تور خارجی

پیدا شدن رد گاری‌هایی از ۷ هزار سال پیش!

کارت راتس، دیدنی های مالتا | Malta’s Cart Ruts

در بسیاری از نقاط جزیره مالتا و جزیره غودش در دریای مدیترانه مجموعه ای از ردهای موازی است که در دل صخره های سنگ آهکی به وجود آمده اند و ظاهرا دست ساز هستند. این ردهای موازی یکی از معروف ترین دیدنی های مالتا هستند که شباهت زیادی به رد گاری های قدیمی دارند. عمق آن ها به ۶۰ سانتی متر می رسند و بین آن ها حدودا ۱۱۰ تا ۱۴۰ سانتی متر فاصله دارد. برخی از این ردها یکدیگر را قطع می کنند اما در بیشتر مواقع موازی هستند. الی گشت در ادامه این مورد از دیدنی های مالتا را به شما معرفی و همچنین تصاویری از این ردها را برایتان آماده کرده است؛ با ما همراه باشید.

بخشی از دیدنی های مالتا

کارت راتس، دیدنی های مالتا | Malta’s Cart Ruts

در بسیاری از نقاط جزیره مالتا و جزیره غودش در دریای مدیترانه مجموعه ای از ردهای موازی است که در دل صخره های سنگ آهکی به وجود آمده اند و ظاهرا دست ساز هستند. این ردهای موازی یکی از معروف ترین دیدنی های مالتا هستند که شباهت زیادی به رد گاری های قدیمی دارند. عمق آن ها به ۶۰ سانتی متر می رسند و بین آن ها حدودا ۱۱۰ تا ۱۴۰ سانتی متر فاصله دارد. برخی از این ردها یکدیگر را قطع می کنند اما در بیشتر مواقع موازی هستند. الی گشت در ادامه این مورد از دیدنی های مالتا را به شما معرفی و همچنین تصاویری از این ردها را برایتان آماده کرده است؛ با ما همراه باشید.

بخشی از دیدنی های مالتا

اطلاعات کلی از کارت راتس

مطالب مرتبط: از شلوغی زندگی به آرامش و زیبایی مالتا فرار کنید! قدیمی ترین سازه های روی زمین را ببینید!+ تصویر

خطوط موازی با اینکه بیشتر آن ها سایزی که در مقدمه به شما گفتیم را دارند اما برخی از آن ها عمیق تر و یا باریک تر هستند و یا خطوطی هستند که کم عمق و پهن می باشند. آن ها هم به شکل سطوح صیقلی دیده می شوند و هم به تیزی سنگ های برنده هستند. این آثار عجیب از دیدنی های مالتا هم به شکل تکی و هم به شکل گروهی دیده شده و معمولا موازی هستند؛ به طوری که اگر از دور نگاه کنیم شبیه ریل قطار می ماند که به دوردست ها می رسد. برخی از آن ها روی کوه و تپه ها هستند و برخی دیگر تا امتداد دریا ادامه یافته و ناپدید می شوند.

با اینکه کارت راتس های مالتا ساختارهای تاثیرگذاری هستند اما نمی توان آن ها را تنها به این کشور نسبت داد. در حقیقت، تشکل های اینچنینی در سیسیل، ساردینیا، ایتالیا، یونان و جنوب فرانسه نیز کم و بیش پیدا می شود. با این حال همه آن ها به یک دلیل به وجود نیامده اند و همه شان هم شبیه هم نیستند.

رد وسیله های حمل و نقل باستانی در مالتا

اطلاعات کلی از کارت راتس

مطالب مرتبط: از شلوغی زندگی به آرامش و زیبایی مالتا فرار کنید! قدیمی ترین سازه های روی زمین را ببینید!+ تصویر

خطوط موازی با اینکه بیشتر آن ها سایزی که در مقدمه به شما گفتیم را دارند اما برخی از آن ها عمیق تر و یا باریک تر هستند و یا خطوطی هستند که کم عمق و پهن می باشند. آن ها هم به شکل سطوح صیقلی دیده می شوند و هم به تیزی سنگ های برنده هستند. این آثار عجیب از دیدنی های مالتا هم به شکل تکی و هم به شکل گروهی دیده شده و معمولا موازی هستند؛ به طوری که اگر از دور نگاه کنیم شبیه ریل قطار می ماند که به دوردست ها می رسد. برخی از آن ها روی کوه و تپه ها هستند و برخی دیگر تا امتداد دریا ادامه یافته و ناپدید می شوند.

با اینکه کارت راتس های مالتا ساختارهای تاثیرگذاری هستند اما نمی توان آن ها را تنها به این کشور نسبت داد. در حقیقت، تشکل های اینچنینی در سیسیل، ساردینیا، ایتالیا، یونان و جنوب فرانسه نیز کم و بیش پیدا می شود. با این حال همه آن ها به یک دلیل به وجود نیامده اند و همه شان هم شبیه هم نیستند.

رد وسیله های حمل و نقل باستانی در مالتا

تاریخ تقریبی به وجود آمدن این خطوط اسرار آمیز

برخی از محققان این خطوط را به بناهای مذهبی موجود در جزیره مالتا و غودش نسبت می دهند. بیش از ۱۰ مجموعه مذهبی سنگی به همراه دیگر سازه های تاریخی در جزایر مالتایی وجود دارد که تاریخ آن ها به حدود ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردند که همین موضوع هم آن ها را یکی از قدیمی ترین سازه های دست ساز در سراسر کره زمین کرده است. اعتقاد بر این است که این خطوط پاسخ سوالی است که دانشمندان زیادی را برای چگونگی ساخت این سازه ها درگیر خود کرده است؛ سازه هایی که در زمان خود بسیار شگفت انگیز بوده اند.

همچنین فرضیه دیگری مطرح می شود که این کانال های دوگانه، ایجاد شده توسط مهاجرانی است که بعدها از سیسیل در آغاز دوره برنز و یا حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد به مالتا وارد شدند. با این حال، آنتونی بونانو، باستان شناس مالتی نیز تئوری جایگزینی در مورد تاریخ این خطوط در جزیره ارائه کرده است که نشان می دهد که ردها می توانند سازه های فنیقی باشند که اخیرا، احتمالا در قرن هفتم میلادی، ساخته شده اند.

دیدنی های مالتا

تاریخ تقریبی به وجود آمدن این خطوط اسرار آمیز

برخی از محققان این خطوط را به بناهای مذهبی موجود در جزیره مالتا و غودش نسبت می دهند. بیش از ۱۰ مجموعه مذهبی سنگی به همراه دیگر سازه های تاریخی در جزایر مالتایی وجود دارد که تاریخ آن ها به حدود ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردند که همین موضوع هم آن ها را یکی از قدیمی ترین سازه های دست ساز در سراسر کره زمین کرده است. اعتقاد بر این است که این خطوط پاسخ سوالی است که دانشمندان زیادی را برای چگونگی ساخت این سازه ها درگیر خود کرده است؛ سازه هایی که در زمان خود بسیار شگفت انگیز بوده اند.

همچنین فرضیه دیگری مطرح می شود که این کانال های دوگانه، ایجاد شده توسط مهاجرانی است که بعدها از سیسیل در آغاز دوره برنز و یا حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد به مالتا وارد شدند. با این حال، آنتونی بونانو، باستان شناس مالتی نیز تئوری جایگزینی در مورد تاریخ این خطوط در جزیره ارائه کرده است که نشان می دهد که ردها می توانند سازه های فنیقی باشند که اخیرا، احتمالا در قرن هفتم میلادی، ساخته شده اند.

دیدنی های مالتا

این دیدنی های مالتا چگونه ساخته شده اند؟

از آنجایی که هنوز معلوم نیست که این خطوط چگونه ایجاد شده اند، جوابی قطعی به این سوال نمی توان داد. برخی از باستان شناسان معتقدند که کارت راتس بر اساس وسیله نقلیه ای که احتمالا چرخ داشته است ساخته شده و در نهایت به این شکل در آمده اند. این وسایل نقلیه می توانستند انسان یا بارهای سنگینی را در مسیرهای مشخص شده حرکت داده و استفاده از آن ها برای دهه ها و یا یک سده به طول انجامیده باشد.

به این صورت رد این وسیله در سنگ آهک های این منطقه به مرور افتاده باشد و به شکل امروزی دیده شود. اما گروهی دیگر مخالف این قضیه هستند که تمام این ردها به خاطر عبور وسیله های نقلیه بوده باشد. آن ها می گویند که این خطوط آنقدر تمیز کار شده اند که بعید نیست با ابزار خاصی به صورت دست ساز در آمده باشند.

بخشی از دیدنی های مالتا

این دیدنی های مالتا چگونه ساخته شده اند؟

از آنجایی که هنوز معلوم نیست که این خطوط چگونه ایجاد شده اند، جوابی قطعی به این سوال نمی توان داد. برخی از باستان شناسان معتقدند که کارت راتس بر اساس وسیله نقلیه ای که احتمالا چرخ داشته است ساخته شده و در نهایت به این شکل در آمده اند. این وسایل نقلیه می توانستند انسان یا بارهای سنگینی را در مسیرهای مشخص شده حرکت داده و استفاده از آن ها برای دهه ها و یا یک سده به طول انجامیده باشد.

به این صورت رد این وسیله در سنگ آهک های این منطقه به مرور افتاده باشد و به شکل امروزی دیده شود. اما گروهی دیگر مخالف این قضیه هستند که تمام این ردها به خاطر عبور وسیله های نقلیه بوده باشد. آن ها می گویند که این خطوط آنقدر تمیز کار شده اند که بعید نیست با ابزار خاصی به صورت دست ساز در آمده باشند.

بخشی از دیدنی های مالتا

باستان شناس استرالیایی، کلاودیا ساگونا از دانشگاه بیرمنگام ایده متفاوتی در مورد این خطوط دارد. از نظر ساگونا این ردها در واقع خطوط آبیاری از زمان عصر سنگ یا عصر حجر هستند. در عصر باستان، باران های سیلابی خاک سطحی جزیره را شسته و در نهایت کشاورزان آن زمان مجبور بودند تا کاری کنند که روش های جدیدی برای آبیاری باشد. او می گوید که کشاورزان مالتی این خطوط را حفاری کرده اند تا از طریق سنگ اهک ها بتوانند آب را هدیت کرده و از خاک سطحی محافظت کنند.

یک فرضیه دیگر این است که این دیدنی های مالتا به خاطر این است که سنگ های معادن از این راه جابجا می شده است. حمل و نقل سنگ ها شاید همان رازی باشد که ساختمان های مذهبی اطراف آن به وجود آمده اند. این فرضیه که توسط آنتونی بونانو به وجود آمده است می گوید که از طریق این راه ها، سنگ ها جابجا شده و به سمت محل ساخت بناها هدایت می شده است. اگر این نظر درست باشد، بسیاری از محققانی که روی سازه های مذهبی مالتا تحقیق می کنند نیز به راحتی می توانند داستان پشت پرده این ساختمان ها را کشف کنند.  البته برخی هم می گویند که سنگ های معدن از این طریق به آفریقا برده می شده است و خطوط حمل و نقل جاده ای محسوب می شدند.

توریستی بین خطوط

باستان شناس استرالیایی، کلاودیا ساگونا از دانشگاه بیرمنگام ایده متفاوتی در مورد این خطوط دارد. از نظر ساگونا این ردها در واقع خطوط آبیاری از زمان عصر سنگ یا عصر حجر هستند. در عصر باستان، باران های سیلابی خاک سطحی جزیره را شسته و در نهایت کشاورزان آن زمان مجبور بودند تا کاری کنند که روش های جدیدی برای آبیاری باشد. او می گوید که کشاورزان مالتی این خطوط را حفاری کرده اند تا از طریق سنگ اهک ها بتوانند آب را هدیت کرده و از خاک سطحی محافظت کنند.

یک فرضیه دیگر این است که این دیدنی های مالتا به خاطر این است که سنگ های معادن از این راه جابجا می شده است. حمل و نقل سنگ ها شاید همان رازی باشد که ساختمان های مذهبی اطراف آن به وجود آمده اند. این فرضیه که توسط آنتونی بونانو به وجود آمده است می گوید که از طریق این راه ها، سنگ ها جابجا شده و به سمت محل ساخت بناها هدایت می شده است. اگر این نظر درست باشد، بسیاری از محققانی که روی سازه های مذهبی مالتا تحقیق می کنند نیز به راحتی می توانند داستان پشت پرده این ساختمان ها را کشف کنند.  البته برخی هم می گویند که سنگ های معدن از این طریق به آفریقا برده می شده است و خطوط حمل و نقل جاده ای محسوب می شدند.

توریستی بین خطوط

با اینکه بسیاری از فرضیه ها جالب و معروف هستند، اما هیچکدامشان نتوانسته دلایل قانع کننده و قاطعانه ای داشته باشند. به همین دلیل تا امروز هنوز هم در مورد هدف اصلی ایجاد این خطوط که احتمال می رود دست ساز باشد مشخص نشده است. در حال حاضر هیچ شکی نیست که خطوط مبهم از دیدنی های مالتا همچنان در آینده حل نشده باقی می مانند: از لحاظ هدف اصلی، ابزار دقیق که از طریق آنها تشکیل شده اند، تاریخ دقیق ایجاد شدنشان و اینکه چه مدت آنها به طور مداوم توسط تمدن باستانی که در آنجا زندگی می کردند، استفاده می شدند.

منبع: beyondsciencetv.com

با اینکه بسیاری از فرضیه ها جالب و معروف هستند، اما هیچکدامشان نتوانسته دلایل قانع کننده و قاطعانه ای داشته باشند. به همین دلیل تا امروز هنوز هم در مورد هدف اصلی ایجاد این خطوط که احتمال می رود دست ساز باشد مشخص نشده است. در حال حاضر هیچ شکی نیست که خطوط مبهم از دیدنی های مالتا همچنان در آینده حل نشده باقی می مانند: از لحاظ هدف اصلی، ابزار دقیق که از طریق آنها تشکیل شده اند، تاریخ دقیق ایجاد شدنشان و اینکه چه مدت آنها به طور مداوم توسط تمدن باستانی که در آنجا زندگی می کردند، استفاده می شدند.

منبع: beyondsciencetv.com