اخبار گردشگری

تفاوت های وینفرد شفر و علیرضا منصوریان

اگرچه هنوز برای قضاوت در مورد کادرفنی جدید استقلال خیلی زود است و این تیم حتی یک بازی رسمی هم زیر نظر وینفرد شفر برگزار نکرده، اما از همان رفتار و گفتار روز اول مربی آلمانی می توان به چند تفاوت اساسی بین او و علیرضا منصوریان پی برد. در حقیقت مصاحبه روز نخست شفر نشان داد او موهایش را در آسیاب سفید نکرده و می تواند بسیار پخته تر از یک مربی جوان ایرانی در رسانه ها اعلام موضع کند.وینفرد شفر

دربی مهم تر است یا لیگ؟

یکی از مهمترین اختلاف دیدگاه های وینفرد شفر و علیرضا منصوریان که درست از لحظه اول حضور مربی آلمانی جلب نظر کرد، مساله اهمیت «داربی» بود. منصوریان سال گذشته وقتی هدایت استقلال را بر عهده گرفت روز اول قراردادش به هواداران قول داد داربی تهران را ببرد. او اتفاقا به این قول هم عمل کرد، اما کسب نتایج ضعیف در سایر مسابقات به پایان زودهنگام عصر منصوریان در استقلال منجر شد. مربی آلمانی اما روز اول حضورش در استقلال در واکنش به سوال مشابه، مدعی شده داربی با وجود همه اهمیتش فقط یک بازی است و نوع بازی تیم و رتبه آن در پایان فصل برای او اهمیت بیشتری دارد. به طور کلی به نظر می رسد طرز تفکر شفر در این مورد حرفه ای تر است.
تمرین های باز سرمربی جدید

سرمربی جدید استقلال اعلام کرده است از این به بعد تمرینات این تیم در حضور هواداران و اصحاب رسانه برگزار خواهد شد. این بر خلاف رویه ای است که علیرضا منصوریان در یک سال گذشته در پیش گرفته بود. سرمربی سابق استقلال پس از آنکه روی دوش هواداران این تیم به کمپ حجازی رفت، با ثبت اولین نتایج ضعیف درهای تمرینی را بست و در اکثر قریب به اتفاق تمرینات استقلال مانع از حضور هواداران و تماشاگران روی سکوها شد. با این وجود حالا شفر حداقل در روزهای آغازین کارش مشی دیگری را برگزیده است.

مساله امکانات

علیرضا منصوریان با اینکه مربی ایرانی بود، اما مدام بابت مشکلات سخت افزاری موجود در باشگاه استقلال ایراد می گرفت. او به دفعات زمین تمرین آبی پوشان را تغییر داد و حتی یک بار بر سر تمرین کردن در زمین شماره دوی آزادی، به شکلی عجیب با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس درگیری لفظی پیدا کرد. با این وجود شفر که یک مربی آلمانی است و از سرزمین انضباط و امکانات می آید، فعلا در این مورد سختگیری نکرده و گفته شکایتی از کمبود تجهیزات سخت افزاری ندارد. البته شاید نظر شفر بعدها و با حضور در گود تغییر کرد!

مساله جوانگرایی

علیرضا منصوریان در حوزه شفاهی خیلی روی جوانگرایی در تیمش اصرار داشت، هرچند در فاز عملی به ندرت چنین مساله ای به طور داوطلبانه از او دیده شد. شاید فقط طی دوران محرومیت استقلال از جذب بازیکن بود که علیمنصور به چند بازیکن جوان میدان داد و برخی از آنها مثل نورافکن در قامت ستاره ماندگار شدند. با این وجود وینفرد شفر از اساس فضیلتی برای جوان بودن تیم قائل نیست و به صراحت گفته آنچه در مورد بازیکنان اهمیت دارد، کیفیت و توانایی آنهاست، نه سن و سال شان! امیدواریم همانطور که منصوریان روی جوانگرایی تاکید داشت و مدام ستاره پا به سن گذاشته می خرید، شفر هم با وجود بی اعتنایی ظاهری به سن و سال تیمش، روی جوان ها حساب ویژه ای باز کند.