اخبار گردشگری

ایران در سایت برخی از سفارتخانه های خارجی جزو مقاصد زرد است

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت:متأسفانه ایران در سایت برخی از سفارتخانه های کشورهای خارجی در لیست مقاصد سفر، به رنگ زرد نشان داده می شود که شایسته کشورمان نیست.

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در دیدار با غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزارت امورخارجه که با حضور تعدادی از معاونان و مدیران دو دستگاه در محل دفتر رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، افزود: مهم ترین مشکل در جذب گردشگران خارجی به کشور، نبود معرفی مناسب و اطلاع رسانی درخصوص ظرفیت ها، جاذبه ها و زیبایی های ایران است.

به همین سبب، وزارت امورخارجه و سفارتخانه های ایران در خارج از کشور می توانند در این خصوص نقش فعالی را ایفا کنند تا شاهد رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: در حال حاضر برخی از کشورهای هدف را برای جذب گردشگر خارجی شناسایی کرده ایم که ترکیه، چین و کشورهای اتحادیه اروپا مهم ترین کشورهای هدف ما هستند، اما واقعیت این است که درخصوص تبلیغات و اطلاع رسانی و معرفی جاذبه ها و زیبایی های ایران با کمبود اعتبار مواجه هستیم که در این میان، سفارتخانه ها به عنوان یکی از مراکز مهم ما در خارج از کشور می توانند در معرفی هرچه بهتر ظرفیت های گردشگری کشورمان نقش ایفا کنند.

به عنوان مثال، چین یک کشور بزرگ و پرجمعیت است که سالانه ۱۲۱میلیون گردشگر خروجی دارد که اگر بتوانیم فقط یک درصد این گردشگران را به ایران جذب کنیم، سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار گردشگر چینی به ایران سفر خواهند کرد که این خود یک رشد مناسب در جذب گردشگر است.

شرکت در نمایشگاه های خارجی می تواند به معرفی جاذبه ها و ظرفیت های ایران کمک کند و در افزایش جذب گردشگر خارجی نقش داشته باشد که با توجه به محدودیت های مالی برای حضور در این نمایشگاه ها و محدودیت غرفه ها، سفارتخانه ها و مجموعه وزارت امورخارجه می توانند نقش مهمی را در این خصوص ایفا کنند.

علاوه بر نمایشگاه های گردشگری، نمایشگاه های صنایع دستی نیز نقش مهمی در معرفی ظرفیت های ایران و افزایش جذب گردشگر دارد و این در حالی است که برخی از کمپانی های تولید خودرو به دنبال طراحی فضای داخلی خودرو مانند جلوداشبورد و کنار درها با هنرهای سنتی هستند که به طور حتم این ظرفیت در بین هنرمندان ایرانی وجود دارد که باید مورداستفاده قرار گیرد.

مونسان سپس به نقش مجامع بین المللی اشاره کرد و افزود: ما در برخی از مجامع بین المللی عضو هستیم و حق عضویت می پردازیم، اما تاکنون نتوانسته ایم به شایستگی از این ظرفیت استفاده کنیم که در این خصوص نیز وزارت امورخارجه می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متأسفانه ایران در سایت برخی از سفارتخانه های کشورهای خارجی در لیست مقاصد سفر، به رنگ زرد نشان داده می شود که شایسته کشورمان نیست و درخواست ما از وزارت امور خارجه این است که در این خصوص نیز با تعاملی که با سفارتخانه ها دارد با معرفی هرچه بهتر ظرفیت های کشورمان جایگاه ایران را در سایت سفارتخانه های کشورهای مختلف ارتقا دهد.

غلامرضا انصاریان، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، نیز در این نشست با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای رونق گردشگری و افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور گفت: تمام سفارتخانه های ما برای معرفی و تبلیغات ظرفیت های ایران و نیز برپایی مراسم روز ملی و بزرگداشت های مختلف در خدمت گردشگری است.

او با اشاره به ظرفیت های ایران در حوزه گردشگری افزود: واقعیت این است که باید ذهنیت گردشگران خارجی را نسبت به ایران تغییر دهیم چراکه به خاطر تبلیغات منفی که از سوی رسانه های معاند می شود، گردشگران شناخت دقیقی از ایران ندارند.

در مدتی که در برخی از کشورها سفیر بودم، شاهد علاقه مندی افراد برای سفر به ایران بودم اما متأسفانه شناخت دقیقی از ایران نداشتند، اما وقتی برخی از این افراد ازجمله حتی مسئولان آن کشورها به ایران سفر می کردند، تازه متوجه زیبایی های ایران، ظرفیت های گردشگری و از همه مهم تر امنیت و مهمان نوازی مردم می شدند.

انصاریان افزود: این در حالی است که موضوع ایرانیان خارج از کشور نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است و می توان با برنامه ریزی تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور را برای سفر به ایران در طول سال به عنوان گردشگری بومی تشویق کرد و از این ظرفیت نیز بهره برد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.