اخبار ویژه

آیا پرواز چارتر همیشه ارزان است؟

اگر تا به حال برای خرید بلیط هواپیما جستجویی در سایت های گردشگری زده باشید، حتما با نام پرواز چارتری برخورد داشتید؟ یا حتی ممکن است در خرید بلیط هواپیماتان، آژانس گردشگری برایتان بلیط چارتری خریداری کرده است. اما بلیط چارتری چیست و چه تفاوتی با سایر بلیط ها دارد موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به آن اشاره کنیم. بلیط چارتر همان بلیط های هواپیما هستند که توسط آژانس های گردشگری و یا چارتر کننده خریداری می‌شوند و معمولا با قیمتی ارزانتر به مسافران فروخته می‌شوند. اما آیا این بلیط ها همیشه ارزانتر هستند؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم کرد.

انواع چارتر در هواپیما چیست؟

بلیط چارتری در هواپیما به بلیطی گفته می‌شود که آژانس های گردشگری و یا چارتر کننده اقدام به پیش خرید بلیط های های هواپیما، تعدادی صندلی یا همه صندلی های یک پرواز می‌کنند و سپس آنها را با نرخی متفاوت تر، ارزانتر و یا گرانتر، نسبت به بلیط های سیستمی می‌فروشند. بلیط های چارتری در برخی مسیرهای پرتردد داخلی و خارجی نظیر دبی، استانبول، کیش، مشهد و سایر مقاصد وجود دارند.
این بلیط ها همیشه هم ارزان نیستند، برای مثال در تعطیلی ها یا اواخر هفته که تقاضای برای سفر بالا می‌رود، قیمت این بلیط ها هم افزایش می‌یابد. چارترکننده ها بلیط های هواپیما را به دو صورت خریداری می‌کنند، یا کل صندلی های هواپیما را چارتر کرده که به آن چارتر کامل می‌گویند یا تعدادی از صندلی های هواپیما را پیش خرید می‌کنند که به چارتر صندلی نامیده می شود.

بلیط چارتر و سیستمی چه تفاوتی دارد؟

بلیط های چارتری همان بلیط های سیستمی هستند که به جای پیش فروش شدن به مسافران، ابتدا به آژانس های گردشگری و یا چارترکننده ها فروخته می‌شوند، سپس با تغییرات قیمت به مسافران می‌فروشند. بلیط های سیستمی از حدود یک ماه قبل، توسط ایرلاین ها قابل خریداری هستند. این بلیط ها از لحاظ کیفیتی هیچ تفاوتی با بلیط های سیستمی ندارند.

از دیگر تفاوت های بلیط سیستمی و چارتری می‌توان به قابل استرداد بودن پروازهای سیستمی اشاره کرد. شما با خرید بلیط سیستمی هواپیما می‌توانید با پرداخت جریمه، بلیط خود را کنسل کنید. در صورتی که قابلیت استرداد پروازهای چارتری به چارتر کننده بستگی خواهد داشت. همچنین بلیط سیستمی هواپیما برای کودکان زیر 12 سال و نوزاد دارای تخفیف است و شما می‌توانید بسته به ایرلاین انتخابی، تنها درصدی از پول بلیط تمام بهای سیستمی را بپردازید. در صورتی که در بلیط های چارتری، قیمت بلیط برای افراد بزرگسال، نوزاد و زیر 12 سال یکسان خواهد بود.

آیا بلیط چارتر همیشه ارزان است؟

بلیط چارتر هواپیما همیشه ارزان نیست، این بلیط همانند همه کالاها و خدمات، به میزان تقاضا بستگی دارد. برای مثال در ایام تعطیلات و یا عید نوروز که تقاضا برای سفر بالا می‌رود، قیمت این بلیط ها هم افزایش خواهند داشت. اما شرایطی هم وجود دارد که این بلیط ها، نرخ بسیار پایینی دارند. اگر به روز و ساعت پرواز نزدیک شویم و چارترکننده نتواند همه صندلی های خود را بفروشد، مجبور به کاهش قیمت بلیط هواپیما می‌شود.
بهترین زمان برای خرید بلیط چارتر روزهای بعد از تعطیلات، ایام امتحانات و مدارس، در روزهای ماه مبارک رمضان، فصل زمستان برای مقاصد سردسیر مانند تبریز و روسیه و تابستان برای مقاصد گرمسیر مانند کیش و دبی محسوب می‌شود.

بدترین زمان برای خرید پروازهای چارتر

اگر بخواهیم بدترین زمان برای خرید پروازهای چارتر را به شما بگوییم، باید به روزهای تعطیل و مناسب های اخر هفته اشاره کنیم. این روزها به دلیل اینکه افراد بیشتری به سفر می‌روند، قیمت ها افزایش می‌بایند و شما باید هزینه بیشتری را برای خرید بلیط هواپیما چارتری خود بپردازید. ضمن اینکه اگر به هر دلیل نتوانید به سفر بروید، احتمال اینکه بخواهید بلیط خود را کنسل کنید، کاملا به شرایط چارتر کننده بستگی خواهد داشت.

خرید بلیط چارتری در فلای تودی

فلای تودی به عنوان ارزانترین مرجع رسمی بلیط هواپیما، امکان خرید هر سه بلیط لحظه آخری، چارتری و سیستمی را برای مسافران فراهم کرده است. برای خرید بلیط چارتری در هر مسیری که قصد سفر دارید، کافی است وارد سایت فلای تودی شوید و مبدا و مقصد موردنظر خود را انتخاب کنید. پس از اینکه تعداد نفرات همراه و تاریخ مورد خود را وارد کردید، روی گزینه جستجو کلیک کنید تا پروازها به شما نمایش داده شوند.
اگر برای مسیر موردنظر شما بلیط چارتری در دسترس باشد، برچسب بلیط چارتری را در کنار هر پروازی مشاهده خواهید کرد. برای دسترسی راحت تر به بلیط های چارتری، می‌توانید از فیلترهای جستجو که در ستون سمت راست وجود دارد، استفاده کنید.
در فیلتر نوع بلیط، گزینه بلیط چارتر هواپیما را انتخاب کنید تا نتایج جستجوی بلیط های چارتر برای مقصد موردنظرتان نمایش داده شود. با مقایسه قیمت ها در بازه های تاریخی و ایرلاین های مختلف، می‌توانید با اطلاعات کامل تری برای خرید پرواز خود اقدام کنید. اگر در سایت فلای تودی ثبت نام کنید، تغییرات قیمتی در کمترین زمان به شما اطلاع رسانی خواهد شد.