گردشگری و توریسم

تاکید عراق و روسیه بر تقویت همکاری نظامی علیه تروریسم

به گزارش ایرنا، در بیانیه سازمان الحشد الشعبی عراق آمده است: فالح الفیاض ییس سازمان الحشد الشعبی امروز «ماکسیم ماکسیموف» سفیر روسیه در بغداد را در دفترش به حضور پذیرفت.

این بیانیه تصریح کرد: در این دیدار درباره تحولات اوضاع امنیتی و سیاسی جاری منطقه بحث و تبادل نظر شد.

این بیانیه افزود: دو طرف همچنین بر اهمیت تقویت همکاری نظامی مشترک در مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

این دیدار در سایه سفر امروز «فواد حسین» وزیر خارجه عراق به مسکو برای دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود به منظور بحث درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای انجام شد.

پیشترماکسیموف سفیر روسیه در بغداد اول آبان با «برهم صالح» رییس جمهوری عراق دیدار کرد و دو طرف درباره راههای تقویت روابط دوجانبه و توسعه افق‌های همکاری و فعالیت مشترک در راستای منافع دو کشور بحث و گفت وگو کردند.

«الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه نیز به تازگی در دیدار با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در بغداد از فرصت بی بدیل فعالیت کمیته چهارجانبه تبادل اطلاعات و همکاری‌های امنیتی ایران، عراق، روسیه و سوریه در مبارزه با تروریسم سخن گفت و افزود: روسیه با عراق برای همکاری کامل در همه زمینه ها بویژه درخصوص مسائل مربوط به امنیت ملی عراق اتفاق نظر دارد.

کمیته چهارجانبه تبادل اطلاعات و همکاری‌های امنیتی ایران، عراق، روسیه و سوریه با هدف تبادل اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم از سال ۱۳۹۴ با عضویت وابستگان نظامی ایران، سوریه و روسیه و نماینده عراق در بغداد راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون در نشست های مختلف آخرین هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو انجام می‌گیرد.

تبادل اطلاعات به ویژه تغذیه اطلاعاتی نیروهای عراقی و سوری در شناسایی و هدف گرفتن مواضع مهم و حساس گروه تروریستی داعش و تکفیری ها در عراق و مواردی نیز در سوریه یکی از مهمترین و موفق ترین کارکردهای این مرکز بوده است.

فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه و ژنرال «میخائیل مزینتسف» رییس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه همچنین پنجم آبانماه با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق کرد و دو طرف تقویت همکاری‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و عناصر داعش و نیز همکاری در سطح منطقه‌ای،  بین‌المللی برای تسهیل بازگشت آوارگان و پناهجویان به مناطق سکونت خود و بسترسازی مناسب به منظور جلوگیری از گسترش افکار افراطی را بررسی کردند.