اخبار گردشگری, اقامتگاه

اقامتگاه بوم گردی پرداروم تنکابن

در محدوده شهرستان تنکابن (شهسوار) استان مازندران در روستای گرماپشته قرار دارد. دور تا دور روستای گرماپشته را کوه های با پوشش جنگلی به طرز زیبایی پوشانده اند.
اقامتگاه پرداروم در محیطی بکر و دنج در دامنه کوه پوشیده از درختان جنگلی هیرکانی در میان باغ چای قرار دارد که مناظری شگرف از شالیزار های برنج و باغ های چای مدت ها هر گردشگری را مبهوت زیبایی خود می کند. این اقامتگاه با معماری کاملا سنتی با مصالح طبیعی چون چوب درختان و کاه گل محیط پیرامون ، بنا شده است که باعث شده حس بوم گردی را هر چه بهتر به تصویر بکشد. پرداروم دارای ۳ اتاق سنتی جهت اقامت گردشگران می باشد که ظرفیت استاندارد ۸ نفر و حداکثر ۱۲ نفر را دارا می باشد. در محیط اقامتگاه کارگاه فرآوری چای ، زمین بازی ، تاب درختی هیجان انگیز قرار دارد و در اطراف اقامتگاه نیز مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی جنگلی به طول ۱۵ کیلومتر، مسیر آفرود-جنگلی به طول ۷۰ کیلومتر و رودخانه ایی زیبا برای شنا و ماهیگیری برای گذراندن لحظاتی شاداب و مهیج وجود دارد.شروع ساخت اقامتگاه بوم گردی از خاطرات کودکانه آقای گلیج (مالک اقامتگاه ) شروع شده است و خشت خشت آن با دستان پر از عشق ایشان برای تحقق این رویا بنا شده است.
کلمه پرداروم در زبان محلی مردم این منطقه از سر سبزی و پوشش گیاهی جنگلی شکل گرفته و به معنای پر از درخت می باشد.

مشخصات
اقامتگاه بوم گردی پرداروم در مساحت ۲۰٫۰۰۰ مترمربعی در دل جنگل های بکر هیرکانی و میان باغات چای قرار دارد. جنس بنا از چوب و کاهگل است به سبک خانه های قدیمی و با همان حال و هوا ساخته شده است. این خانه روستایی در سه اتاق و یک آشپزخانه هیزمی آماده ارائه خدمت به مسافران می باشد. یک اتاق بزرگ تر است و دارای ایوان و دو اتاق دیگر به صورت جدا و کمی بالا تر از اتاق اول قرار دارند. بر دیوار کاه گلی اتاق ها ، ابزارهای چوبی و سفالی قدیمی آویخته شده و چوب های سقف آن با کاه گل های ورز داده شده که به طور باور نکردنی به هم متصل شده اند. اقامتگاه بوم گردی پرداروم دارای یک حمام و سرویس بهداشتی مشترک می باشد و آن چیزی که حتما نظرتان را جلب می کند نوع خاص معماری سرویس بهداشتی آن می باشد که به صورت کلبه چوبی کوچک طراحی شده است.

برای رسیدن به اقامتگاه که در بالای تپه قرار دارد باید از مسیر جنگلی ۵۰۰ متری ، با شیب ۴۰ درجه بالا رفت که این امر در صورتی که ورزشکار نباشید باعث می شود در طول مسیر نیاز به استراحت دو سه دقیقه ای داشته باشید تا ،نفسی بگیرید. طی کردن این مسیر به این دلیل که از کنار باغ چای و درختان سنوبر گذر خواهید کرد بسیار لذت بخش خواهد بود.. البته این شیب باعث شده که افراد سالخورده و افرادی که به هر دلیل کم توانند کمتر این اقامتگاه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند. اما برای این دسته از مسافران هم پیشنهاد هیجان انگیزی داریم؛ طی کردند این مسیر زیبا با اسب! که با هماهنگی قبلی می توانید اسبی را برای بالا رفتن تا اقامتگاه داشته باشید.

برای اینکه گردشگران هر چه بیشتر با فضای زندگی روستایی-سنتی آشنا شوند روشنایی اتاق های اقامتگاه بوم گردی پرداروم به وسیله چراغ های قدیمی نفت سوز و فانوس تامین می شود و البته روشنایی حیاط و باغ از طریق لامپ های برقی تامین می شود.

وضعیت جغرافیایی
روستای گرماپشته در ۸ کیلومتری شهرستان تنکابن (شهسوار) واقع شده است و دارای هوای معتدل و مرطوب می باشد.

اقامتگاه پرداروم در محیطی بکر و دنج در شیب کوه پوشیده از درختان جنگلی هیرکانی در میان باغ چای قرار دارد که مناظری شگرف از شالیزارهای برنج و باغ های چای مدت ها هر گردشگری را مبهوت زیبایی خود می کند.

وقتی از روی ایوان اقامتگاه به بیرون نگاه میکنید در نزدیکی خود باغات چای و در امتداد آن شالیزارهای برنج روستایان را خواهید دید که در فصل تابستان ترکیبی بی نظیر از رنگ های زرد وسبز را خلق می کند.

امکانات
پارکینگ: اقامتگاه پرداروم پارکینگ اختصاصی برای ماشین های سواری ندارد ، ماشین های شخصی در پایین تپه پارک میشه و گردشگران مسافتی را تا اقامتگاه پیاده روی میکنند. به گفته آقای گلیج مالک اقامتگاه امنیت ماشین ها با توجه به روستایی بودن منطقه کاملا تامین است. و هیچ نگرانی بابت این موضوع نیست. همچنین مکان پارک خودرو هم مناسب می باشد و تیم ایران بوم گردی در سفر به این خانه روستایی مشکلی از این بابت حس نکرد.

تلوزیون: در این اقامتگاه تلوزیون وجود ندارد که به دلیل داشتن جاذبه های دیدنی متنوع، هم وقتی برای مشاهده تلویزیون وجود ندارد هم حیف است که وقت خود را به این کار اختصاص دهید!

آنتن دهی موبایل: ایرانسل و همراه اول آنتن دهی مناسبی در محدوده اقامتگاه دارند.

اینترنت: در پرداروم اینترنت وای فای وجود ندارد و در مناطقی از اقامتگاه می توانید از اینترنت موبایل ایرانسل استفاده کنید.

بیمه مسافر و بیمه مسیولیت: در پرداروم هم مسافر و هم اقامتگاه تحت پوشش بیمه می باشند.

سرمایش و گرمایش: اقامتگاه دارای سیستم سرمایشی نیست و فقط در مرداد ماه شاید تا اندازه ایی وجود سیستم سرمایشی حس شود. سیستم گرمایشی اقامتگاه به وسیله بخاری هیزمی تامین می شود. که حال و هوای زندگی روستایی را به خوبی به شما متقل می کند.

عصرانه : در پرداروم پذیرایی عصرانه با دم نوش های محلی و کیک بصورت رایگان صورت می گیرد.

کف خواب یا تخت خواب: استراحت شبانه در پرداروم بصورت کف خواب با زیر انداز و لحاف محلی صورت می پذیرد.

برق: به علت فاصله داشتن اقامتگاه بوم گردی از بافت روستایی اقامتگاه دارای برق روستایی نمی باشد ولی برای تامین برق از یک موتور برق در مواقع نیاز استفاده می شود.

آب: آب اقامتگاه از طریق لوله کشی از چشمه ایی که در نزدیکی اقامتگاه می باشد تامین می شود که گوارا و آشامیدنی است.

تاب درختی: بی شک یکی از مهمترین جاذبه های این اقامتگاه تاب درختی بلندی است که رو به سراشیبی پایین تپه بر شاخه های درختی بزرگ وصل کردن که می تواند لحاظات مهیجی را برای شما فراهم آورد. چرا که اولین تابی که می خورید بی اختیار شروع به فریاد زدن می کنید. تیم ایران بوم گردی که معتاد این تاب مهیج شده بود! البته در کنار این تاب بلند درختی یک تاب کوچک معمولی هم به دخت دیگری بسته شده افرادی که از هیجان فراری هستند می توانند از این تاب استفاده کنند.

ننو: ننو نام محلی توری های مشبک مانندی است که جهت استراحت بین دو درخت وصل می کنند.

غذا و پذیرایی
در صورت اقامت در پرداروم با غذاهای محلی لذیذی چون بادمجان مسما ، ماهی شکم پر ، میرزا قاسمی ، آبگوشت کُره( آبگوشت با لبنیات ) ، کباب ماهی ، ماهی کولی (نوعی ماهی محلی و ریز) ، باقلو پلو ، فسنجان محلی ، قورمه سبزی ، دیزی با گوشت گوساله … و برای صبحانه از پنیر و کره محلی ، عسل و مربای جنگلی ، عدسی و نان محلی پذیرایی خواهید شد.

مخلفات وعده های ناهار و شام عبارتند از سیرترشی ، سبزی ،ماست و دوغ محلی و زیتون و ..

چای و دم نوش های آتیشی پرداروم را از دست ندهید مخصوصا چای آتیشی که خود آقای گلیج فرآوری می کند. طعم و رایحه فوق العاده ایی این چای نظر شمارو درباره طعم چای تغییر می دهد. از نظر ما که چایی های قبل از اون سو تفاهم بود!

سوغات
سوغات محلی که گردشگران می توانند از این اقامتگاه تهیه کنند شامل موارد زیادی می شود که می توان به چای دست ساز ، ظرف ها و قاشق های چوبی ، عسل و مربای جنگلی ، پنیر دوغ و کره محلی و سفال های خانواده محبی نام برد.

خدمات ویژه
با هماهنگی قبلی بنا به درخواست گردشگران جشن های شبانه دور آتش با نوازنده و خواننده محلی صورت می پذیرد و بازی های محلی گروهی مانند گُل باله کِی (شباهاتی با بیس بال داره) ، خَر پُلیسِی ، قِشقیِی برای گذراندن لحظاتی به یادماندنی دور همی انجام می شود.

عصرانه رایگان شامل دمنوش های جنگلی و چای ذغالی به همراه کیک یکی دیگر از خدمات ویژه این خانه بوم گردی محسوب می شود.

نحوه دسترسی
ماشین شخصی
از شهر تهران تا اقامتگاه پرداروم ۲۵۹ کیلومتر (۵ ساعت و ۳۴ دقیقه ) می باشد که در مسیر باید از تهران-آزاد راه کرج-جاده چالوس-مرزن آباد-چالوس-عباس آباد-تنکابن-خرم آباد-روستای گرما پشته گذر کرد.

از شهر رشت تا اقامتگاه پرداروم ۱۵۱ کیلومتر ( ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه ) می باشد که در مسیر باید از رشت-کوچصفهان-لاهیجان-رودسرچابکسر-رامسر-تنکاین-خرم آباد-روستای گرماپشته گذر کرد.

از ساری تا اقامتگاه پرداروم ۲۳۳ کیلومتر( ۴ ساعت و ۱ دقیقه ) میباشد که در مسیر باید از ساری-قائمشهر-بابل-آمل-محمودآباد-نور-نوشهر-چالوس-تنکابن-خرو آباد- روستای گرماپشته گذر کرد.

اتوبوس یا خطی
نزدیکترین پایانه مسافربری به اقامتگاه پرداروم پایانه مسافربری تنکابن می باشد که ۱۹ کیلومتر (۲۷ دقیقه) تا اقامتگاه بوم گردی پرداروم فاصله دارد.

هواپیما
نزدیکترین فرودگاه هواپیما به اقامتگاه پرداروم ، فرودگاه رامسر می باشد که ۳۳ کیلومتر (۴۳ دقیقه) تا اقامتگاه فاصله دارد.

قطار
نزدیکترین ایستگاه قطار به اقامتگاه پرداروم ایستگاه قطار قائمشهر مازندران می باشد که متاسفانه فاصله ۲۱۴ کیلومتری ( ۳ ساعت و ۴۸ دقیقه ) تا این اقامتگاه دارد.
جاذبه ها
جاذبه ورزشی
موقعیت خاص جغرافیایی اقامتگاه پرداروم باعث شده تا برای اکثر ورزشکاران من جمله : کوهنوردان ، جنگل نوردان، دوچرخه سوارن ، ماشین سواری آفرود و علاقه مندان به دوومیدانی مکانی جذاب باشد تا با انجام ورزش های مورد علاقه خود اقامتی خاطره انگیز برای خود به یادگار بگذارند.

در نزدیکی اقامتگاه پرداروم دو جاده جنگلی منحصر به فرد که بصورت دو دایره متفاوت به دور کوه رسم شده است که جاده اولی مخصوص

دوچرخه سواران و دونده ها بطول ۱۵ کیلومتر و جاده دومی مخصوص آفرود به طول ۷۰ کیلومتر پر از ناهمواری های طبیعی و مهیج می باشد.

سفال محبی
یکی از مشهورترین جاذبه های شهرستان تنکابن ، کارگاه سفال گری خانواده آقای محبی است که برند جهانی و شناخته شده ای می باشد. خانواده محبی توانسته اند به واسطه بیش از ۱۰۰ سال هنرگری دستان خود بر روی گِل ، سفال های تولیدی خود را در سازمان جهانی یونسکو ثبت کنند.

یکی از نکاتی که اشتیاق هر گردشگری را برای بازید از این کارگاه خانوادگی دو چندان می کند این است که خانواده محبی این هنر را نسل به نسل به یکدیگر انتقال داده اند و اکنون تمام اعضای خانواده محبی با همان روش های پدران خود مشغول به کیمیا کردن خاک با دستان هنرمند خویش هستند.

از دیگر جاذبه های اطراف اقامتگاه بوم گردی پرداروم می توان به غارهای قِریش و دولوک ،آب گرم فلک دره ، قلعه مارکوه ، آب گرم سه هزار و جنگ های راز آلود دالخانی اشاره کرد.

اقامتگاه بوم گردی پرداروم تنکابن

اقامتگاه بوم گردی پرداروم تنکابن

اقامتگاه بوم گردی پرداروم تنکابن

اقامتگاه بوم گردی پرداروم تنکابن

اقامتگاه بوم گردی پرداروم تنکابناقامتگاه بوم گردی پرداروم تنکابن