گردشگری و توریسم

فرزندپذیری غیرقانونی حقوق خانواده‌های واجد شرایط را تضییع می‌کند

محمد محمدی قیداری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس به متقاضیان فرزندخواندگی توصیه می‌شود که از راه‌های قانونی نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

وی اظهار داشت: متقاضیان فرزند پذیری با مراجعه به اداره‌های بهزیستی شهرستان محل سکونت خود پس از اخذ مشاوره‌های لازم و آگاهی از شرایط و فرایند فرزند پذیری به سامانه http://adoption.behzisti.net مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

این مسؤول ادامه داد: بهزیستی استان دارای پنج مرکز شبانه روزی نگهداری از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بوده و در زمان حال حاضر از ۵۵ کودک در مراکز خود نگهداری می‌کند.

وی تصریح کرد: این کودکان و نوجوانان از گروه سنی بدو تولد تا ۶ سالگی در شیرخوارگاه شهید بقا ثمین‌تاب نگهداری می‌شوند و در پایان ۶ سالگی به  سایر خانه های کودک و نوجوان انتقال می‌یابند.

‌مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: متقاضیانی که از طریق قانونی سرپرستی کودک زیر سه سال را برعهده گیرند از مزایای حمایتی حق اولاد و مرخصی دوره مراقبت (معادل مرخصی دوره زایمان) بهره مند می‌شوند و کودک و نوجوان تحت سرپرستی نیز از مجموعه مزایای بیمه و بیمه های تکمیلی وفق مقررات قانونی برخوردار خواهند شد.

محمدی افزود: بانوان ازدواج نکرده و مطلقه فاقد فرزند که سن آن‌ها بالای ۳۰ سال است می توانند فرزند دختر از اداره بهزیستی تحویل بگیرند.

به گفته وی، کودکانی به فرزندی سپرده خواهند شد که امکان شناخت هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان وجود نداشته باشد و یا پدر، مادر، جد پدری و ولی منصوب از سوی ولی قهری آنان در قید حیات نباشند.

به گزارش ایرنا، قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در سال ۹۲ تصویب و آیین نامه اجرایی آن در سال ۹۴ ابلاغ شد که براساس ماده پنج این قانون افراد واجد شرایط می‌توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست را عهده‌دار شوند.