گردشگری و توریسم

کرونا در حصار محدودیت‌ها

به گزارش ایرنا، ۹ روز از اعمال محدودیت‌های ویژه کرونا شیوع کرونا گذشت و همین چند روز نشان داد که این ویروس منحوس از تجمعات و حضور مردم در دورهمی‌ها، خوشش می‌آید و قربانیان خود را از افراد حاضر در این مراسم انتخاب می‌کند.

کردستان که از اوایل آبان روزهای سختی را آغاز کرد و وارد موج سوم شیوع کرونا شد، هر روز شاهد افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ بود که خانواده‌های بسیاری را دغدار و عزادار عزیزان خود کرد.

با این حال بسیاری از مردم،  کسبه و حتی کارمندان ادارات نسبت به این ویروس بی توجه بودند و خیابان‌ها در اواخر آبان مملو از جمعتی بود که بیشترشان از سر بیکاری و سر رفتن حوصله به پیاده روی آمده و گاهی سری به مغازه‌ها می‌زدند ولی تنها قیمت اجناس را می‌پرسیدند.

بی تفاوتی به این بیماری نتیجه‌اش تخت بیمارستان بود و گاهی خط صافی که نشان می‌داد بیمار دیگر جان ندارد و در خوش بینانه‌ترین حالت فرد روی تخت بیمارستان می‌افتاد و با کمک دستگاه‌های مختلف کمی نفس می‌کشید البته بهتر از آن،  قرنطینه ۲ هفته‌ای در خانه بود.

کرونا که بلایی اجتماعی است و تنها گریبانگیر خود فرد نبود و شاید بهترین درسی که داد اینکه ما در قبال دیگران هم مسوولیت اجتماعی داریم و اگر رعایت نکنیم نه تنها خودمان را که عده زیادی را گرفتار این ویروس می‌کنیم.

هر چقدر هشدارها زیاد می‌شد در سایه بی تفاوتی و عادی انگاری بیماری، شمار بیماران هم بالا می‌رفت تا جاییکه آمار فوتی‌ها در روز ۲۸ آبان ماه گذشته در استان کردستان به ۱۷ نفر رسید و فردای آن روز هم ۱۶ نفر دیگر راهی دیار آخرت شدند و همین زنگ خطر جدی مرگبار بودن کرونا را نواخت.

خیابان‌های سنندج که شب‌ها شاهد ترافیک‌های سنگین بود از دوم آذر کاملاً خلوت شد و با اعمال محدودیت مبنی بر تعطیلی مغازه‌ها از اول آذر، رفت و آمدها رنگ باخت و شاید بتوان گفت که طبیعت هم به کمک آمد و بارش برف و باران مردم را خانه نشین کرد.

مغازه باز است در بزنید

با وجود همکاری خوب کسبه برای تعطیلی و گذشتن از مال و اموال خود، اما همچنان افرادی هستند که به انواع روش‌ها متوسل می‌شوند تا کسب و کارشان از رونق نیفتد،  تمیز کردن مغازه، برداشتن جنس، اعلام ساعات خلوت روز در فضای مجازی از جمله راه‌هایی بود که از سوی برخی برای دور زدن محدودیت‌ها شاهد بودیم.

یکی می‌گفت: مغازه‌ها باز هستند، فقط باید در بزنید،  یکی از آرایشگاه‌های زنانه هم به بهانه تعمیرات، باز بود ولی واردش که می‌شدی فقط کمی ابزار آلات تعمیر می‌دیدی و مشتریانی که مشغول آرایش و پیرایش بودند، انگار مرگ هم پیش این جماعت کم آورده بود.

این روند کار کادر بهداشت و درمان و پلیس را بیشتر از قبل کرد چرا که در کنار تامین سلامتی و امنیت، باید حواس‌شان به اصناف متخلف هم بود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به نهایت تعامل و مدارا با اصناف اشاره کرد و افزود: بیشتر اصناف مشارکت خوبی در این زمینه داشتند.

دکتر قادری در زمینه تعطیلی خودجوش اصناف هم گفت: اصناف کامیاران و بیجار بیشترین و سقز کمترین همکاری را در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی داشتند طوریکه در این مدت ۴۷۱ واحد صنفی متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۵۳ واحد توسط کارشناسان بهداشتی و ۸۰ واحد توسط ماموران انتظامی پلمب شد.

فعالیت کارمندان بر اساس نظر مدیران

ادارات و نهادها ازجمله اماکنی است که بدلیل وجود چند نفر در فضای سربسته، از کانون‌های شیوع بیماری کووید۱۹ و انتقال آن به دیگر افراد بویزه اعضای خانواده‌هاست در این شرایط رییس سازمان اداری و استخدامی کشور اواخر هفته قبل اعلام کرد: اصل بر این است که هفته پیش رو ادارات تعطیل باشند مگر عده‌ای که حضورشان با تشخیص بالاترین مقام دستگاه، ضروری تشخیص داده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم در این زمینه اظهار داشت: فعالیت کارکنان ادارات در هفته جاری (حضوری و دورکاری) تابع نظر مستقیم مدیران کل و یا مدیران ارشد کشوری است و در این ارتباط مدیران تصمیم گیر نهایی هستند.

خالد جعفری افزود: باستناد اعلام معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی و مصوبات ستاد ملی کرونا در راستای کاهش حضور کارکنان ادارات در هفته جاری، شرایط فعالیت دستگاه‌های اجرایی و کارکنان آنها در استان تا پایان روز پنجشنبه ۱۳ آذر سال جاری به ۲ صورت در شهرهای قرمز و نارنجی خواهد بود.

وی اضافه کرد: به منظور کاهش حضور کارکنان دستگاه‌های اجرایی با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، عدم حضور کارکنان در ادارات با تشخیص مدیر مربوطه بلامانع بوده اما مدیران باید در محل کارشان حاضر باشند.

جعفری با اشاره به اینکه طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کردستان شهرهای سنندج، مریوان، قروه و کامیاران در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا هستند، افزود: در این شهرها، دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری با تشخیص بالاترین مقام مسوول در استان یا مدیر ملی، می‌توانند نسبت به کاهش تا ۵۰ درصد کارکنان مشروط بر اینکه خللی در ارائه خدمات به وجود نیاید، اقدام کنند.

کاهش بستری با اعمال محدودیت

روزهای نخستین که موج سوم کرونا در کردستان شروع شد، مسوولان دانشگاه علوم پزشکی ابراز امیدواری ‌کردند تعداد بستری‌ها در حد ۵۰۰ نفر بماند تا کادر خسته درمان بتوانند به آنان رسیدگی کرده و خدمات مورد نیازشان را ارائه کنند.

برای بحث و اظهار نظر در این خصوص باستناد به مطالعات جهانی و مطالعاتی که توسط کمیته علمی ستاد ملی کرونا انجام شده و اظهارات مجامع ملی در حالت بحران محدودیت‌ها تاثیرگذار است، چیزی که آمارهای کردستان هم همین را نشان می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: میزان بیماران بستری مبتلا به کرونا که در آبان ماه ۸۴۱ نفر بود اکنون به ۵۱۳ نفر رسیده که از این تعداد، ۹۶ نفر در بخش ویژه بیمارستان‌های استان تحت مداوا هستند.

دکتر رضاعی با اشاره به شمار جانباختگان ناشی از کرونا در استان یادآور شد: از اوایل شیوع این ویروس (اسفند ماه پارسال)  تاکنون ۹۲۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند ضمن اینکه بیش از ۲۶ هزار نفر هم از اسفند پارسال تاکنون در کردستان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

وی با بیان اینکه قریب به ۲۰۰ نفر از آمار بستری‌ها نسبت به ۲ هفته گذشته در استان کاهش یافته است، افزود: همچنین میزان ترخیص‌ها و بهبودیافتگان نسبت به شمار بستری‌ها افزایش یافته است.

رضاعی با بیان اینکه کاهش آمارها به معنای خروج از وضعیت قرمز و بی اعتنایی به خطرات این همه گیری نیست، اضافه کرد: محدودیت‌هایی که ابتدای آذر ماه امسال اعمال شد در کاهش میزان بستری‌ها و مبتلایان تاثیر گذار بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: هنگامی می‌توان نسبت به انتشار ویروس کرونا با اطمینان خاطر رفتار کرد که میزان درصد افراد مثبت مبتلا به کرونا کاهش یافته باشد.

وی گفت: در شهریور امسال تا حدودی وضعیت استان از لحاظ کرونا در حالت معمولی بود و از مجموع مراجعه کنندگان برای نمونه‌گیری، هشت درصد مثبت بودند اما این میزان در حال حاضر ۴۰ درصد است.

دکتر رضاعی با بیان اینکه پیگیری‌های دانشگاه در حوزه بهداشت و درمان و اعمال محدودیت‌های اخیر در کاهش تعداد مبتلایان به کرونا موثر بوده است، ادامه داد: با اجرای طرح «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی»  به منظور پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا که طی آن زمینه نمونه‌گیری فوری و معرفی افراد مبتلا به مراکز درمانی زمینه جلوگیری از شیوع ویروس فراهم می‌شود، انتظار کاهش شیوع بیماری را داریم.

وی یادآور شد: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا هر شهرستان که از حالت قرمز خارج شود محدودیت برای اصناف آن نقطه کاهش می‌یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ضمن قدردانی از سعه صدر همه اصناف و صاحبان مشاغلی که بدلیل اعمال محدودیت‌ها در این مدت متضرر شدند، افزود: همه ما واقفیم شرایطی که بواسطه پاندمی کرونا پیش آمده، بسیاری از مشاغل و اصناف را از لحاظ اقتصادی با رکود مواجه کرده اما مساله اصلی باید سلامت مردم باشد.

وی با بیان اینکه محدودیت دورهمی‌های خانوادگی همچنان استمرار دارد، افزود: چرخش و تردد افراد بیمار و ناقل بدون حفاظت شخصی بدون اهمیت به مقوله مهم قرنطینگی در اماکن عمومی و دورهمی‌ها از دلایل اصلی انتقال بیماری کرونا هستند.

وی تاکید کرد: اگر شهروندان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند در بهمن ماه با پیک جدید و شدیدتری از بیماری کووید۱۹ روبه‌رو خواهیم شد.

همراهی خوب مردم و اصناف

هر چند کردستان در آبان تورم سختی را شاهد و معیشت مردم درگیر و دار تحریم‌ها و کرونا دچار مشکل شده بود، اما همه می‌دانستند بعد از جان، جهان خراب است و سلامتی که نباشد، انسان دیگر هیچ چیز ارزشمندی ندارد برای همین همگی پای کار آمدند تا بیشتر از این داغ نبینند پس پا به پای محدودیت‌ها به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پرداختند البته در این بین کسانی همچنان بودند که بر نعل وارونه می‌کوبیدند و حاضر به تعطیلی کسب و کارشان نشدند.

همین دیشب راننده‌ای در بلوار پاسداران سنندج، پلاکش را با نایلون مشکی پوشانده بود تا از دید دوربین‌های ثبت تخلف در امان بماند ولی شاید نمی‌دانست دارد خود، خانواده، دوستان و همکارانش را به دام سیاه کرونا می‌اندازد.

مسوولان علوم پزشکی کردستان اعلام کرده‌اند یک فرد مبتلا به کرونا در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، طی چند روز می‌تواند ۲ هزار و ۳۰۰ نفر را آلوده و مبتلا کند در صورتی که این تعداد در خصوص بیماری آنفلوآنزا ۱۸ نفر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علومپزشکی کردستان، همراهی مردم و اصناف با محدودیت‌ها در استان را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر نگرانی ما مراجعه نکردن افراد بیمار با علائم خفیف به مراکز درمانی است چرا که چرخه گردش ویروس در جامعه با وجود این افراد همچنان ادامه دارد و ممکن است تا یک ماه و نیم تا ۲ ماه دیگر موج دیگری از بیماری به استان برگردد.

دکتر ابراهیم قادری افزود: در طول مدت زمان اجرای محدودیت‌ها ۸۲ درصد مردم استان به دستورالعمل‌ها پایبند بودند که دیواندره با ۹۳ و قروه با ۹۱ درصد در صدر شهرستان‌های استان در خصوص رعایت مقررات بهداشتی قرار داشتند.

وی به استفاده از ماسک در بین مردم هم اشاره کرد و یادآور شد: میزان استفاده از ماسک توسط مردم در ناوگان حمل و نقل عمومی ۱۰۰ درصد، بانک‌ها و ادارات ۹۸ درصد و عموم مردم ۷۱ درصد است.

نقطه امید

با اجرای محدودیت‌ها، کردستان رفته رفته دارد به نقطه امید نزدیک می‌شود، نقطه‌ای که شاید هم کادر درمان نفسی تازه کند و هم کرونا بر دل تعداد خانواده کمتری داغ بگذارد.

اگر چه محدودیت‌ها نان بیشتر کسبه را آجر کرد ولی با افزایش تعداد بیماران داشتیم به سمت فاجعه می‌رفتیم بنابراین برای جلوگیری از تکرار محدودیت‌ها در فواصل زمانی آینده، باید تک تک ما خودمان را مسوول حفظ جان همه افراد جامعه بدانیم و در کنار حفاظت از سلامتی، به کسب و کار بپردازیم.

به گزارش ایرنا، طرح جامع اعمال محدویت‌های پویا ستاد ملی کرونا، از روز شنبه یکم آذر با ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی و خروج خودروهای بومی به شهرهای نارنجی و قرمز از نظر وضعیت شیوع ابتلا به ویروس کرونا به مرحله اجرا در آمده و تا ۱۴ آذر ادامه دارد.

هم اکنون چهار شهرستان استان شامل سنندج، کامیاران، مریوان و قروه در وضعیت قرمز و ۶ شهرستان استان شامل سروآباد، دیواندره، سقز، بیجار، دهگلان و بانه نیز در وضعیت نارنجی از نظر شیوع ویروس کرونا هستند.

در تمام شهرستان‌های استان در ۲ هفته اول آذر مشاغل گروه‌های ۲، سه و چهار تعطیل است و در شهرهای سنندج، کامیاران، مریوان و قروه ادارات خدماتی با ۵۰ درصد و سایر اداره‌ها با حداق نیرو طبق نظر مدیران دستگاه‌ها و بقیه به صورت دورکاری فعالیت خواهند کرد.

فعالیت دستگاه‌های خدماتی با ۷۰ درصد در شهرهای وضعیت نارنجی شامل سقز، بانه، سروآباد، بیجار و دیواندره و سایر اداره‌ها با ۵۰ درصد نیرو و بقیه به صورت دورکاری کار می‌کنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر یکشنبه نهم آذر در مجموع ۱۲ هزار و ۹۵۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و ۳۸۹ بیمار نیز جان خود را از دست دادند.

از اسفند پارسال تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۹۴۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسیده و ۴۷ هزار و ۸۷۵ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند که ۶۵۸ هزار و ۲۹۲ نفر بهبود یافته اند.

در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ظهر یکشنبه نهم آذر ۱۲۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان کردستان شناسایی شده و ۱۲ نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست دادند تا تعداد جانباختگان کرونا از اسفندماه پارسال تاکنون به ۹۲۴ نفر برسد.

در حال حاضر ۵۱۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳۱۸ نفر در سنندج، ۳۴ نفر در سقز، ۴۵ نفر در مریوان، ۳۱ نفر در قروه، ۲۸ نفر در کامیاران، ۲۵ نفر در بانه، ۱۴ نفر در بیجار، ۱۳ نفر در دیواندره، ۴ نفر در دهگلان و یک نفر در سروآباد تحت درمان قرار دارند ضمن اینکه ۹۶ نفر از بیماران کرونایی بدلیل وخامت حال در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان‌های این استان بستری هستند.