گردشگری و توریسم

آژانس کمک‌رسانی ملل متحد با کمبود منابع مالی روبروست

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آلمان، «فیلیپ لازارینی» کمیسر عمومی آنروا گفت: این برای نخستین بار در تاریخ است که آنروا بودجه لازم برای تأمین هزینه های خود را برای پایان سال ندارد. ما در لبه پرتگاه هستیم و برای جلوگیری از سقوط، جامعه جهانی باید از ما پشتیبانی کند.

وی افزود: به زودی کشورها را برای مشارکت در کنفرانسی بین المللی بدین منظور در ابتدای سال میلادی آینده فرا می خواند.

کمیسر عمومی آنروا گفت: کسری بودجه آنروا تا پایان سال بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است و این درحالی است که این نهاد هیچ وجه نقدی برای پرداخت هزینه ۲۸ هزار کارمند خود در پنج منطقه عملیاتی را ندارد.

لازارینی اضافه کرد: این کمبودها و بحران در زمانی رخ داده که ۲۸ هزار کارمند این آژانس در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند.

او تأکید کرد که با توجه به شمار بالای افراد آلوده به ویروس کرونا، وضعیت بهداشتی در نوار غزه در آستانه فروپاشی است.

کمیسر عمومی آنروا گفت که این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد به پشتیبانی خود از نیم میلیون دانشجو تا زمانی که این بحران برطرف شود، ادامه خواهد داد.

به گفته لازارینی طی پنج سال گذشته آنروا مجبور شده است ۵۰۰ میلیون دلار از بودجه خود را با صرفه جویی و کاهش هزینه ها، کاهش دهد.

آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد، سال ۱۹۴۹ میلادی برای کمک و حمایت از آوارگان فلسطینی در اردن، سوریه، لبنان، کرانه باختری و نوار غزه شکل گرفت.

اما به دنبال حمایت همه جانبه دولت ترامپ از رژیم صهیونیستی، واشنگتن کمک‌ ۳۶۰ میلیون دلاری آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی به آنروا را قطع کرد.

این نهاد بین‌المللی پس از قطع کمک‌های آمریکا، برای کمک‌رسانی به بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار آواره فلسطینی در اراضی اشغالی، اردن، لبنان و سوریه با بحرانی جدی رو به رو شده است.