اماکن دیدنی ایران

ضرورت تخصیص اعتبار برای ساماندهی تپه ازبکی

ایسنا: عباس نوری در خصوص وضعیت محوطه ۹ هزار ساله ازبکی با اشاره به اینکه امسال هیچ اعتباری برای مرمت و ساماندهی وضعیت تپه ازبکی اختصاص نیافته، اظهار کرد: به دلیل محدودیت‌های مالی و مشکلات اعتباری، هیچ یک از برنامه‌هایی که امسال برای مرمت و ساماندهی وضعیت محوطه باستانی ازبکی پیشنهاد شده بود، اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: مجموع اعتبارات ملی تخصیص یافته به اداره کل میراث فرهنگی البرز به یک میلیارد تومان هم نمی‌رسد و بدیهی است با این اعتبار کم برنامه خاصی را نمی‌توان پیش برد.

وی اضافه کرد: عملیات مرمت و بازسازی بناها و مجموعه‌های تاریخی اغلب بسیار هزینه بر است و با این منابع مالی اندک نمی‌توان انتظار تحول خاصی داشت.

این مسئول توضیح داد: امسال برای کاخ مروارید ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که فکر نمی‌کنم آن هم تخصیص یافته است.

نوری تاکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط تحریم فعلی امکان فروش نفت وجود ندارد، دولت در بحث تخصیص اعتبار با مشکلات جدی مواجه است .

سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز گفت: وقتی نتوانیم نفت بفروشیم قاعدتا دولت پولی ندارد که به بخش‌های مختلف تزریق کند و همین باعث شده عملیات مرمت و بازسازی بناهای تاریخی نه تنها در البرز بلکه در اغلب استان‌ها متوقف شود.

وی افزود: تحریم‌ها باعث شده در بحث صادرات غیرنفتی هم چندان موفق نباشیم و همین باعث شده اعتبارات بخش‌های عمرانی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

وی گفت: ما هم امیدواریم تغییراتی ایجاد شود تا بتوانیم عملیات مرمت و بازسازی بناهای تاریخی استان از سرگرفته شود تا این مجموعه‌های ارزشمند کمتر آسیب ببینند.