اخبار گردشگری

اساسی ترین عامل خط خوردن وریا غفوری از تیم ملی

خط خوردن وریا غفوری از لیست نهایی روانه به جام جهانی یکی از غیر قابل پیش بینی ترین تصمیمات جنجالی بود که کی روش در طول حضورش در ایران گرفته است.وریا غفوری

بزرگ ترین سئوالی که خاطر اهالی فوتبال را پس از اعلام فهرست ۲۴ نفره کی روش برای اعزام به جام جهانی درگیر کرد، دلایل خط خوردن وریا غفوری و سید جلال حسینی از این فهرست بود.

هجمه وارد شده علیه سرمربی تیم ملی سبب شد تا او خیلی زود طی گفتگو ای در راستای روشن سازی افکار جمعی دلایل کشیده شدن قلم قرمز روی نام این دو بازیکن و البته سید حسین حسینی را بدهد. کی روش در باره حسینی ها دلایلی آورد و یکی را برای جام جهانی مسن دانست و برای دیگری نیمکت نشینی بعد از رکوردشکنی را عامل خط خوردن دانست.

سرمربی تیم ملی برای خط زدن روی نام غفوری دلیل جالبی داشت. کی روش عنوان کرد تغییر پست، واقعی ترین عامل خط خوردن غفوری از تیم ملی بود. وی در بخشی از صحبت اش عنوان کرد که به غفوری این هشدار را داده بود و به وی گفته بود با مربی ات صحبت کن و به او بگو باید دفاع راست بازی کنی تا برای حضور در تیم ملی شانس داشته باشی.

نگاهی به قبل های نه چندان دور نشان می دهد کی روش در این نوع رفتار و دستور دادن به برخی بازیکنان بی سابقه نبود.

اواخر فصل قبل و زمانی که امید ابراهیمی با مصدومیت از ناحیه عضله زیر شکم مواجه شده بود، کی روش به این بازیکن ملی پوش فشار می آورد که درمانش را در کمپ تیم ملی دنبال کند در حالی که ابراهیمی بیشتر تمایل داشت تحت نظر تیم پزشکی استقلال درمان شود.

هنگامی که استقلالی ها برای بازی با العین آماده می شدند دستور جدیدی از کی روش برای امید ابراهیمی صادر شد و به وی گفت:حالا که تحت نظر تیم پزشکی استقلال درمان کردی حتما باید برای این تیم مقابل العین بازی کنی در غیر اینصورت از تیم ملی خط خواهی خورد.

البته امید ابراهیمی هرگز در آن بازی به میدان نرفت، چون مصدومیت او به گونه ای بود که شرایط بازی را نداشت. اما استرسی که برای ابراهیمی ایجاد شد و آن استرس به تیم استقلال هم منتقل شد بی تاثیر در نتیجه عجیب (۶ بر ۲) ثبت شده در آن بازی نداشت.

البته امید ابراهیمی که مدتی در ترس و هراس دعوت به تیم ملی قرار داشت نهایتا به جمع مردان ملی پوش بازگشت. اما او نیز قرار گرفتن بین تیم باشگاهی و تیم ملی را در مقطعی از دوران فوتبالش به این شکل تجربه کرده است.
شفر وریا غفوری را با کیمیچ و مارسلو مقایسه کرد

وینفرد شفر، سرمربی تیم استقلال در بازتاب به صحبت های کارلوس کی روش اطلاعیه ای صادر کرد که مختصر آن در ادامه می آید:

در هشتاد و پنج درصد مسابقات ما وریا غفوری به عنوان مدافع راست بازی کرد. هر کسی که مسابقات لیگ را پیگیری و تماشا کرده باشید از این نکته آگاه است. به علاوه اینکه این مشخص بود ما برخی موافع به دلیل مصدومیت وریا را به عنوان وینگر راست استفاده کردیم.

مهم تر از همه چیز کیفیت خارق العاده وریا غفوری است. او به خوبی نقش یک دفاع راست را با عملکردی مدرن و محکم به نمایش گذاشت. این بسیار ضروری است برای تحت فشار قرار دادن حریف و توانایی ایجاد موقعیت بیشتر برای تیم. در سال های گذشته فوتبال تغییرات بسیار مهمی داشته است.

بهترین راه برای خارج کردن یک مدافع چپ تهاجمی در جریان مسابقه یک مدافع راست محکم و تهاجمی است. همانطور که بازیکنانی مانند کیمیچ و مارسلو فقط عقب نمی ایستند که دفاع کنند.

چنین کاری متعلق به گذشته است. وریا فوتبال مدرنی بازی می کند. او بسیار پیشرفت کرده و این خیلی خوب است. من ناراحت و نا امید شدم؛ به خاطر اینکه تیم ملی بازیکن من را پس از بازی با الهلال تحت فشار گذاشت.

او و استقلال را تحت فشار گذاشت، از مسیری که به نظر من غیر منصفانه، خارج از شرایط همکاری و مضر برای ما و بازیکن ما بود اما آن مساله متعلق به گذشته است. من امیدوارم ما در آینده با هم همکاری داشته باشیم به خاطر اینکه این بهترین کار برای فوتبال ایران است و من باور دارم همه ما یعنی تیم ملی و باشگاه ها یک هدف را دنبال می کنیم که پیشرفت فوتبال ایران است.ما می توانیم این کار را فقط با هم و با همکاری هم انجام دهیم نه علیه یکدیگر.