گردشگری و توریسم

هشدار استاندارد لرستان نسبت به بی‌توجهی در نگهداری آسانسورها

 مرضیه قنبریان روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب افزود:‌ بیشتر حوادث آسانسور مربوط به انجام نشدن سرویس، نگهداری ماهانه و بازرسی سالانه پس از اخذ تاییدیه استاندارد است.

وی افزود: چنانچه سرویس، نگهداری مستمر و بازرسی ادواری سالانه برای آسانسورها انجام نشود و حادثه‌ای برای استفاده‌کنندگان رخ دهد عواقب ناشی از حوادث بر عهده مدیر یا مالک ساختمان می باشد.

مدیرکل استاندارد لرستان بیان کرد: بایستی بازرسی ادواری از شاخص‌های ایمنی و عملکرد آسانسورها دست کم هرسال یک بار توسط شرکت‌های بازرسی مجاز و تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد انجام شود.

قنبریان گفت: شهروندان، مدیران دستگاه‌های اجرایی و اماکن عمومی ضمن توجه ویژه به این موضوع، با انعقاد قرارداد با شرکت‌های نصاب (تعمیرکاران مجاز)، سرویس و نگهداری ماهانه آسانسور را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل استاندارد لرستان اضافه کرد: تاییدیه ادواری و اولیه ایمنی ۳۸۸ دستگاه آسانسور نیمه نخست امسال در استان صادر شده است.

 قنبریان افزود: از مجموع ۴۵۵ مورد درخواست شامل ۱۸۵ تقاضای اولیه و ۲۷۰ درخواست ادواری در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور، ۳۸۸ مورد منجر به صدور تاییدیه ایمنی شد.

وی اظهار داشت: گواهینامه‌های ایمنی آسانسور دارای اعتبار یک ساله هستند و به شهروندان توصیه می شود آسانسورهای در حال بهره‌برداری را تحت سرویس و نگهداری مستمر قرار دهند و سالیانه درخواست بازرسی ادواری را در سامانه ثبت کنند.

وی تاکید کرد: رعایت استانداردهای اجباری برای تامین ایمنی آسانسور ضروری و این موضوع به تمام شهرداری‌های استان اعلام شده است تا صدور پایان‌کار برای ساختمان‌های جدید منوط به دریافت این تاییدیه باشد.

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به نشانی http://lift.isiri.gov.ir و به منظور نظارت بیشتر بر فرآیند استانداردسازی راه‌اندازی شده است و دریافت گواهینامه ایمنی تنها از طریق این مهم قابل پیگیری خواهد بود.

قنبریان تصریح کرد: شهروندان برای اطلاع از وضعیت تاییدیه آسانسور، کد ۱۰ رقمی شناسه ملی را که در کابین نصب شده به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند و در صورت مشاهده آسانسور بدون تاییدیه، موضوع را از طریق شماره تلفن ۳۳۲۳۸۳۹۳ داخلی ۱۴۳ به اداره کل استاندارد لرستان گزارش دهند.