گردشگری و توریسم

هزار و ۹۶۱ عملیات در آتش‌نشانی همدان انجام شد

وحید علی ضمیر روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه از این تعداد عملیات انجام شده، هزار و ۲۶۳ مورد مربوط به عملیات های اطفای حریق بوده افزود: ۷۱۸ عملیات امداد و نجات و ۱۵ عملیات در سایر بخش ها حاصل تلاش آتش نشانان شهر همدان در ۶ ماه گذشته بوده است.

وی اظهار داشت: از آغاز سال تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹، تعداد ۸۰ هزار و ۵۵۳ تماس(میانگین روزانه ۴۳۶ تماس) با سامانه ۱۲۵ همدان برقرار شده که از این تعداد هزار و ۶۴۹ مورد به عملیات منجر شده است.

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان ادامه داد: تعداد پنج هزار و ۳۶۶ تماس برای دریافت راهنمایی و مشاوره، تعداد هشت هزار و ۹۸۸ تماس اشتباه و ۱۵ مورد اعلام حریق کذب و ۶۴ هزار و ۲۲۸ مورد ایجاد مزاحمت بوده است.

علی ضمیر با اشاره به انجام ۴۸ مورد پایش سطح ایمنی اماکن مختلف خاطرنشان کرد: در ۶ ماه نخست سال ۶۲۲ مورد پروانه و دستورالعمل ایمنی و ۲۴۶ مورد پایان کار و تاییدیه ایمنی برای ساختمانها صادر شده است.

وی تعداد ایستگاه عملیاتی فعال در سطح شهر همدان را ۱۰ ایستگاه برشمرد و افزود: ۲۰۱ نیروی عملیاتی و اداری در قالب سه شیفت کاری در تمام ساعات شبانه روز در ایستگاه‌های ۱۰ گانه مشغول خدمات رسانی به شهروندان هستند.

 سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان از برنامه‌های انجام شده در روز آتش‌نشان که به پاسداشت جانفشانی و خدمات فداکارانه آتش نشانان  به نام روز ملی آتش نشانی و خدمات ایمنی نامگذاری شده، خبر داد و گفت: روز جمعه چهارم مهرماه، کوهپیمایی و صعود گروهی آتش نشانان به قله الوند انجام شد که تعداد زیادی از آتش نشانان شیفت استراحت حضور داشتند.

علی ضمیر اهدای خون را یکی از برنامه‌های ارزشمند سازمان در هفته گذشته دانست و اعلام کرد: ۲۰ نفر از آتش‌نشانان با حضور در سازمان انتقال خون همدان در ترویج فرهنگ اهدای خون و  امر خداپسندانه کمک به همنوعان نیازمند مشارکت و خون اهدا کردند.

به گفته وی همایش گرامیداشت روز آتش نشان نیز با حضورآتش‌نشانان و تعدادی از مسوولان ارشد شهرستان، در محل ایستگاه شماره ۱۹ همدان برگزار شد.

سرپرست سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی همدان رژه ناوگان خودرویی در سطح شهر همدان را از دیگر برنامه های روز آتش نشان عنوان کرد و افزود: این مراسم بعد از طی مسیر مشخص شده، در باغ بهشت همدان با حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ آنان، به پایان رسید.

علی ضمیر یادآور شد: امسال در روز آتش‌نشان علاوه بر تجلیل از خانواده های شهدای آتش نشان، از همسران و خانواده‌های آتش‌نشانان نیز به پاس تلاش‌ها و همراهی‌شان با فرشتگان نجات، قدردانی شد. 

وی از نامگذاری یک ایستگاه آتش نشانی به نام چهارمین آتش‌نشان شهید خبرداد و اضافه کرد: امسال در مراسم بزرگداشت روز آتش نشان ایستگاه شماره ۱۶ آتش نشانی همدان به نام آتش‌نشان شهید «حیدر گوران» مزین شد.

 سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه این سازمان افتخار تقدیم چهار شهید را بر تارک خود دارد، خاطرنشان کرد سه شهید بزرگوار در جنگ تحمیلی و آتش‌نشان حیدر گوران سال ۸۷ در جریان عملیات اطفای حریق در بلوار ملت به فیض شهادت نائل آمدند.

در روز هفتم مهر ۱۳۵۹ وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که درحین عملیات خاموش کردن آتش، دوباره هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه کردند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان شد.

طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تایید شد.

 این روز در راستای تکریم و یادآوری حماسه آفرینی‌ها و از خود گذشتگی‌های آتش‌نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس و ایجاد زمینه های مناسب برای آموزش همگانی مردم برای پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه های ملی، روز آتش‌نشان نامگذاری شده است.