گردشگری و توریسم

تونس خواستار اصلاح گسترده در سازمان ملل متحد شد

به گزارش ایرنا از تارنمای “القدس العربی” در بیانیه‌ای که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد منتشر شد، آمده است: میزان چالش‌هایی که جهان با آن روبروست، مستلزم آن است که تمام کشورهای اعضا با یکدیگر برای پیشبرد روند اصلاحات عمیق و پایدار در سازمان ملل متحد تلاش کنند.

در این بیانیه تأکید شده است که سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد مناسبتی است که نظام بین‌المللی ارزیابی شود، راه‌های توسعه و تقویت آن بررسی و فعال بودن و انعطاف در تمام دستگاه‌های وابسته به سازمان ملل متحد برای تحقق انتظارات ملل دنیا انجام شود.

تونس به عنوان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که در این شورا برای یاری حق و عدالت در جهان و در مقدمه آن آرمان عادلانه ملت فلسطین تلاش می‌کند.

وزارت امورخارجه تونس بر ضرورت راه‌حل عادلانه و دائمی آرمان ملت فلسطین به عنوان یک موضوع محوری براساس قوانین بین‌المللی بویژه قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و مجمع عمومی و در چارچوب تشکیل دو کشور مستقل و ابتکار عمل صلح کشورهای عربی تأکید کرد.

در بیانیه وزارت امورخارجه تونس آمده است که این کشور برای حل سیاسی مسائل بین‌المللی موجود به ویژه در خصوص لیبی تلاش می‌کند.

اعلام حمایت تونس ساعاتی پس از آن روی می‌دهد که هیأت‌های طرف‌های درگیر در لیبی (دولت وفاق و ارتش ملی) روز جمعه در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست یافتند.

«استفانی ویلیامز»   معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی در صفحه فیسبوک خود نوشت: مذاکرات کمیته نظامی مشترک ۵+۵ در ژنو سوئیس امروز جمعه دستآورد تاریخی به همراه داشت و هیأت‌های طرفین به توافق دائم آتش‌بس در سراسر لیبی دست یافتند.

ویلیامز افزود: این توافق یک نقطه تحول مهمی در تحقق صلح وثبات در لیبی خواهد بود.

این توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.