گردشگری و توریسم

بوشهر قابلیت بالایی برای توسعه گردشگری در شاخه پرنده‌نگری دارد

سکینه سالاری روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شاخه پرنده نگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری بوشهر تا کنون مورد توجه قرار نگرفته بود که توسعه آن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی اذعان کرد: پیش از این دیدگاه فعالان گردشگری و مسئولان در زمینه گردشگری به زیرساخت‌هایی مانند هتل، اقامتگاه‌ها و موزه‌ها معطوف بوده است اما با توجه به تنوع بالای گردشگری و پتانسیل‌های اکوکمپ‌ و اکوسیستم‌های بوشهر لازم است گردشگری دریایی و پرنده‌نگری بیش از پیش توسعه یابد.

سالاری افزود: وجود شمار بالایی از گونه‌های مختلف پرندگان در استان به همراه قابلیت اکو کمپ‌ها و اکوتورریسم‌ها، زمینه مساعدی برای رشد پرنده‌نگری را فراهم و در این راستا برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: اکنون ۲ منطقه پرنده نگری در ساحل و پارک امام علی (ع) بوشهر برای برگزاری برنامه‌های پرنده‌نگری معرفی شده‌اند.

سالاری ادامه داد: جذب گردشگر عمومی و حرفه‌ای پرنده‌نگر از هدف‌های توسعه‌ای گردشگری استان به شمار می‌رود و برای عملی شدن نیاز است برنامه‌ها و رویدادهایی در این زمینه اجرا و بازخورد آن دریافت شود.

وی افزود: راهنما یا طبیعت گردهایی که در حوزه پرنده‌نگری مهارت و تخصص دارند، در مکانی که هیچ سازه‌ای نیست چادر می‌زنند و با استقرار امکاناتی چون تلسکوپ، شرایط لازم برای مشاهده و معرفی گونه های مختلف پرنده‌ها را از نزدیک فراهم و توضیحاتی درباره شیوه زیست و فواید آنها در اکوسیستم و زندگی انسان ارائه می‌کنند.

سالاری اضافه کرد: پرنده‌نگری هم در زمستان برای مشاهده پرندگان مهاجر و هم سایر فصل‌ها برای آشنایی با پرندگان بومی می‌تواند گشترش یابد و تحقق این امر نیازمند فرهنگ سازی گسترده است که با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست استان انجام می‌شود.

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اعلام کرد: اولین آموزش‌های حرفه‌ای تربیت راهنمای پرنده‌نگری روز جمعه همزمان با روز پرنده نگری در بوشهر به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با موسسه پرنده‌نگری چکاوک و اداره کل حفاظت از محیط زیست بوشهر عنوان کرد: این تفاهم نامه به منظور ایجاد راهکارهای همکاری طرفین برای هر چه بهتر برگزار شدن برنامه‌های پرنده نگری در آینده و معرفی این ظرفیت به کشور انجام شده است و موسسه چکاوک مجری و همیار ما در این طرح است.

سالاری ادامه داد: بر این اساس بر روی سایت اداره کل‌های حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر دریچه‌ای به منظور معرفی این شاخه از گردشگری ایجاد و مقاله‌ها، اطلاعات و تصاویر پرنده نگری بر روی آن بارگزاری می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: حمایت از چاپ تصاویر پرندگان بومی بوشهر و توزیع در هتل‌ها و سایر مراکز گردشگری دیگر اقدامی است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر در راستای معرفی این نوع گردشگری انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: از آنجا که در پرنده نگری نباید زیستگاه و حیات طبیعی پرندگان مورد تعرض قرار گیرد، اداره کل حفاظت ار محیط زیست بوشهر با همکاری شهرداری اقدام به نصب تابلوهایی به منظور آکاهی شهروندان و گردشگران از نوع غذای پرندگان می‌کند تا با برخورد غیر اصولی افراد جان پرندگان تهدید نشود.

سالاری تاکید کرد: لازم است قایق‌های تفریحی به منظور جلوگیری از حرکت در میان پرندگان و کشتار آنها سامان‌دهی شوند و در صورت تخطی از قوانین جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: در وهله نخست باید توجه مسئولان استان به پرنده‌نگری و اهمیت آن برای توسعه گردشگری بوشهر جلب و شرایط و زیر ساخت‌های لازم فراهم شود در غیر این صورت نمی‌توان گفت گردشگری پرنده نگری در بوشهر وجود دارد.

سالاری از مسئولان شهرداری بوشهر خواست در نصب تابلوهایی در محل‌های حضور پرندگان مهاجر به منظور هشدار به مردم نسبت به غذا دهی به این گونه‌ها همکاری کنند و غذای مناسب هر گونه پرنده را اطلاع رسانی کنند.

وی گفت: بهتر است شهروندان از غذا دادن به این پرندگان خود داری کنند چرا که در بسیاری موارد به سبب ناآگاهی، باعث ایجاد خلل در زیستگاه و زندگی طبیعی آنها می‌شوند.