گردشگری و توریسم

لاوروف بر ایجاد سیستم امنیت جمعی در خلیج فارس تاکید کرد

به گزارش ایرنا، وزارت امورخارجه روسیه سه شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: لاوروف در گفت‌وگو با وزیران امورخارجه امارات، بحرین، عربستان سعودی، عمان، کویت، قطر و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، در خصوص مسائل کلیدی منطقه خاورمیانه از جمله اوضاع سوریه، لیبی و مناقشه اعراب و اسرائیل تبادل نظر کرد.

در این بیانیه آمده است: طرف‌های شرکت کننده در این گفت‌وگوی وبیناری، بر ضرورت حل مسائل و مناقشه‌ها و اوضاع بحرانی در خاورمیانه از راه‌های سیاسی-دیپلماتیک باتوجه به منافع قانونی و نگرانی‌های همه طرف‌های درگیر و با رعایت معیارهای بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد تاکید کردند.

در این گفت‌وگو، دورنمای تثبیت اوضاع منطقه خلیج فارس با مشارکت جمعی و ایجاد ساز و کارهای مشترک برای مقابله با چالش‌ها و خطرات نیز بررسی شد.

لاوروف در این پیوند به اهمیت طرح پیشنهادی روسیه برای ایجاد سیستم امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس و نیز پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای برگزاری اجلاس وبیناری سران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت و ایران و آلمان اشاره کرد.

 رئیس جمهور روسیه روز ۲۴ مرداد ماه پیشنهاد کنفرانس ویدئویی اضطراری بین پنج قدرت هسته‌ای (اعضای دائمی شورای امنیت) به همراه ایران و آلمان را داد تا از رویارویی و افزایش تنش در شورای امنیت سازمان ملل بر سر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران جلوگیری شود.

وی و وزیران خارجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه مسکو با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله امکان برگزاری اجلاس گفت‌وگوهای راهبردی روسیه و کشورهای خلیج فارس تبادل نظر کردند.

روسیه در مرداد ماه سال گذشته در نامه‌ای به شورای امنیت، طرح خود را برای تامین امنیت خلیج فارس به این شورا و مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد.

در این طرح بر قبول تعهدات متقابل، شفافیت در حوزه نظامی (گفت‌وگو در مورد دکترین‌های نظامی، جلسات منطقه‌ای وزرای دفاع، ایجاد خطوط داغ، تبادل اعلان‌های اولیه در مورد برگزاری رزمایش‌های نظامی و پرواز هوایی، تبادل ناظران، خارج ساختن دائمی گروه‌های فراملی، تبادل اطلاعات در مورد خرید تسلیحات و نیروهای مسلح) تاکید شده است.

در طرح امنیت گروهی خلیج فارس آمده است: تأمین امنیت در خلیج فارس یکی از مهمترین مسائل حال حاضر جهان است و تحولات نظامی و سیاسی سال‌های گذشته در خاورمیانه و شمال آفریقا، موجب رشد سریع تهدیدهای تروریستی در این بخش از جهان که ذخایر زیادی از منابع هیدروکربنی در آن وجود دارد، شده است و عواقب فاجعه باری برای اقتصاد جهانی و به ویژه امنیت انرژی به همراه دارد.
روس‌ها در طرح خود آورده‌اند: «در شرایط کنونی، اقدامات پی در پی و مؤثر در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای به منظور بهبود و توسعه وضع موجود در خلیج فارس برای غلبه بر بحران طولانی مدت و تبدیل این منطقه به مکانی امن و صلح آمیز برای همسایگی خوب و توسعه پایدار ضروری است».