گردشگری و توریسم

یک میلیارد ریال برای مرمت بقعه خیوی آستارا اختصاص یافت

داریوش ملک زاده روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: بنای این بقعه با نمای آجری در دل جنگل از جذابیت خاصی برخوردار است و بازسازی قسمتی از آن که به دلیل قدمت، فرسایش یافته؛ به زودی آغاز خواهد شد.
وی افزود: وضعیت راه بقعه به طول حدود 600 متر نامناسب است و انتظار داریم دهیاری روستای عنبران و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای آستارا به بهسازی آن اقدام کنند.
وی بیان کرد: برای توسعه اماکن مقدس باید بستر درآمدزایی آنها فراهم شود و در طرح بازسازی این بقعه، محلی برای اسکان و پذیرایی گردشگران منظور شده است.
شیخ محمود خیوی از عرفای سده هشتم هجری و متوفی به سال 732 ه.ق است و بقعه سنگی وی به شکل مکعب مستطیل با شش متر ارتفاع و 28 متر مربع مساحت، بین روستاهای عنبران و ویرمونی بخش مرکزی آستارا ساخته شده و در داخل آن، سه قبر از دوران ایلخانان موجود است و قبر میانی به شیخ محمود و قبرهای دیگر به نزدیکان یا جانشینانش تعلق دارد.
این بقعه در سال 1352 به شماره 951 در فهرست آثار ملی ایران ثبت و بعدها بخش هایی از ساختمان آن بر اثر بلایای طبیعی یا توسط قاچاقچیان عتیقه تخریب شده است.
بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع و چهار اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
7105 / 7124 / 2007

انتهای پیام /*


فرهنگي


بقعه خيوي


گيلان


آستارا