گردشگری و توریسم

اختصاص ۳۵ میلیارد تومان به ۷ طرح هم سرمایه‌گذاری پارک های فناوری

علی ناظمی روز سه شنبه در مراسم امضای توافق نامه هم سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح های فناورانه پارک های علم و فناوری که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: سرمایه گذاری این صندوق در طرح‌های دانش بنیان به سال های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تقسیم بندی می‌شود که بر اساس آمارها سرمایه گذاری در سال‌ گذشته و امسال رشد چشمگیری داشته است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که موجب رشد سرمایه گذاری در یک سال و نیم اخیر در این صندوق شده، استفاده از منابع مالی مختلف برای تامین سرمایه بوده است.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ‘تشخیص و ارزیابی و انتخاب طرح‌های فناورانه”، “مدیریت، شرکت‌داری و تجاری سازی”، “توسعه نهادهای تخصصی و استفاده از بازیگران مختلف” و “محرک و مشوق برای فناوری‌های مساله محور و آینده محور” را از چالش‌های اصلی حوزه سرمایه گذاری عنوان کرد.

ناظمی افزود: در حوزه فناوری دشوارترین بخش‌ها ارزیابی طرح‌های فناورانه است، ضمن آن که برای داشتن یک اکوسیستم نوآوری نیاز به نهادهای تخصصی است. در هفته گذشته یکی از استارتاپ های خارجی وارد بورس شد و ۶۴ سرمایه گذار در ۱۹ “ران” اقدام به سرمایه گذاری کردند.

وی با تاکید بر این که ما برای سرمایه گذاری روی طرح‌های فناورانه نیاز به سرمایه گذاران مختلف داریم تا ریسک طرح‌ها را از جنبه‌های مختلف پوشش دهند، گفت: در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی ارزیابی طرح‌ها را به نهادهای تخصصی واگذار کرده است ضمن آن که تلاش کردیم نهادهای تخصصی تامین مالی را در کشور توسعه دهیم که چندین صندوق پژوهش و فناوری برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری تاسیس شده است.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی به برنامه ریزی این صندوق برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور اشاره و تصریح کرد: طرح هم سرمایه گذاری یکی از این طرح‌ها است که در آن اعلام شد برای طرح ‌های مساله محور تا چهار برابر میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی، صندوق نوآوری سرمایه گذاری می کند ولی به محض افزایش سهم بخش خصوصی از میزان سرمایه اهرمی دولتی در این طرح‌ها کاسته می شود.

ناظمی با تاکید بر این که قوانین بازار کشور نیاز به نوآوری دارد، اظهارداشت: بر این اساس صندوق نوآوری در سال‌های اخیر راهکارهای متعدد برای تامین سرمایه ارایه کرده است تا بتواند راهکاری برای حل مساله تامین زنجیره پایین دست ایده‌ها باشد.

وی همچنین گفت:  ثبت پتنت یکی از شاخص‌های مهم حوزه فناوری  است، برای بهبود و تقویت این شاخص دو ابزار جدید “گرنت”برای توسعه تحقیق و توسعه و طرح “هم سرمایه گذاری و شتاب دهنده ‌ها” را ارایه کردیم، طرح هم سرمایه گذاری و شتاب دهنده ‌ها توانست سرمایه گذاری بذری را برای شرکت‌ها تامین کند.

معاون صندوق نوآوری شکوفایی ایجاد رشد سرمایه گذاری این صندوق در سال‌های اخیر را ناشی از تغییر در ابزارها و روش‌ها به جای تلاش بیشتر در این حوزه عنوان کرد و افزود: صندوق نوآوری در تاسیس هفت صندوق جسورانه بورسی با سرمایه کل ۹۰۰ میلیارد تومان مشارکت داشته است.

ناظمی درمورد رویداد امروز که امضای قرارداد هم سرمایه گذاری برای هفت طرح  پارک های علم و فناوری است، گفت:  با همکاری که در این زمینه با این پارک‌ها داشتیم ۱۷ پارک ۳۵ طرح فناورانه به دبیرخانه این صندوق ارسال کردند که پس از انجام مراحل بررسی و غربالگری آنها هفت طرح با رقم سرمایه گذاری ۴۴.۶ میلیارد تومان برای طرح هم سرمایه گذاری برگزیده شدند که امروز قرار دادهای آن میان صندوق و پارک‌های علم و فناوری منعقد شد.

 وی با یادآوری این که رقم سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های پذیرش شده ۳۵ میلیارد تومان است، افزود: تولید صنعتی حلال GS۴ از پارک علم و فناوری مازندران، طرح مرکز خدمات امنیت شبکه مدیریت شده از پارک علم و فناوری یزد، محصولات آرایشی و بهداشتی با منشا گیاهی از پارک علم و فناوری هرمزگان، تولید ادوات تراش لیزری با دقت زیرمیکرون از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از جمله طرح های برگزیده هستند.

وی ادامه داد: طرح های زیبال از دانشگاه تهران، آمیار ۲۴ از سوی پارک علم و فناوری قم، تولید لوله‌های خونگیری وکیوم PET با ظرفیت سالانه ۱۰۷ میلیون عدد از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از دیگر طرح های منتخب از بین طرح های ارسالی پارک های علم و فناوری هستند که امروز قرارداد بین آنها و این صندوق منعقد شد.