اماکن دیدنی ایران

بو‌م‌گردی ؛ فرصت تنفس هوای تازه و تجربه زندگی محلی


قاصدک 24

به لطف شبکه‌های اجتماعی و عکس‌های جذاب مدتی‌ست سبک سفرهای ایران‌گردی در حال تغییر است. این روزها عده‌ی زیادی به دیدن مناطق بکر و روستایی گرایش پیدا کرده‌اند. اگر دوست دارید با دنیای زیبای بوم‌گردی ، دهگردی و تجربه‌ی اقامتی با کیفیت آشنا شوید همراه جاباما باشید.

بوم‌گردی ؛ سبک سفر برای کسانی که عاشق اصالت هستند

کشور ما دارای گنجینه‌ی بزرگی از مناظر طبیعی متنوع است؛ دریای شمال و پوشش گیاهی سرسبز این منطقه، مناظر بیابانی کویر مرکزی، دریای جنوب و سواحل بی‌نظیرش و کوه‌های سر به فلک کشیده‌ی زاگرس در غرب ایران. آنقدر تنوع و تعداد جاذبه‌های طبیعی ایران زیاد است که ظرفیت و پتانسیل بی انتهایی در حوزه‌ی گردشگری وجود دارد. تنوع جغرافیایی ایران باعث شده زندگی در هر منطقه، متفاوت از جای دیگر باشد. این تفاوت‌ها در مناطق روستایی بیشتر به چشم می‌آید. گسترش شهرنشینی و پیامدهایی مانند آلودگی هوا، افزایش اضطراب و افسردگی موجب شده نیاز مبرمی برای پناه بردن به طبیعت و کسب آرامش بین مردم شهرنشین ایجاد شود. همین موضوع باعث شده عده زیادی مایل باشند در سفرهای خود به روستاگردی و دهگردی روی بیاورند و برای چند روزی لذت زندگی در یک فضای زیبا و آرام را تجربه کنند. جاباما برای این دسته از افراد اهل سفر ماندن در اقامتگاه‌های بومگردی بهترین گزینه است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد اقامتگاه‌های بوم‌گردی

اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر این‌ که یک اقامت باکیفیت را به مسافران خود هدیه می‌دهند، لذت ماندن در خانه‌هایی بومی و زیبا را همراه دارند. تجربه پختن نان تازه در تنور، خوردن غذاهای محلی و خوابیدن در اتاق‌های روستایی با سقف گنبدی یا سنگی تنها با اقامت در یک اقامتگاه بوم‌گردی ممکن است. مواردی مانند این باعث می‌شود تجربه سفر منحصربه‌فردی داشته باشید.

بو‌م‌گردی

وجود این اقامتگاه‌ها در چند قدمی جاذبه‌های طبیعی و محلی یکی دیگر از جذابیت‌های بوم‌گردی یا دهگردی است. تنها کافی‌ست از در اقامتگاه خارج شوید تا خود را داخل بافت تاریخی، جنگلی زیبا یا کوهستانی برافراشته ببینید. تجربه‌ی چند ساعت پیاده‌روی در یک جنگل سرسبز و گوش سپردن به صدای طبیعت، یا رصد کردن آسمان پر ستاره‌ی کویر، به راحتی ذهن هر کسی را از شلوغی زندگی شهری دور کرده و آرامشی دوچندان به او هدیه می‌دهد. به هر منطقه و بافت طبیعتی که علاقه‌مند باشید در مدت زمان کوتاهی به سادگی می‌توانید با استفاده از جاباما اقامتگاه ‌بوم‌گردی مورد نظر خود را پیدا کرده و تجربه‌ی اقامتی به یاد ماندنی و باکیفیت را کسب کنید. برای دیدن تنوع اقامتگاه‌های بوم‌گردی به وب‌سایت جاباما مراجعه کنید.

این اقامتگاه‌ها تجربه‌ سفر کاملا محلی و سنتی اما با امکانات متناسب با زندگی امروزی را به مسافران ارائه می‌دهند؛ برای همین لازم نیست برای سفر به مناطق بکر سختی زیادی بکشید. از سوی دیگر، در مدت زمانی که مقیمِ اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستید، می‌توانید با فرهنگ و آداب منطقه آشنا شوید، غذاهای محلی را امتحان کنید و از مردم بومی صنایع‌دستی محلی بخرید. برخی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی حتی برای مسافران تجربه‌های خاص و جدیدی مثل میوه‌چینی، پخت نان محلی، آموزش آشپزی و آموزش ساخت صنایع‌دستی ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که اکثر مردم برای فرار از زندگی شهری و تجربه‌ی چند روز زندگی در خانه‌ای قدیمی با حیاطی دل‌باز ، حوض و پنجره‌های مشبک، ماندن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی را انتخاب می‌کنند.

بوم‌گردی و دهگردی؛ عامل توسعه پایدار روستایی

هدف از بوم‌گردی فقط لذت بردن از طبیعت نیست؛ ارتباط با فرهنگ مناطق، کمک به اشتغال و بهره‌مندی اقتصادی جوامع بومی (محلی) در حین کسب یک تجربه‌ سفر منحصربه‌فرد، باعث رونق زندگی و کسب‌وکار بومیان منطقه می‌شود.

به همین خاطر است که رزرو اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ارتقا وضعیت زندگی مردم محلی، مخصوصا از نظر اقتصادی است که خوش‌بختانه این روزها به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های اقامتی در میان گردشگران تبدیل شده است.

بوم‌گردی

طبق آمار سال گذشته، بیش از ۱۵۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی و روستایی در کشورمان فعالیت کردند که این تعداد همواره در حال افزایش است. این آمار به معنای افزایش اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی است و دیگر کمتر منطقه‌ای داریم که حداقل یک اقامت‌گاه بوم‌گردی در خود جای نداده باشد. ترکمن صحرا و دشت‌های زیبای آن، جزایر قشم و هرمز در کنار آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، خانه‌های صخره‌ای کندوان، شن‌های روان کویر وَرزنه یا هرجایی دیگری که مقصد شما برای سفر باشد، جاباما در کنار شماست. جاباما همواره سعی دارد در راستای مسئولیت اجتماعی خود و کمک به توسعه پایدار بومی، بیشتر مناطق ایران عزیزمان را پوشش دهد. برای اجاره دهگردی، اجاره خانه های سنتی و روستایی در هر نقطه‌ای از ایران ‌می‌توانید روی جاباما حساب کنید.

در نهایت یادآوری می‌کنیم: نتیجه سفر کردن به سبک بوم‌گردی و دهگردی نه تنها تجربه‌های جدید و خاص برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه دست شما را در انتخاب مقصد باز می‌گذارد. از طرفی هزینه‌ی سفرهای بوم‌گردی از سایر سفرها بسیار کمتر است و به شما این امکان را می‌دهد در طول سال به سفرهای بیشتر و در عین حال با کیفیت بروید.

گفتن این نکته خالی از لطف نیست: در اقامتگاه‌های جاباما پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود تا سلامت شما و عزیزانتان حفظ شود.