اخبار گردشگری

امکان خرید ٨ میلیون دوچرخه برای تهرانی‌ها با پول پل صدر!/ اجرای طرح‌های نمایشی مشکلی را حل نمی‌کند

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران همزمان با آغاز به کار کمپینی تحت عنوان «از خودمان شروع کنیم!» با شعار برای هوای پاک رکاب بزنیم گفت: «سالی که نکوست از بهارش پیداست» و شکست طرح توسعه دوچرخه سواری در تهران از تعداد دوچرخه سواران سطح شهر مشهود است.

محمد حقانی به خبرآنلاین گفت: وضعیت دوچرخه سواری در تهران، نه تنها نسبت به سایر کلان شهرهای جهان، بلکه نسبت به شهرهایی همچون اصفهان، کاشان و یزد نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و ادعای توسعه دوچرخه سواری در تهران بیشتر به شوخی شبیه است.

وی گفت: پیاده راه سازی و توسعه پیاده روی و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه و توسعه دوچرخه سواری از جمله ویژگی های شهر انسان محور است که البته اجرای هر دو طرح در تهران با ناکامی رو به رو شده، برای نمونه، چند نفر را سراغ دارید که برای رفتن به محل کار خود، روزانه از دوچرخه استفاده کنند؟

رقابت ناعادلانه بین دوچرخه سواران و پیاده ها با موتورسیکلت سواران و سواره ها

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: وجود جایگاه های هوشمند دوچرخه موسوم به رَک که فاقد دوچرخه هستند و فعالیت خانه های دوچرخه با تعدادی دوچرخه اسقاطی و فرسوده با لاستیک های بدون باد، هیچ نسبتی با شعارهای مسئولان مربوطه ندارد، حتی اغلب پارک های آموزش ترافیک نیز فاقد دوچرخه برای کودکان هستند.

حقانی گفت: با اجرای طرح های نمایشی در شرایطی که زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق این طرح ها فراهم نیست، هیچ مشکلی از مشکلات شهر و شهروندان حل نمی شود، اگر اصرار داریم شهروندان از دوچرخه به عنوان یک مُد حمل و نقلی استفاده کنند، باید زیرساخت های استفاده از این وسیله را مهیا کنیم در صورتی که در حال حاضر شاهد چنین تحقق اتفاقی نیستم.

وی گفت: باید بین شهروندانی که قصد دارند از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه استفاده کنند با شهروندانی که از دوچرخه به عنوان وسیله ای ورزشی و تفریحی استفاده می کنند، تفاوت قائل شویم، متأسفانه رقابت ناعادلانه ای بین دوچرخه سواران و پیاده ها با موتورسیکلت سواران و سواره ها وجود دارد.

تهران با پول پل صدر به «شهر دوچرخه ها» تبدیل می شد

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: علاوه بر توپوگرافی شهر، میزان بالای ترافیک و عدم تفکیک مسیر عبور دوچرخه ها از وسایل نقلیه موتوری، بزرگ ترین چالش برای دوچرخه سواران است که حتی جان آنها را به خطر می اندازد، علاوه بر این، با توجه به آلودگی هوای تهران، دوچرخه سواران با هر بار تنفس، حجم بالایی از انواع آلاینده ها را وارد ریه خود می کنند.

حقانی گفت: اگر هوای آلوده برای عابران یک خطر جدی است، برای دوچرخه سواران یک خطر به مراتب جدی تر است، البته احتمال تصادف با انواع وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت ها به دلیل تردد در مسیر مشترک از جمله دلایل و عواملی است که جان دوچرخه سواران را تهدید می کند.

وی گفت: یکی از موانع توسعه دوچرخه سواری، قیمت بالای این وسیله برای خانواده هاست، اگر قیمت هر دستگاه دوچرخه شهری را حداقل ۵٠٠ هزار تومان در نظر بگیریم، در صورت اختصاص مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان پولی که صرف ساخت پل طبقاتی صدر گردید، این امکان وجود داشت که ٨ میلیون دستگاه دوچرخه برای کل شهروندان تهران خریداری شده و تهران به “شهر دوچرخه ها” تبدیل شود.