ ها به اسم شهاب سنگ آسمانی نراق توسط محققان کشورهای بلژیک، آلمان، پرتغال و آمریکا چاپ و منتشر شده است.
شهرتاریخی نراق واقع در 15 کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان دارای 70 کیلومترمربع وسعت است که از طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است.
این شهر در حوزه قطب گردشگری جنوب استان مرکزی واقع شده که از جمله ظرفیت های گردشگری آن آب انبارهای حاج مهدی نراقی، مسجد جامع نراق، بازار شمس السلطنه، کاروانسرا و پل دودهک، قلعه و غار کهک و غار نخجیر است.
7277/6013/

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه شهاب سنگ


رونمایی