اخبار گردشگری

برگزاری جشن‌های اردیبهشتی ایرانی‌ها فارغ از جنون ترامپ!

هما حاصلی

جنون ترامپ زبانه کشیده، گرانی دلار بازار را مشوش کرده و دنیا پر از خبرهای جنگ‌افروزانه است، اما ایرانی‌ها دلشان به همتشان قرص است و پشتشان به با هم بودنشان گرم.

برگزاری جشن‌های اردیبهشتی ایرانی‌ها فارغ از جنون ترامپ

هشتمین دوره مسابقات شترسواری منطقه واحه ورزنه

در اردیبهشت دل‌انگیز ایران‌زمین در هر گوشه‌ای از این مرز و بوم جشن و آیینی برپاست و زن و مرد و کوچک و بزرگ فارغ از همه دل‌مشغولی‌ها و خط و نشان‌کشیدن‌های ترامپ کمر به برگزاری این دورهمی‌های باصفا بسته‌اند.

بهار فصل رویش و جوشش است. طبیعت بیدار می‌شود و زمین سرمست. آدم‌ها نیز حال‌وهوای دیگری دارند.

ایرانی‌ها از دیرباز صاحب ذوق و قریحه و فرهنگ بوده‌اند. احترام به طبیعت، عشق به زمین و صلح و آشتی با کائنات در ورق به ورق زندگانی مردمان این سرزمین موج می‌زند. جشن‌ها و آیین‌ها شاهد این ادعاست.

■ ۱۰ هزار نفر برای تماشا به «واحه» رفتند
جمعه در ورزنه اصفهان جای سوزن‌انداختن نبود. بالغ بر ۱۰ هزار نفر برای تماشای هشتمین دوره مسابقات شترسواری به منطقه واحه ورزنه آمده بودند. هیجان رقابت همراه با همه تفریحات و برنامه‌های جنبی مسابقه گردشگران این منطقه دنج کویری را به وجد آورده بود. ورزنه قدمتی ۸‌ هزار ساله دارد و بهشتی است دیدنی برای آنان که اهل تماشای بناهای تاریخی و فرهنگ اصیل بومی ‌هستند.
■ چه کرده بودند مریوانی‌ها!
زریوار عشق و نفس است برای غرب ایران؛ داشته‌ای عزیز که جمعه تا دلتان بخواهد مهمان داشت. از ۳۰۰ مهمان ویژه هم‌وطن که بگذریم، ۹ تیم از کشورهای استرالیا، نیوزیلند، هلند، عراق، کلمبیا، آرژانتین، اتریش، آلمان و فرانسه هم به دیده‌بوسی‌اش آمده بودند. اولین دوره جشنواره بین‌المللی ماهیگیری بود و تازه همه شرکت‌کنندگان خارجی هم لباس کردی پوشیده بودند و مریوانی‌های نازنین با خوراک محلی‌شان از آنها پذیرایی کردند.
■ دهانتان آب نیفتد
دهانتان آب نیفتد. سردرود است و گوجه‌سبزش. سردرودی‌ها سه روز تمام به افتخار این ترش دوست‌داشتنی جشن گرفتند و اتوبوس‌های گردشگری راه به راه گردشگر از تبریز به سردرود آوردند.
جشنواره «سردری اَلچه‌سی» (گوجه‌سبز سردرود) از بیستم تا بیست‌ودوم اردیبهشت در شهر سردرود تبریز جای همه شما خالی به‌خوبی و خوشی برگزار شد و این شهر و این
نشانش را پرآوازه‌تر کرد.
■ به افتخار فولکس قورباغه‌ای
یزدی‌ها آخر ذوق و سلیقه‌اند. همین هم بهانه‌ای شد برای یک دورهمی‌ شاد و رؤیایی در جمعه اردیبهشتی‌شان. آنها هم‌زمان با روز جهانی «فولکس واگن» در اولین موزه خودروهای کلاسیک و دست‌ساز کشور جمع شدند و برای فولکس قورباغه‌ای جشن تولد گرفتند؛ باور می‌کنید! صاحبان این خودرو نوستالژیک و خاطره‌انگیز هم با خودروهایشان آمدند و خلاصه هم فال بود و هم تماشا.
■ بهار بهار چه اسم آشنایی

برگزاری جشن‌های اردیبهشتی ایرانی‌ها فارغ از جنون ترامپجشنواره ملی بهارنارنج در رامسر

بهارنارنج عروس فصل بهار است و سوگلی شهرهای خوش‌آب‌وهوای ایران. در اولین فصل سال از شمال تا جنوب همه سرمست عطر خوشش هستند. از قدیم‌الایام در مازندران عرق بهارنارنج می‌گرفتند و هر سال در رامسر جشنواره ملی بهارنارنج برگزار می‌شود. جمعه هم رامسر میزبان گردشگران خوش‌ذوقی بود که به بهانه جشنواره بهارنارنج در این خطه سبز گردش کردند و حسابی هم به دلشان نشست.
■ شیرین‌کام باشید
عصر جمعه در طاهر گوراب هم خبرهایی بود عطر خوش رشته خوشکار بود و موسیقی محلی و تا چشم کار می‌کرد گردشگر. طاهر گوراب دهستانی است در صومعه‌سرا. پنجمین جشنواره بومی و محلی رشته خوشکار را در این دهستان برپا کردند. گیلانی‌ها قبل از ماه مبارک رمضان این شیرینی را می‌پزند و بر سر سفره افطاری‌شان می‌گذارند. دم همه شمالی‌های خوش‌ذوق گرم و کامشان شیرین.
شما هم همین‌طور.