اخبار گردشگری

رکود بی سابقه گردشگری در ایران

اهمیت گردشگری در رونق اقتصادی امری است که امروزه همگان بر آن اذعان دارند و بسیاری از کشورها با وجود نداشتن منابع نفتی و ذخایر معدنی تنها با استفاده از این صنعت توانستند اقتصاد خود را فعال و پویا نگه دارند.

کشورهایی نظیر ترکیه، ارمنستان و مالزی از جمله این کشورها هستند که در مقایسه با ایران از منابع نفتی قابل توجه یا ذخایر معدنی به آن شکل که در ایران وجود دارد، برخوردار نیستند حتی از لحاظ جاذبه‌های گردشگری نیز در مقایسه با ایران نیستند اما توانستند در زمینه گردشگری موفق عمل کنند.

برخی سیاستگذاری‌های غلط در دولت‌ سبب شده که مجموعه اقامتی ایرانگردی و جهانگردی قطب‌های گردشگری خود را از دست بدهد به همین دلیل تلاش می‌شود با اتخاذ راه و برنامه‌ریزی درست این رونق بازگردد.

نکته حائز اهمیت بحث یکسان سازی نرخ ارز می باشد که ارز مسافرتی فقط در مبادی خروجی آن هم به مقدار ۱۰۰۰ یورو در سال به افرادی که قصد سفر دارند تعلق می گیرد ، اما این تمام ماجرا نیست شما تصور کنید آژانس های مسافرتی که قصد پرداخت هزینه هتل های خارج از کشور و همچنین هزینه ویزا به سفارتها را دارند باید چگونه این مبالغ را پرداخت کنند.

جالب تر اینکه اگر گردشگری در ایران نیاز به تبدیل ارز خود داشته باشد با توجه به عدم فروش صرافی ها چگونه باید انتظار داشت که گردشگر بیشتری وارد ایران شود.

ودر آخر هزینه خروج از کشور که بدون هیچ فکر و برنامه ایی با رشد ۳۰ درصدی در بار اول و اضافه مبالغ بیشتر در بار دوم و سوم نیز موجب کاهش فروش تورهای مسافرتی خروجی بین آژانس های مسافرتی گردیده است.

طی اعلام سازمان گردشگری ۴۸۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در کشور وجود دارد که این دفاتر نیز کارمندانی خواهند داشت و ادامه روند موجود باعث ورشکستگی و از بین رفتن صنعت گردشگری و بالطبع بیکار شدن کارمندان این دفاتر را در پی خواهد داشت . نکته اینجاست که دولت به دنبال ایجاد اشتغال برای جوانان هست اما از داشته های موجود حمایت نمی شود.

امید است با تلاش مسئولان سازمان گردشگری و چاره اندیشی هر چه سریعتر دوباره شاهد رشد صنعت گردشگری در کشور باشیم.