تور خارجی

رشد اقتصادی عربستان امسال نزدیک به صفر می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دفتر آمار دولت عربستان اعلام کرد این کشور در سه ماهه نخست سال جاری رشد تولید ناخالص داخلی ۱٫۵ درصدی داشته است.

برخی کارشناسان اعلام کرده اند پایین بودن قیمت نفت در بازار جهانی به کاهش درآمدهای نفتی عربستان به عنوان اصلی ترین منبع تأمین بودجه سعودی ها منجر شده و در نتیجه دولت این کشور هزینه کردهای عمومی را کاهش داده و هزینه تولید در این کشور افزایش یافته است، عربستان طی سال جاری یکی از بدترین عملکردهای اقتصادی خود در چند سال گذشته را تجربه خواهد کرد.arabestan

رشد اقتصادی ۱٫۵ درصدی عربستان در سه ماهه اول سال جاری بدترین عملکرد اقتصادی این کشور از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۳ محسوب می شود.

بخش نفتی عربستان در این مدت ۵٫۱ درصد رشد داشته است اما بخش غیر نفتی اقتصاد عربستان رشد منفی ۰٫۷ درصدی را تجربه کرده است که با برنامه سعودی ها که طی چند ماه گذشته ارائه شده و مبتنی بر رشد بالای بخش غیر نفتی است کاملا در تناقض است.

در ماه پایانی سال ۲۰۱۵، دولت عربستان با هدف کاهش کسری بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری این کشور از کاهش یارانه های انرژی و همچنین هزینه کردهای عمومی خود خبر داد.

مقامات سعودی همچنین اعلام کرده اند که سیاست های ریاضتی بیشتری را طی سال های آینده در این کشور اجرا خواهند کرد.

در حوزه غیر نفتی عربستان، بخش خصوصی این کشور تنها ۰٫۲ درصد رشد داشته و حوزه دولتی این بخش نیز رشد منفی ۲٫۶ درصدی را تجربه کرده است.

از سوی دیگر در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۵ نیز عربستان رشد ۱٫۸ درصدی را تجربه کرد که نصف ۳٫۶ درصد میزان پیش بینی شده در این مدت بود.

مونیکا مالک، مدیر ارشد بانک ابوذبی، اعلام کرد این بانک پیش بینی خود برای رشد اقتصادی عربستان در سال ۲۰۱۶ را از ۰٫۵ درصد به ۰٫۴ درصد کاهش داده است.

 

تور های تخصصی نمایشگاهی | دوران سیاحت نوین