گردشگری و توریسم

غربالگری رایگان بیماری‌های زنان و چند خبر دیگر از گلستان

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری استان گلستان در افتتاحیه این طرح گفت: همزمان با هفته سلامت بانوان ایرانی؛ طرح غربالگری با هدف شناسایی و تشخیص بهنگام سرطان های شایع زنان استان و با محوریت مدیریت درمان تامین اجتماعی و همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در بیمارستان حکیم جرجانی گرگان اجرا می شود.

الهه غیناقی افزود: هدف از اجرای این طرح تشخیص زود هنگام سرطان ها از جمله سرطان پستان، سنجش سلامت برای پیشگیری از بیماری‌های زنانه، کنترل و تشخیص سرطان در مرحله صفر بیماری است.

وی اظهار کرد: برابر آمارهای پزشکی بی تحرکی، مصرف غذاهای چرب، چاقی و استرس از عوامل خطر ابتلا به سرطان است و سرطان های پستان، تیروئید و روده بزرگ شایع ترین سرطان ها در بانوان گلستان هستند.

استاندار گلستان هم در این مراسم با گرامیداشت هفته سلامت بانوان از کادر درمانی استان اعم از دانشگاهی، تامین اجتماعی و بخش خصوصی تقدیر کرد و گفت: ارتقای امکانات درمانی و غربالگری موجب پیشگیری از ۷۰ درصد بیماری بانوان می شود.

وی به اهمیت شناخت زود و پیش از رشد بیماری در زنان اشاره کرد و اظهار کرد: با ماهیانه ۲ هزار و ۵۰۰ معاینه می توان در سال ۳۰ هزار نفر از بانوان استان گلستان که در معرض بیماری قرار دارند را نجات داد.

وی با بیان اینکه تلاش و فداکاری عوامل درمانی وضعیت گلستان را از نظر شیوع قرمز و پرخطر کرونا نجات داد؛ اظهار کرد: کرونا باعث شد تا اهمیت جایگاه و نقش حوزه درمان بیشتر شود.

حق شناس در بخش دیگری از سخنانش جمعیت ۹۰۰ هزار نفری بانوان گلستان و اجرای طرح غربالگری سرطان برای پیشگیری در بین آنها را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا سال آینده ۵ بیمارستان جدید و یک هزار تخت جدید به ظرفیت درمانی استان اضافه می شود.

***

 طی مراسمی و با حضور جمعی از مدیران گلستان و فرماندهان نظامی و  انتظامی؛ بهره برداری از ۳۰۳ خانه نوسازی شده از تخریب سیل پارسال استان در شهر گمیشان آغاز شد.