گردشگری و توریسم

موج‌های پی در پی کرونا و استمرار سیر صعودی

کرونا؛  بعد از مدتی فروکش مجدد اوج می گیرد و این اوج ها هم نامشان موج گذاشته شده است و گفته می شود اینک در موج سوم به سر می بریم ؛ امواجی که رخ دادنشان به اندازه چیدن همین کلمات کنار همدیگر عادی شده است.

کرونا همانند هر بیمار مسری و همه گیر از طبیعتی با سرایت دهندگی قوی برخوردار است و سلامت عموم زمانی تامین می شود که همگان و تک تک افراد به باور محکم در خصوص رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های بهداشتی برسند.

بعبارتی اگر عده ای خود را در خانه پنهان کنند اما عده ای دیگر به هر دلیلی اعم از کار، معیشت و نیاز بیرون از خانه باشند و مراودات عادی خود را داشته باشند سلامت عمومی حاصل نمی شود و همان فردی هم که در خانه مانده است در معرض ابتلا قرار دارد.

در شرایطی که تمام آئین ها، مراسم ها، مناسک و رفتارهای معمول اعم از عرفی، سنتی، اجتماعی و مذهبی و مناسبتی سرجای خود برقرار باشد و استفاده از وسایل نقلیه عمومی با همان ازدحام سابق، فروشگاهها و بازارها و مشاغل مختلف پابرجاست و کرونا هم جان می گیرد.

نکته قابل تامل دیگر در رفتار عموم این است که با وجود اینکه علم بر این نکته دارند که بیماری وجود دارد و امکان سرایت آن همچنان و حتی با قدرت بیشتر پابرجاست در زمان قرار گیری در مراسم ها اعم از عروسی و بخصوص در سوگواری در لرستان آنچه که در اولویت آخر قرار دارد عدم رعایت اصول بهداشتی همچون رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک است.

بنا بر گفته علی فرهادی، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تنها ۵۹ درصد مردم لرستان ماسک می زنند و ۴۱ درصد از ماسک استفاده نمی کنند که می تواند سبب شیوع کرونا شود. در حال حاضر وضعیت استان لرستان قرمز است و بسیاری از شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار دارند

وی می افزاید: با وجود اینکه در موج سوم کرونا قرار داریم اما همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نمی شود. موج سوم کرونا قدرت سرایت زیادی دارد و همه سنین را درگیر می کند. متاسفانه طبق آمارهای کشوری ۱۴ درصد افراد مجدد به کرونا مبتلا شده اند که همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند سلامتی را حفظ کند.

در شهرستان بروجرد نیز همچنان سیر ابتلا به کرونا رو به افزایش است. بنا بر گفته دکتر محمد کاکاوند رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجرد؛ تا کنون چهار هزار و ۴۷۸ نفر به کرونا مبتلا شده اند و تعداد ۱۳۷ نفر هم جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: هم اکنون ۳۳ نفر به علت کرونا در بیمارستان های بروجرد بستری هستند و ۱۰۴ نفر نیز مشکوک به کرونا و در انتظار جواب آزمایش هستند.

بعد از گذشت هشت ماه از شیوع کرونا انگار این بیماری با زندگی ما عجین شده است. این مسئله باعث شده برخی افراد بی‌توجه به کرونا به فعالیت بپردازند. همین امر می‌تواند صدمات جبران ناپذیر را برای سلامت جامعه به‌دنبال داشته باشد.

در همین خصوص ،حسین کرمانپورمدیر درمانگاه اورژانس بیمارستان سینا می گوید: همگان به کرونا مبتلا می‌شوند، اما باید نکات را رعایت کرد تا کرونا را به شکل خفیف گذراند، چون بسیاری از افراد در تاکسی، اتوبوس، مترو و سایر جاهای عمومی آنطور که باید نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمار ابتلا به کرونا افزایش یافته است می گوید: این افزایش انتقال ویروس کرونا به دلیل بی توجهی است و این بی اهمیت بودن نسبت به کرونا به علم پزشکی مربوط نیست و باید در جایگاه خود مورد بررسی علمای اجتماعی قرار گیرد.

اظهار نگرانی که مسئولان بهداشتی از پاییزی خطرناک از نظر شیوع بالای کرونا از ماهها قبل تاکنون چیز جدیدی نیست اما انچه که قابل تامل است این است که چرا علی رغم علم و آگاهی به طبیعت ویروس کرونا همه چیز حالت عادی بخود گرفته است و هنوز هم عده ای ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی و سایر پروتکل های بهداشتی را بی اهمیت می دانند.

در این خصوص معصومه زارعی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی می گوید: سلامت اجتماعی در کنار مولفه هایی همچون شکوفایی اجتماعی،  انطباق اجتماعی، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی معنا پیدا می کند زمانیکه بنا به هر دلیلی افراد در یک جامعه خود را عضوی از یک جامعه نبینند و احساس تعلق اجتماعی نکنند، بدنبال خواسته های شخصی خود می روند و عموما هم با ناکامی مواجه می شوند.

وی افزود: حاصل چنین رفتاری از سوی افرادی با احساس تعلق اجتماعی پایین ، تقلیل سلامت اجتماعی است حال در شرایطی که بیماری مسری و همه گیر همانند کرونا سلامت جسمی عمومی را با خطر مواجه کرده است  احساس تعلق اجتماعی و احساس مسئولیت اجتماعی نقش محوری و مهمی دارد.

این جامعه شناس افزود: هر چقدر سلامت اجتماعی یک جامعه با تمام مولفه های آن اعم از احساس تعلق و مسئولیت اجتماعی بالاتر باشد توجه و دقت نظر آنها برای رعایت سلامت همگانی بصورت رعایت پروتکل های بهداشتی در رفتار آنها نمود پیدا می کند و هر چقدر احساس مسئولیت اجتماعی کمتر باشد رسیدن به سلامت عمومی هم سخت تر می شود.

به گفته این پژوهشگر اجتماعی، کرونا مصداق عینی و واقعی است که به ما نشان می دهد تا چه میزان سلامت اجتماعی می تواند در سلامت زندگی فردی افراد بازتاب داشته باشد به اینصورت که نشان دادن رفتارهای مدنی همچون رعایت دستورالعمل های بهداشتی تا حد قابل توجهی می تواند تامین کننده سلامت فردی باشد.

این جامعه شناس افزود:  بعبارتی روشن تر سلامت عموم در گروم سلامت فرد فرد جامعه است و رفتار فردی در این خصوص می تواند در سلامت عمومی بطور مستقیم بازتاب داشته باشد.

زارعی یادآور شد: در شرایط کنونی عادی شدن زندگی با تمام مناسک ها و آئین و مراسم ها باعث شده است بخش قابل توجهی از مردم نسبت به بحران کرونا و هشدارهای مسئولان بهداشتی بی تفاوت باشند که این بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی در نهایت موجب ضربه زدن به سلامت عموم می‌شود.

با اینکه گفته می شود تاکنون اغلب مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در بین مبتلایان به بیماری زمینه‌ای و  سالمندان بوده است اما علاوه بر این شمار قابل توجهی از کسانیکه بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند ،جوانان بوده اند و در این بین جوانان بی پروایی بوده اند که با بی توجهی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی هم سلامت خود و سلامت عموم را به خطر انداخته اند.

با توجه به پاییز سختی که مسئولان بهداشتی بر آن اذعان دارند ضروری است  با همکاری و همیاری مردم  و مسئولان به شکل مناسب  به مهار کرونا پرداخت، در غیر این صورت آمار و شیوع کرونا همچنان سیر صعودی خواهد گذاشت.