اخبار گردشگری

خطای شدید مامه تیام بروی فخرالدینی در ابتدای بازی

در شب نمایش درخشان مامه تیام و هت تریک این جواهر استقلال، مجموعهٔ تیم استقلال هم در حفظ نتیجه مورد نظر عمل کرد مناسبی داشت تا فصل برای آبی های تهران به بهترین شکل ممکن به پایان برسد و با پیروزی ۳-۲ در مجموع به مرحله بعد صعود کنند.مامه تیام

مامه بابا تیام ستاره سنگالی استقلال در پایان فصل بازی های لیگ برتر از ایران می رود تا به کشورش برگردد. ستاره ای که سابقه بازی در یوونتوس را دارد ، امسال در استقلال تبدیل شد به سوپرستاره فوتبال آسیا. انتخاب هیجان انگیز وینفرد شفر برای خط حمله تیمش توانست کاری کند که استقلال متحل شده ، حالا روی دوش او یکی از ۴ تیم برتر منطقه غرب آسیا در لیگ قهرمانان باشد.

او فصل را هم در اوج تمام کرد تا وینفرد شفر درباره اش بگوید:«سرمربی سنگال اگر او را به جام جهانی نبرد به خودش خیانت کرده است. » این جمله را شفری گفته که با کامرون دنیا را در مسابقات مختلفی فتح کرده است! ولی بعید است این بازیکن بعد از مدت ها یکباره معجزه در فهرست ۳۵ نفره سنگال قرار گرفته باشد و او حالا زمان دارد که استراحت کند.

او خودش خیلی حرفی در این باره نزده و خیلی هم انگار حساسیتی در این باره ندارد. فعلا تمرکزش به بازی باشگاهی است و از استقلال می گوید:«در این مدتی که در استقلال بودم ، اینجا خیلی راحتم و هواداران تیم را دوست دارم. خودم دوست دارم در استقلال بمانم .» اما او که مدیر برنامه هایش چند روزی است در ایران مانده ، باید ببیند تحولات فوتبالی به چه سمتی می رود و می توانند در ایران بمانند یا نه. او که قراردادش حدود یک میلیون دلار در سال اول بوده است ، حالا بعد از این درخشش انتظار قراردادی بالاتر دارد چون قطعا از همین حالا پیشنهاد های عربی بهتر و شوک برانگیزی خواهد داشت که حتما وسوسه اش خواهد کرد.

در سوی مقابل او ترجیح می دهد به شفر که با اعتمادش توانست دوباره احیایش کند هم پایبند باشد و بگذارد ببیند سرمربی از او چه خواسته ای دارد. خودش که با هت تریک آخر برای هواداران به اوج رسیده ، درباره این هت تریک گفته:«این گل ها اول از همه تقدیم به وینفرد شفر ، بعد دکتر تیم و داریوش شجاعیان.»

مامه تیام در بین استقلالی ها خیلی با داریوش رابطه گرمی داشت و در غیاب او اینچنین مهمترین موفقیتش در استقلال را تقدیم می کند. اتفاقا در بازی آخر آبی ها او همان اوایل بازی درگیری فیزیکی شدیدی با یکی از یاران پیشین استقلال در ذوب آهن داشت که حرف های تندش بعد از بازی رفت دو تیم در آسیا ،حساس شده بود. مامه آیا به عمد میلاد فخرالدینی را زده بود؟ این باوری بود که ذوبی ها داشتند. او اما می گوید:«من عمدا کسی را نزدم. » او انگار اصلا میلاد را نمی شناخته . این را نصرالله عبداللهی گفته است.
بیوگرافی مامه تیام

مامه بابا تیام (انگلیسی:Mame Baba Thiam؛ زادهٔ ۹ اکتبر ۱۹۹۲) بازیکن فوتبال اهل سنگال است که در پست مهاجم برای باشگاه فوتبال استقلال با شماره پیراهن ۷ در لیگ قهرمانان آسیا بازی می کند.

مامه بابا تیام فوتبال را در سال ۲۰۰۷ در تیم رئال سن مارکو تیمی که در رده جوانان شرکت می کرد آغاز کرد در سال ۲۰۰۹ به تیم جوانان اینتر میلان پیوست سپس با ۲ سال حضور در تیم جوانان اینتر وارد تیم بزرگسالان آن شد او همچنین سابقه بازی در جوانان ترویزو و ساسوئولو را دارد.

سابقه باشگاهی

نکته جالب این است که در هیچ کدام از دو باشگاه اینتر و یوونتوس بازی نکرده و همیشه به صورت قرضی در تیم های آولینو، ساوت تیرول، لانچانو، زولته وارخم، پائوک و امپولی بازی کرده است.

استقلال

او در سال ۱۳۹۶ در نیم فصل دوم لیگ هفدهم با نظر وینفرد شفر سرمربی وقت تیم فوتبال استقلال تهران به این تیم پیوست. نخستین گلش را برای این تیم در لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم فوتبال الهلال به ثمر رساند.

حضور تیام در تیم استقلال بسیار خوب بود توانست هر بازی که برای این تیم به میدان رفت گل بزند البته گل های بسیار حساسی که باعث شد ۳ امتیاز بازی از آن تیم استقلال شود.

بهترین گلزن خارجی استقلال

او در اوایل حضور در این تیم توانست این عنوان را به دست بیاورد؛ او در شب مرگ جی لوید ساموئل ستاره سابق استقلال توانست رکورد او را بشکند و به بهترین خارجی تاریخ استقلال تبدیل شود و به عقیده خیلی از هواداران آن شب الماس سیاه دیگری در استقلال متولد شد.

لیگ برتر خلیج فارس ۹۷–۱۳۹۶

او اولین بازی خودش برای استقلال در لیگ برتر مقابل سپیدرود رشت انجام داد او در دقایق پایانی به جای علی قربانی وارد زمین مسابقه شد تا برای اولین بار پوشیدن پیراهن استقلال را تجربه کند. در دومین بازی خود در لیگ برتر مقابل فولاد خوزستان دو گل و یک پاس گل و درخشش در آن بازی او را نزد هواداران استقلال محبوب کرد.

لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸

او در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الهلال عربستان به میدان رفت تک گل تیمش را به ثمر رساند (البته شوت او به پای مدافع الهلال برخورد کرد و ابتدا تأیید نشد اما پس از بررسی های انجام شده AFC گل او را تأیید کرد)؛ و با گل او استقلال در مقابل تیم عربستانی پیروز شد. ودر بازی های بعدی مقابل العین در بازی رفت دو بار دروازه این تیم را باز کرد و در هر دو بازی بهترین بازیکن زمین شد. او به همراه فرشید اسماعیلی بهترین بازیکنان استقلال در مرحله گروهی بودند و در صعود استقلال نقش پر رنگی داشتند.

او در مرحله ۱/۸ نهایی در برابر ذوب آهن اصفهان توانست هتریک کند و سبب شود تا استقلال به مرحله بعدی صعود کند گل دوم تیام در آن بازی یکی از بهترین گل ها در مرحله ۱/۸ نهایی بود. AFC نیز در پیامی او را با آرین روبن تشبیه کرد.

جام حذفی ۹۷–۱۳۹۶

نخستین بازی مامه تیام در جام حذفی در فینال مقابل تیم خونه به خونه بابل انجام گرفت او در دقایق پایانی نیمه اول توانست برای تیمش گلزنی کند و چند دقیقه بعد دچار مصدومیت شد استقلال با تک گل او قهرمان جام حذفی شد.