گردشگری و توریسم

شهرداری مشهد تکلیفی برای پروژه‌های بزرگ اطراف حرم عهده‌دار نشود

 محمدرضا حیدری روز شنبه در مراسم تکریم و معارفه شهرداران سابق و جدید منطقه ثامن مشهد افزود: یکی از توفیقات خدمت در منطقه ثامن، خدمت ویژه به زائران بارگاه منور رضوی است و هر روز باید در محضر این امام همام عهد ببندیم که تک‌تک قدم‌های ما برای رضایت ایشان و تکریم مجاوران و زائران باشد.

وی اضافه کرد: در کنار تلاش‌های مختلف برای خدمت‌رسانی یکی از وظایف و تکالیف ما آشنایی با سیره امام‌‍ رضا(ع) و عمل بر مبنای آن است، نمی‌توانیم اسم خود را خادم شهر امام‌رضا(ع) بگذاریم ولی با فرهنگ و سیره رضوی بیگانه باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مبنای اجرایی و عملی شهرداری، سیاست‌‎ها و برنامه‌های مصوب شوراست، شهردار مشهد نیز منتخب شورا بوده و شهردار منطقه نیز با یک واسطه توسط شورا انتخاب شده است.

حیدری با تاکید بر این که سیاست‌ها و راهبردهای مصوب شورای شهر باید اجرایی شود که تکلیف روشنی است تصریح کرد: در نظام شورایی، مردم براساس حق تعیین سرنوشت در فرایند قانونی انتخابات شرکت می‌کنند تا اعضای شورای شهر مدنظر خود را انتخاب کنند، شورا نیز سیاست‌گذاری‌های خود را براساس سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به مردم وعده‌ داده است، تدوین می‌کند و پیش می‌برد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح سیاست‌های شورای پنجم شهر مشهد برای منطقه ثامن پرداخت و گفت: تفکیک شهرداری ثامن از شرکت عمران و مسکن‌سازان خطایی راهبردی و اتفاقی نامبارک بود البته این عدم تفکیک مشروط به پایداری تفاهمنامه منعقد شده بوده و سرمایه‌ها و منابع طرح باید در توسعه طرح به کار گرفته شود.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر تعاملات فیمابین در این مسیر قرار نگرفت با تدبیر شهردار می‌تواند تفکیک انجام شود ولی راهبرد ما تعامل مشترک است.

حیدری افزود: بازسازی و احیای بناهای تاریخی، هویتی و گذرهای تاریخی و مسیرهای تشرف سنتی به حرم مطهر، سیاست و تاکید شوراست و حفظ ساکنان بومی و مالکان در منطقه دیگر رویکرد مورد تاکید ماست که دفاتر تسهیلگری نیز با همین هدف شکل گرفتند.

وی ادامه داد: مردم خود باید با سرمایه‌گذاران توافق و تعامل و مشارکت کنند و شهرداری از پذیرش مسوولیت‌های تملک زمین بپرهیزد و تعهدی را برای خودش ایجاد نکند.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به تعیین تکلیف ۲۵ پروژه کلان در منطقه ثامن با همت کمیسیون اقتصادی و کمیته نظارتی افزود: پرونده این پروژه‌ها در نهادهای فرادستی معطل مانده و دستگاه‌های نظارتی باید پای کار بیایند چرا که سیاست ما حل مشکل پروژه‌های معطل مانده است.

حیدری تاکید کرد: تغییر و تحولات مدیریتی نباید فضای کار و تلاش حاکم بر منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: اقداماتی که در این دوره توسط مدیریت شهری در منطقه ثامن انجام شده با فاصله بسیار زیاد بهتر، بیشتر، با کیفیت تر و جهادی تر از ادوار گذشته بوده است.
محمدرضا کلایی افزود: زیرساخت هایی که طی سه سال گذشته آماده شده بسیار قابل توجه است، اجرای معابر، ره باغها، فضای سبز و همچنین بخش زیادی از تملک های انجام شده، زمینه را برای اجرای پروژه های بعدی آماده کرده است.
وی تاکید کرد: استاندار به عنوان متولی استانی که نگین آن بافت پیرامونی حرم مطهر و خدمت به زائران حضرت رضا(ع) است باید به موضوع بافت پیرامونی حرم مطهر ورود پیدا کند و این موضوع یکی از اولویتهای کاریشان باشد.
شهردار مشهد گفت: وزارت راه و شهرسازی باید نقشی جدی ایفا کرده و به تعهدات خود عمل کند و کم کاریهای قبلی را جبران کند و نمایندگان مجلس نیز همه، نقش خودشان را ایفا کنند و این مطالبه مدیریت شهری است.
کلایی تاکید کرد: مهم ترین مطالبه ما از دولت، بافت پیرامونی حرم مطهر است و با کمک شورای اسلامی شهر بر این مطالبه تمرکز خواهیم کرد. 

در این مراسم از سید مصطفی نعمتی شهردار سابق منطقه ثامن مشهد قدردانی و فرهاد حجازی به سمت سرپرست شهرداری منطقه ثامن منصوب شد.

فرهاد حجازی پیش از این به عنوان معاون شهردار منطقه ثامن مشغول کار بود.