گردشگری و توریسم

توسعه زیرساخت‌ها در خراسان جنوبی شتاب گرفت

«محمد صادق معتمدیان» جمعه شب در گفت و گوی زنده تلویزیونی که از شبکه استانی خاوران پخش شد، با اشاره به شروع فعالیت‌های خود در چند بخش عمرانی و امور زیرساختی افزود: ایجاد اشتغال هم به عنوان اولویت مد نظر بود و مسایل معیشتی و امور جاری مردم نیز در اولویت قرار داشت لذا در این سه بخش فعالیت‌ها دسته‌بندی و تقسیم کار شد.

وی اظهار داشت: با فعالیت جهادی دستگاه‌های اجرایی، حاکمیتی، نیروهای مسلح، رسانه‌ها، بخش خصوصی و ائمه جمعه سرعت و شتاب کار خوب بود.

استاندار پیشین خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها اتفاقات خوبی در این استان رقم خورد گفت: به طور مثال در حوزه راه معادل همه بزرگراه‌های موجود خراسان جنوبی عملیات احداث در سطح استان داشتیم.

وی گفت: در بحث راه آهن که یکی از ابر پروژه‌های بر زمین مانده در خراسان جنوبی بود، عملیات اجرایی را در سال گذشته شروع کردیم و علاوه بر اینکه کار با سرعت توسط پیمانکار شروع شده، دولت برای مباحث زیرساختی آن مصوبات خوبی را در یک سال گذشته داشته است.

معتمدیان که در جلسه ۲۷ مهر ماه هیات دولت به عنوان استاندار خراسان رضوی انتخاب شد، افزود: اختصاص ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای راه آهن و تشکیل کنسرسیوم بانکی از جمله این مصوبات بود که امید می‌رود با سرعت عملیات اجرایی راه آهن در چهار سال آینده به اتمام برسد.

وی گفت: در حوزه گازرسانی نیز نهضت گازرسانی به روستاهای استان به شکل بی‌سابقه انجام گرفت به طوری که بیش از ۸۵ درصد روستاها از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: در بخش‌های مختلف تلاش کردیم از اعتبارات ملی استفاده کنیم زیرا به دلیل کم جمعیت بودن استان بودجه‌های استانی ناچیز بود به طوری که اداره امور جاری به سختی انجام می‌گرفت.

استاندار سابق خراسان جنوبی افزود: نهضت آبخیزداری در ۲ سال گذشته با تلاش جهادی منابع طبیعی انجام گرفت که آثار رضایت‌مندی را باید در روستاها جویا شد و امید است اثر آن را در مهاجرت معکوس شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در نهضت گلخانه نیز تفاهم‌نامه احداث هزار هکتار گلخانه به امضا رسید که تخصیص آب مهمترین عامل در این تفاهم‌نامه بوده است.

وی گفت: فراخوان‌های اجرای نهضت گلخانه‌ با استقبال مردم در جای جای استان روبه‌رو بوده است اما به ثمر رسیدن آن نیاز به زمان دارد تا اثرات موثر این طرح را در توسعه استان شاهد باشیم.

معتمدیان افزود: طرح‌های بسیار دیگری از جمله هاب منطقه‌ای شتر با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی شروع شده که در حال پیگیری است.

وی توسعه فضاهای آموزشی، حذف مدارس کانکسی و سیستم‌های ناکارآمد را از دیگر اقدامات انجام شده در ۲ سال گذشته برشمرد و گفت: در بسیاری از این موارد برای جذب منابع توفیقاتی داشتیم و رکوردهای خوبی را به ثبت رساندیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مسکن گفت: در ۲ سال گذشته احداث ۲۸ هزار مسکن در مناطق شهری و روستایی خراسان جنوبی را آغاز کردیم که بخشی از جمله ۱۰ هزار مسکن روستایی در حدود یک سال با تلاش جهادی حوزه بنیاد مسکن و کمیته امداد انجام گرفت و مردم از عواید آن بهره‌مند شدند.

استاندار پیشین خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این واحدهای مسکونی در استان جذب شد عنوان کرد: تاثیر این میزان اعتبارات در اشتغال و تولید را شاهد بودیم و تحرک بخشی خوبی را در حوزه اشتغال به وجود آورد.

وی گفت: محرومیت‌زدایی هم از اولویت‌های جدی بود که تلاش شد در شرایط محدود بودن منابع دولت از ظرفیت دستگاه‌های حاکمیتی استفاده کنیم.

وی تعیین دستگاه‌های معین برای محرومیت زدایی از چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی را یادآور شد و گفت: در یک سال گذشته اعتبارات خوبی از محل این تفاهم‌نامه‌ها وارد استان شده و شاهد تحولات ناشی از آن در شهرستان‌های درمیان، سربیشه، نهبندان و زیرکوه هستیم.

معتمدیان با تاکید بر اینکه همه اقدامات انجام شده نشان از وحدت و همدلی بین بخش‌ها دارد افزود: پروژه‌های نیمه تمام که به دلیل کمبود منابع دچار رکود شده بود با این تفاهم‌نامه‌ها سرعت و شتاب بی‌سابقه‌ای گرفت که آثار و برکات آن را در مناطق روستایی و کمتر برخوردار شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما توازن و تعادل بخشی در حوزه‌های مختلف استان بوده است گفت: ظرفیت شهرستان‌های مختلف در تعریف طرح‌ها مد نظر بوده است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته برای تحرک در حوزه معادن اظهار داشت: برای سرمایه‌گذاری شستا در استان خراسان جنوبی تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم و واحدهای توسعه‌گرا از جمله ایدرو و ایمیدرو در استان حضور یافته و تفاهم‌نامه‌هایی هم به امضا رسیده است.

استاندار سابق خراسان جنوبی عنوان کرد: هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه در بخش معادن اتفاق بزرگی بود که به سرعت در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه با ایمیدرو برای استان خراسان جنوبی منعقد شد گفت: در آخرین روزی که برای رای اعتماد به عنوان استاندار خراسان رضوی در هیات دولت حضور داشتم نیز ۲ مصوبه خوب را پیگیری کردیم که یکی از آنها هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایدرو در صنعت استان بود که خوشبختانه با رای قاطع هیات دولت به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در حوزه تقسیمات کشوری هم تشکیل بخش سرداران در شهرستان مرزی نهبندان به دلیل محرومیت به عنوان مطالبه اجتماعی دنبال شد و ارتقای ساختاری این حوزه هم به تصویب هیات دولت رسید.

معتمدیان با اشاره به اینکه اتحاد، انسجام و وحدت در استان خراسان جنوبی مثال زدنی است گفت: حمایت شورای تامین، دستگاه قضا، نیروی انتظامی، مرزبانی و نیروهای مسلح از برنامه‌های دولت در استان نیز قابل تقدیر است.

وی افزود: جا دارد صمیمانه از مردم عزیز، با فرهنگ و متدین استان خراسان جنوبی تقدیر کنم که با برنامه‌های ما همراهی کردند و حمایت داشتند.

استاندار خراسان رضوی با تشکر از حمایت نخبگان، دانشگاهیان، اصحاب رسانه و ائمه جمعه گفت: حضور نهادهای حمایتی و حاکمیتی در استان برای توسعه قابل تقدیر است.

وی اظهار داشت: نقش پدرانه و معنوی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی قابل تقدیر است و ایشان همواره نسبت به موضوعات مختلف مشوق خوبی بوده‌اند. 

معتمدیان افزود: در رسیدگی به مناطق کمتر برخوردار هم با نمایندگان مجلس در دوره قبل و اخیر هماهنگی و تعامل و همکاری بسیار خوبی وجود داشت.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در کشور باعث ضربه زدن می‌شود به وجود آمدن نگاه‌های صنفی و پرداختن به حواشی است اما با توجه به تلاش‌هایی که همه مجموعه استان با همدلی و وحدت داشتند در بسیاری از حوزه رکورد داشتیم به طوری که در برخی از شاخص‌ها به میانگین کشوری رسیدیم و در برخی شاخص‌ها هم از محرومیت خارج شدیم.

وی افزود: از جمله گازرسانی و ایستگاه‌های فرستنده دیجیتال بود که بسیاری از طرح‌ها در استان‎‌های دیگر به عنوان پایلوت استفاده می‌شود. 

معتمدیان با اشاره به نحوه انتخاب خود به عنوان استاندار خراسان جنوبی در ۲ سال قبل گفت: این قبیل تصمیم‌گیری‌ها توسط هیات دولت براساس کار کارشناسی، اقتضائات منطقه و کشور است که افراد به کارگیری می‌شوند. 

وی اظهار داشت: خود را سرباز نظام می‌دانم و به یاد ندارم در چهار دهه خدمت، شخصا سمتی را انتخاب کرده باشم و یک سرباز هیچ گاه محل خدمت خود را تعیین نمی‌کند.

وی گفت: یکی از دلایل انتخاب بنده به عنوان استاندار خراسان جنوبی از سوی هیات دولت در سال ۱۳۹۷، سه دهه خدمت در مناطق مرزی بوده که نسبت به موضوعات، آسیب‌ها، تهدیدات و فرصت‌ها اشراف و شناخت کامل داشتم و توفیق شد که ۲ سال در دیار خونگرم خراسان جنوبی بودم.

معتمدیان با اشاره به انتخاب خود به عنوان استاندار خراسان رضوی گفت: در این خصوص هم به دلیل اقتضائاتی که به وجود می‌آید دولت مجبور است؛ زیرا به خاطر تحریم‌های شکننده و فشارهای اقتصادی در شرایط ویژه به سر می‌بریم و تغییراتی در سطح مدیریت کلان داشتیم لذا جابه‌جایی براساس نیازها بوده است.

وی افزود: هم دولت و هم بشخصه دوست داشتم تا پایان دولت در خدمت مردم خراسان جنوبی باشم و برنامه‌های شروع شده را به اتمام برسانم اما به عنوان سرباز نظام تابع تصمیمات کلان کشور هستم.

استاندار پیشین خراسان جنوبی عنوان کرد: از ۳۱ استانی که در کشور است تنها استانی که توفیق حضور نداشتم، خراسان جنوبی بود که بعد از تصمیم دولت مطالعاتی داشتم اما برنامه‌های توسعه مشخص بود و علاوه بر برنامه‌های تدوین شده از صاحبنظران هم بهره بردیم.

وی گفت: آنچه عمیقا به آن پرداختیم دوران بعد از حضور در استان بود که علاوه بر برنامه‌های مکتوب تلاش کردیم اشراف اطلاعاتی را نسبت به مسئله‌های استان به روزرسانی کنیم.

وی اظهار داشت: از جمله حضور میدانی در روستاها، بخش‌ها و شهرها بود که بدون واسطه با مردم، نمایندگان، ائمه جمعه، اصحاب رسانه، احزاب، گروه‌های سیاسی و فعالان اقتصادی گفت و گو کرده و برنامه میان مدت بر مبنای اولویت‌های استان و نیازهای مردم در قالب فعالیت‌ها و اقدامات را شروع کردیم.

معتمدیان افزود: با توجه به تجربیات استاندار جدید خراسان جنوبی و انگیزه ایشان در خدمت‌رسانی به مردم قطعا سرعت خدمت‌رسانی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی گفت: بنده هم در خراسان رضوی نایب زیاره و دعاگوی مردم خراسان جنوبی خواهم بود و تلاش بر این است که با توجه به فرصت‌های شرق کشور فعالیت‌های عمرانی به سوی توسعه پیش برود.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: یکی از اولویت‌های مد نظر در شرق کشور مباحث زیرساختی در حوز راه آهن، کریدورهای جاده‌ای، انتقال آب، گردشگری و اقتصاد است که امیدواریم با تعامل و هم‌افزایی شاهد توسعه استان خراسان جنوبی باشیم.

وی گفت: بدون اغراق یکی از بهترین دوران خدمت بنده توفیق خدمت به مردم استان خراسان جنوبی بود به طوری که علقه‌ای به منطقه دارم و امید است مردم مرا به عنوان شهروند خراسان جنوبی بپذیرند و همواره خدمتگزار مردم خواهیم بود.

محمد صادق معتمدیان که از آذر ماه ۹۷ در استان خراسان جنوبی مسئولیت داشت، روز یکشنبه (۲۷ مهر ماه) در جلسه هیات وزیران به عنوان استاندار خراسان رضوی منصوب شد.

هیات وزیران در جلسه روز یکشنبه (۱۱ آبان ماه) حمید ملانوری را به عنوان هشتمین استاندار خراسان جنوبی انتخاب کرد.

از ابتدای تشکیل استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۳ تاکنون به ترتیب ابراهیم رضایی بابادی، سید صولت مرتضوی، قهرمان رشید، وجه الله خدمتگزار، سید علی اکبر پرویزی، محمد مهدی مروج الشریعه، محمد صادق معتمدیان و حمید ملانوری سکانداری استانداری خراسان جنوبی را برعهده گرفتند.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.