تور خارجی

صندلی های هواپیما بر چه اساسی طراحی می شوند؟

صندلی هواپیما

احتمالا تا به الان سوار هر هواپیمایی که شده اید، صندلی هایش آبی رنگ بوده و یا تمی از رنگ آبی را داشته و به صورت خطوط موازی در کنار هم قرار گرفته بودند البته شکل صندلی شما، به کلاس پروازی تا حد زیادی مرتبط است اما بیشتر هواپیماها دارای الگوی یکسانی هستند. تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که صندلی های هواپیما چه طرح هایی می توانند داشته باشند؟ از چه الگویی برای ساخت و طراحی آنان استفاده می شود؟ سوال های بسیاری در زمینه ی صندلی های هواپیما ممکن است برایتان پیش بیاید و البته پاسخ های جالبی نیز دریافت خواهید کرد. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به حقایق جالبی از شکل طراحی صندلی های هواپیما دست یابیم.

صندلی
مطالب مرتبط: آیا می توانیم در هواپیما آب بنوشیم؟ هواپیماها باید چه رنگی باشند؟ هواپیما در مه غلیظ چطور فرود می آید؟

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که چرا صندلی های هواپیما اغلب به رنگ آبی هستند؟ شاید تا حالا نمی دانستید اما هواپیماها و در واقع مسئولان هواپیمایی همه ی سعی شان را می کنند که استرس مسافران را به کمترین حد ممکن برسانند و احساس آرامش و امنیت را در او بیشتر کنند. یکی از کارهایی که در این زمینه انجام می دهند، تغییر رنگ صندلی های هواپیما است. در واقع آن ها از تکنیک های روانشناسانه به بهترین شکل ممکن کمک می گیرند و همه ی جنبه ها عواملی را که ممکن است باعث استرس حتی به مقدار کم و جزیی شود را حذف می کنند. پشت موضوعی به ظاهر ساده و کم اهمیت یک دلیل روانشناسانه وجود دارد.

در وهله ی اول ممکن است جوابتان به این سوال این باشد که احتمالا به خاطر این که رنگ آبی به خوبی می تواند کثیفی ها و لکه ها را پنهان کند از این رنگ استفاده می شود. متخصصان روانشناسی رنگ در این باره می گویند: آبی از آن دست رنگ هاییست که به محض دیدنش به انسان حس آرامش می دهد و به گونه ای راحتی فکر و خیال را در فرد بیشتر می کند دقیقا بر خلاف رنگ قرمز که به نوعی نشان دهنده ی هشدار است و احساس مراقبت و هشیاری را در فرد بیشتر می کند. آبی، رنگ اسمان آبی و آبی دریاست که هر دوی این ها حس آرامش و شفافیت و سکون درونی را در فرد زنده می کند.

علاوه بر این رنگ آبی نشان دهده ی تنفس و تپش های قلب است و به همین دلیل است که در موقع ریلکس کردن و در تمرینات مدیتیشن از آن استفاده می شود. رنگ آبی باعث بیشتر شدن حس اعتماد می شود و به همین دلیل است که حتی در بسیاری از مصاحبه های کاری و اولین ملاقات و قرارهای کاری از این رنگ در لباس استفاده می شود.

صندلی ایستاده

بنابراین طبیعی است که هواپیمایی که در هر بار رفت و آمد صدها نفر را جا به جا می کند، هواپیمایی ها بتوانند اعتماد فرد را جلب کنند طوری که مسافران هم بتوانند اعتماد کنند و برای دفعه های بعدی باز هم از هواپیما برای سفرهایشان استفاده کنند.

همچنین دلیل اصلی و علمی استفاده از رنگ های آبی پر رنگ در صندلی های هواپیما این است که سایه های تیره ی رنگ آبی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی آرامش بخشی در بدن می شود که این موضوع باعث می شود تا مسافران احساس خوبی در هواپیما داشته باشند و کمتر استرس را احساس کنند.

حال که دلیل اصلی رنگ هواپیماها را متوجه شدید حال به این سوال می رسیم که آیا در طراحی بدنه ی صندلی های هواپیما امکان این هست که طراحی آن ها به شکل دیگری صورت بگیرد؟ صندلی های ایستاده ی هواپیمایی که اسکای رایدر ۲٫۰ نامیده می شود، توسط یک شرکت ایتالیایی Aviointeriors طراحی شده است و در واقع، نسخه ی اصلاح شده صندلی هایی است که به صورت ایستاده در سال ۲۰۱۰ ارائه شده است. صندلی ایستاده هواپیما در نمایشگاه طراحی داخلی هواپیما ۲۰۱۸ در هامبورگ رونمایی شد و این بار به رنگ های زرد و آبی تولید شده است. وزن این صندلی ها ۵۰% کمتر از صندلی های استاندارد هواپیماست و ابعاد و اندازه شان نیزبه گونه ای است که ۲۰% مسافر بیشتری را در هواپیما جا می دهد.

در این طراحی فضای بین صندلی ها نیز کمتر شده و به ۵۸ سانتی متر کاهش پیدا کرده است. برای این که تصور صحیحی از این فاصله داشته باشید باید بدانید که فاصله بین صندلی ها در ایرلاین های ارزان قیمتی مثل ایزی جت و جت۲ حدود ۷۳ سانتی متر است. با توجه به این که استفاده از صندلی ایستاده می تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما شود شاید بهتر است امیدوار باشیم زودتر این صندلی ها کاربرد پیدا کنند! اگر تصور نشستن در چنین صندلی هایی برایتان ناخوشایند است باید بدانید که صندلی ایستاده هواپیما تنها برای پروازهای کوتاه مدت طراحی شده است.

آیا صندلی هایی برای افراد دارای اضافه وزن نیز ساخته می شود

البته در صندلی ایستاده هواپیما نمی توانید لم بدهید یا صندلی خود را به عقب خم کنید. امکان تماشای فیلم را نخواهید داشت و فضای زیادی نیز بین شما و نفر جلویی وجود ندارد. استفاده از صندلی ایستاده هواپیما نیازمند تغییراتی در ساختار هواپیماست و شاید کمی زمان لازم باشد تا این صندلی ها کاربرد وسیعی پیدا کنند.

سوال بعدی که ممکن است پیش آید این است که، اگر چنین صندلی هایی طراحی شود، آیا صندلی هایی برای افراد دارای اضافه وزن نیز ساخته می شود؟ بای در پاسخ این سوال بگوییم که؛ به طور مثال شرکت ایرباس با توجه به افزایش تعداد مسافران چاق، اقدام به طراحی صندلی های جدیدی با ۷ سانتیمتر افزایش پهنا کرده است.

شرکت ایرباس برای حل معضل مسافران چاق، صندلی های اختصاصی جدیدی طراحی کرده است که فضای بیشتری در اختیار این افراد قرار می دهد. هواپیماهای ایرباس A320 مجهز به صندلی های فوق عریضی با پهنای ۲۰ اینچ (۵۰ سانتیمتر) شده اند که حدود ۷ سانتیمتر پهن تر از صندلی های معمولی هستند.

شرکت ایرباس این اقدام را بدلیل افزایش تعداد مسافران چاق و کاهش مشکلات آنها در سفرهای طولانی اعلام کرده است. برای حفظ عدالت بین مسافران، شرکت های هواپیمایی باید به فکر طراحی نسل جدید صندلی مخصوص مسافرانی باشند که قد آنها از حد استاندارد بلندتر بوده و از فضای کمی برای قرار دادن پاهای خود برخوردارند.

صندلی های هواپیما

سوال بعدی که درباره ی طراحی صندلی هواپیما ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا صندلی ها دارای امکانات تکنولوژیکی بیشتری می شوند؟ محققان و طراحان هواپیمایی از طراحی صندلی های هوشمند به نام COS رونمایی کردند که به صفحات لمسی بزرگ مجهز هستند و قابل جاسازی در هواپیماهای ایرباس A380 است.

جان مایسنر دانشجوی آلمانی طراح این صندلی ها گفت: این صندلی های به گونه ای طراحی شده اند که مسافران با نشستن بر روی آنها احساس راحتی بیشتری می کنند و در عین حال صفحات بزرگی هستند که می توانند ویدیویی زنده را از بیرون هواپیما و در تمامی ردیف ها برای خلق صحنه های پانورامیک نمایش می دهند. این صفحات بزرگ را می توان یا به عنوان صفحه لمسی به کار برد یا با حسگرهای حرکتی کنترل کرد به طوری که مسافران بتوانند تکیه بدهند و همزمان آن ها را کنترل کنند.

همچنین مسافران می توانند همزمان درون کابین خلبان را از طریق این صفحات تماشا کنند. مسافران حتی می توانند صفحاتشان را برای تشکیل دادن صفحه های پانورامیک بزرگ به یکدیگر ملحق کنند و ویدیویی زنده را از بیرون هواپیما تماشا کنند؛ آن ها همچنین می توانند بازی های تعاملی را روی صفحات دوگانه داشته باشند.

می توان شکل و اندازه صندلی ها را با فشار یک دگمه تغییر داد؛ جداکننده ها نیز فضایی خصوص را خلق و امکان تماس نزدیک خانواده ها با یکدیگر را فراهم می کنند. تمامی پنل عقبی صندلی می تواند به صفحه بزرگی تبدیل شود که دارای بخش های متنوعی بوده و مولفه های مختلفی را به نمایش می گذارد. مسافران همچنین می توانند از طریق آن برای دوستان ایمیل بفرستند یا با آن ها تماس تلفنی داشته باشند. صندلی هوشمند در ده ها حالت مختلف قرار می گیرد.

صندلی هواپیما

احتمالا تا به الان سوار هر هواپیمایی که شده اید، صندلی هایش آبی رنگ بوده و یا تمی از رنگ آبی را داشته و به صورت خطوط موازی در کنار هم قرار گرفته بودند البته شکل صندلی شما، به کلاس پروازی تا حد زیادی مرتبط است اما بیشتر هواپیماها دارای الگوی یکسانی هستند. تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که صندلی های هواپیما چه طرح هایی می توانند داشته باشند؟ از چه الگویی برای ساخت و طراحی آنان استفاده می شود؟ سوال های بسیاری در زمینه ی صندلی های هواپیما ممکن است برایتان پیش بیاید و البته پاسخ های جالبی نیز دریافت خواهید کرد. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به حقایق جالبی از شکل طراحی صندلی های هواپیما دست یابیم.

صندلی

مطالب مرتبط: آیا می توانیم در هواپیما آب بنوشیم؟ هواپیماها باید چه رنگی باشند؟ هواپیما در مه غلیظ چطور فرود می آید؟

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که چرا صندلی های هواپیما اغلب به رنگ آبی هستند؟ شاید تا حالا نمی دانستید اما هواپیماها و در واقع مسئولان هواپیمایی همه ی سعی شان را می کنند که استرس مسافران را به کمترین حد ممکن برسانند و احساس آرامش و امنیت را در او بیشتر کنند. یکی از کارهایی که در این زمینه انجام می دهند، تغییر رنگ صندلی های هواپیما است. در واقع آن ها از تکنیک های روانشناسانه به بهترین شکل ممکن کمک می گیرند و همه ی جنبه ها عواملی را که ممکن است باعث استرس حتی به مقدار کم و جزیی شود را حذف می کنند. پشت موضوعی به ظاهر ساده و کم اهمیت یک دلیل روانشناسانه وجود دارد.

در وهله ی اول ممکن است جوابتان به این سوال این باشد که احتمالا به خاطر این که رنگ آبی به خوبی می تواند کثیفی ها و لکه ها را پنهان کند از این رنگ استفاده می شود. متخصصان روانشناسی رنگ در این باره می گویند: آبی از آن دست رنگ هاییست که به محض دیدنش به انسان حس آرامش می دهد و به گونه ای راحتی فکر و خیال را در فرد بیشتر می کند دقیقا بر خلاف رنگ قرمز که به نوعی نشان دهنده ی هشدار است و احساس مراقبت و هشیاری را در فرد بیشتر می کند. آبی، رنگ اسمان آبی و آبی دریاست که هر دوی این ها حس آرامش و شفافیت و سکون درونی را در فرد زنده می کند.

علاوه بر این رنگ آبی نشان دهده ی تنفس و تپش های قلب است و به همین دلیل است که در موقع ریلکس کردن و در تمرینات مدیتیشن از آن استفاده می شود. رنگ آبی باعث بیشتر شدن حس اعتماد می شود و به همین دلیل است که حتی در بسیاری از مصاحبه های کاری و اولین ملاقات و قرارهای کاری از این رنگ در لباس استفاده می شود.

صندلی ایستاده

بنابراین طبیعی است که هواپیمایی که در هر بار رفت و آمد صدها نفر را جا به جا می کند، هواپیمایی ها بتوانند اعتماد فرد را جلب کنند طوری که مسافران هم بتوانند اعتماد کنند و برای دفعه های بعدی باز هم از هواپیما برای سفرهایشان استفاده کنند.

همچنین دلیل اصلی و علمی استفاده از رنگ های آبی پر رنگ در صندلی های هواپیما این است که سایه های تیره ی رنگ آبی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی آرامش بخشی در بدن می شود که این موضوع باعث می شود تا مسافران احساس خوبی در هواپیما داشته باشند و کمتر استرس را احساس کنند.

حال که دلیل اصلی رنگ هواپیماها را متوجه شدید حال به این سوال می رسیم که آیا در طراحی بدنه ی صندلی های هواپیما امکان این هست که طراحی آن ها به شکل دیگری صورت بگیرد؟ صندلی های ایستاده ی هواپیمایی که اسکای رایدر ۲٫۰ نامیده می شود، توسط یک شرکت ایتالیایی Aviointeriors طراحی شده است و در واقع، نسخه ی اصلاح شده صندلی هایی است که به صورت ایستاده در سال ۲۰۱۰ ارائه شده است. صندلی ایستاده هواپیما در نمایشگاه طراحی داخلی هواپیما ۲۰۱۸ در هامبورگ رونمایی شد و این بار به رنگ های زرد و آبی تولید شده است. وزن این صندلی ها ۵۰% کمتر از صندلی های استاندارد هواپیماست و ابعاد و اندازه شان نیزبه گونه ای است که ۲۰% مسافر بیشتری را در هواپیما جا می دهد.

در این طراحی فضای بین صندلی ها نیز کمتر شده و به ۵۸ سانتی متر کاهش پیدا کرده است. برای این که تصور صحیحی از این فاصله داشته باشید باید بدانید که فاصله بین صندلی ها در ایرلاین های ارزان قیمتی مثل ایزی جت و جت۲ حدود ۷۳ سانتی متر است. با توجه به این که استفاده از صندلی ایستاده می تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما شود شاید بهتر است امیدوار باشیم زودتر این صندلی ها کاربرد پیدا کنند! اگر تصور نشستن در چنین صندلی هایی برایتان ناخوشایند است باید بدانید که صندلی ایستاده هواپیما تنها برای پروازهای کوتاه مدت طراحی شده است.

آیا صندلی هایی برای افراد دارای اضافه وزن نیز ساخته می شود

البته در صندلی ایستاده هواپیما نمی توانید لم بدهید یا صندلی خود را به عقب خم کنید. امکان تماشای فیلم را نخواهید داشت و فضای زیادی نیز بین شما و نفر جلویی وجود ندارد. استفاده از صندلی ایستاده هواپیما نیازمند تغییراتی در ساختار هواپیماست و شاید کمی زمان لازم باشد تا این صندلی ها کاربرد وسیعی پیدا کنند.

سوال بعدی که ممکن است پیش آید این است که، اگر چنین صندلی هایی طراحی شود، آیا صندلی هایی برای افراد دارای اضافه وزن نیز ساخته می شود؟ بای در پاسخ این سوال بگوییم که؛ به طور مثال شرکت ایرباس با توجه به افزایش تعداد مسافران چاق، اقدام به طراحی صندلی های جدیدی با ۷ سانتیمتر افزایش پهنا کرده است.

شرکت ایرباس برای حل معضل مسافران چاق، صندلی های اختصاصی جدیدی طراحی کرده است که فضای بیشتری در اختیار این افراد قرار می دهد. هواپیماهای ایرباس A320 مجهز به صندلی های فوق عریضی با پهنای ۲۰ اینچ (۵۰ سانتیمتر) شده اند که حدود ۷ سانتیمتر پهن تر از صندلی های معمولی هستند.

شرکت ایرباس این اقدام را بدلیل افزایش تعداد مسافران چاق و کاهش مشکلات آنها در سفرهای طولانی اعلام کرده است. برای حفظ عدالت بین مسافران، شرکت های هواپیمایی باید به فکر طراحی نسل جدید صندلی مخصوص مسافرانی باشند که قد آنها از حد استاندارد بلندتر بوده و از فضای کمی برای قرار دادن پاهای خود برخوردارند.

صندلی های هواپیما

سوال بعدی که درباره ی طراحی صندلی هواپیما ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا صندلی ها دارای امکانات تکنولوژیکی بیشتری می شوند؟ محققان و طراحان هواپیمایی از طراحی صندلی های هوشمند به نام COS رونمایی کردند که به صفحات لمسی بزرگ مجهز هستند و قابل جاسازی در هواپیماهای ایرباس A380 است.

جان مایسنر دانشجوی آلمانی طراح این صندلی ها گفت: این صندلی های به گونه ای طراحی شده اند که مسافران با نشستن بر روی آنها احساس راحتی بیشتری می کنند و در عین حال صفحات بزرگی هستند که می توانند ویدیویی زنده را از بیرون هواپیما و در تمامی ردیف ها برای خلق صحنه های پانورامیک نمایش می دهند. این صفحات بزرگ را می توان یا به عنوان صفحه لمسی به کار برد یا با حسگرهای حرکتی کنترل کرد به طوری که مسافران بتوانند تکیه بدهند و همزمان آن ها را کنترل کنند.

همچنین مسافران می توانند همزمان درون کابین خلبان را از طریق این صفحات تماشا کنند. مسافران حتی می توانند صفحاتشان را برای تشکیل دادن صفحه های پانورامیک بزرگ به یکدیگر ملحق کنند و ویدیویی زنده را از بیرون هواپیما تماشا کنند؛ آن ها همچنین می توانند بازی های تعاملی را روی صفحات دوگانه داشته باشند.

می توان شکل و اندازه صندلی ها را با فشار یک دگمه تغییر داد؛ جداکننده ها نیز فضایی خصوص را خلق و امکان تماس نزدیک خانواده ها با یکدیگر را فراهم می کنند. تمامی پنل عقبی صندلی می تواند به صفحه بزرگی تبدیل شود که دارای بخش های متنوعی بوده و مولفه های مختلفی را به نمایش می گذارد. مسافران همچنین می توانند از طریق آن برای دوستان ایمیل بفرستند یا با آن ها تماس تلفنی داشته باشند. صندلی هوشمند در ده ها حالت مختلف قرار می گیرد.