گردشگری و توریسم

اجرای قوس شمالی آبرسانی به بجنورد ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار دارد

غلامحسین ساقی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از این بخشی از اجرای خط انتقال قوس شمالی بجنورد توسط شرکت آب منطقه ای استان انجام شده و اجرای باقی خط به طول ۲۲ کیلومتر در دست انجام است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه، بخش زیادی از شهروندان در شمال شهر، از آب با کیفیت سد بهره مند می شوند افزود: میزان بهره مندی شهروندان از آب این سد به ۱۰۰ درصد می رسد، علاوه بر آن ساکنان در روستاهای پسرکانلو، لنگر، باغچق، علی آباد هم از این منبع پایدار آب بهر مند می شوند.

ساقی تصریح کرد: پیش از این، مردم روستای ینگه قلعه با اتصال به شبکه شهری، از آب باکیفیت برخوردار شده بودند و با اجرای قوس شمالی، ساکنان در محمدعلی پهلوان و آذرسا هم از آب سد شیرین دره بهرمند می شوند.

وی در باره اعتبارات اجرای این پروژه اظهار داشت: اعتبار این طرح از سه محل تامین می شود، بر این اساس دفتر رهبر معظم انقلاب قرار است ۱۷۰ میلیارد ریال از این رقم را تامین کند.

وی افزود: البته تامین اعتبار برای این پروژه، از مصوبا سفر معظم له نبود اما با پیگیری های انجام شده، از سال ۹۷ جزو ردیف سفر قرار گرفت و تعهدات سفر رهبر انقلاب در این زمینه ۱۰۰ درصد محقق شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: تامین ۱۷۰ میلیارد ریال از ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار اجرای طرح هم از تعهدات وزارت نیرو است که بخشی از این میزان ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد:  از این میزان ۶۰ میلیارد ریال در سال گذشته، تخصیص داده شد و اخیرا هم ۵۰ میلیارد ریال ابلاغ شده است، البته درخواست ما این است که مبلغ بیشتری تخصیص یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: سهم استان هم تامین ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار است اما اعتبار استانی محدود است، تاکنون کمتر از ۱۰ میلیارد ریال تخصیص داشته است.

ساقی با بیان اینکه پیمانکار این طرح، ۲۰۰ میلیارد ریال مطالبه دارد گفت: پروژه قوس شمالی بجنورد، برای تکمیل آبرسانی به بجنورد از سد شیرین دره در دست پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی درباره زمان بهره براری از پروژه مزبور اظهار داشت: خط انتقال قوس شمالی، دهه فجر قابل افتتاح است.

سد شیرین دره واقع در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان، بزرگترین سد خراسان شمالی است که بر روی رودخانه ای به همین نام، از سرشاخه ‌های رود اترک ساخته شد.

این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.