گردشگری و توریسم

ساخت ۱۹ طرح گردشگری در هرمزگان آغاز شد

رضا برومند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بخشی از مبلغ یاد شده به حوزه های صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز اختصاص دارد، اظهار داشت: یکی از مهمترین این طرح ها احداث کمپینگ گردشگری در جزیره بوموسی است که دغدغه گردشگران را برطرف کرده و تا پایان بهمن سال جاری آماده بهره برداری می شود.

وی ادامه داد: این کمپینگ علاوه بر برطرف کردن دغدغه گردشگران می تواند برای برگزاری رویدادها و برپایی نمایشگاه ها هم مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین کمپینگ دیگری در شهر بندر چارک برای اسکان موقت مسافران و گردشگران مراجعه کننده به جزیره کیش در زمان نامساعد بودن شرایط دریا احداث می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: عملیات احداث بُرج پرنده نگری در خور آذینی شهرستان سیریک هم از ۶ مهر ماه آغاز شده است.

برومند اشاره کرد: اقدام‌های زیرساختی بخش گردشگری در جای جای این اُستان و متناسب با ظرفیت های موجود انجام می‌شود، به عنوان مثال مسیرهای پیاده‌روی و محوطه هایی برای اسکان موقت گردشگان آماده می شود تا مشکلی برای اَسکان موقت نداشته باشند.

وی عنوان کرد: فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کمک کننده است، به عنوان مثال مراحل پایانی ۱۰ طرح گردشگری این بخش در جزیره لارک در حال انجام است.

وی ادامه داد: همچنین این بخش در حال آماده سازی اقامتگاه طبیعت گردی در کوه گنو بوده که امید می رود بزودی تکمیل شده و مورد استفاده گردشگران قرار گیرد.

سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه گردشگری اشاره کرد و در خصوص حمایت از این بخش گفت: معرفی آنان به بانک ها برای دریافت وام هایی با نرخ سود ۱۲ تا ۱۸ درصد برای اداره های دولتی هنری محسوب نمی‌شود بلکه باید فشاری از سرمایه‌گذار کاسته شود.

برومند ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان می تواند ادعا کند به بخش خصوصی برای ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت‌های تاسیسات گردشگری کمک کرده است، به عنوان مثال می توان به کمک جهت تامین آب اقامتگاه های بوم گردی جزیره هرمز اشاره کرد.

وی بیان داشت: همچنین به از سرگیری مجدد ساخت پارک آبی بندرعباس پس از مدت ها وقفه، پرداخت وام بلاعوض به فعالان بخش خصوصی و تلاش برای دریافت اعتبار ایجاد رمپ از جاده اصلی تا پارک آبی بندرعباس از دولت اشاره کرد.

مشکل تالارهای پذیرایی برای دریافت وام دوران کرونا برطرف شده است

دبیرکارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان به موضوع تاسیسات گردشگری آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: به جهت اینکه برخی تاسیسات مانند تالارهای پذیرایی در این اُستان هرمزگان زیر نظر وزارت میراث فرهنگی و در سایر مناطق زیر نظر وزارت صنعت معدن و تجارت قرار دارند برای ثبت اطلاعات آنها در سامانه کارا مشکل‌هایی وجود داشت که اکنون رفع شده است.

برومند افزود: هتل ها، تالارهای پذیرایی، بوم گردی‌ها و سایر تاسیساتی که شرایط لازم را داشته‌اند مانند بیمه بودن کارکنان و یا اینکه مشمول دریافت وام بانکی داشته‌اند برای دریافت وام بانکی کرونا به بانک ها معرفی شده‌اند.

برنامه های متعددی پس از کرونا اجرا می شود/نزدیک به ۵۶۰ تأسیسات دارای مجوز در هرمزگان فعالیت می‌کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گردشگری را پس از کرونا دنبال خواهیم کرد و خلاء ایجاد شده به خاطر شیوع این بیماری را با رویکرد جدید و پیام «می‌توان با وجود کرونا ویروس و رعایت دستورکارهای بهداشتی فعالیت‌های خلاقانه ای در زمینه گردشگری انجام داد» با اجرای برنامه‌های متعدد و متنوعی پُر خواهیم کرد،

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: امید می‌رود پس از تعطیلی ۷ ماهه فعالیت های صنعت سفر و گردشگری با انجام فعالیت‌های جدید و با نزدیک شدن فصل خنکی هوا در مهر ماه این صنعت مجدد رونق خود را بازیابد.

برمند بیان داشت:  نزدیک به ۵۶۰ تأسیسات گردشگری دارای مجوز در هرمزگان فعالیت می‌کنند که از تالارهای پذیرایی تا هتل ها و رستوران‌ها، مجتمع های گردشگری و غیره را شامل می‌شود که در هفت ماه گذشته آسیب جدی دیدند.

ازسرگیری فعالیت‌ها نیازمند بکارگیری خلاقیت است

وی تاکید کرد: ازسرگیری فعالیت‌های گردشگری نیازمند بکارگیری خلاقیت است زیرا با روند قبلی نمی‌توان موفقیت گذشته را تکرار کرد و ناچاریم شیوه‌ها و رویکردها را تغییر دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یادآور شد: یکی از این برنامه‌ها ایجاد اطمینان در گردشگران به‌خصوص گردشگران خارجی است که به طور پراکنده وارد کشور می‌شوند و حضورشان می‌تواند بازخورد خوبی برای صنهت سفر و گردشگری کشور داشته باشد.

دبیرکارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: جهان پس از تعطیلی فعالیت‌ها تشنه فعالیت‌های جدید و بازگشایی فعالیت‌های تعطیل شده است که این فرصت مغتنمی برای صنعت سفر و گردشگری هرمزگان محسوب می‌شود.

ایجاد اعتماد و اطمینان قدم اول است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بیان داشت: در قدم اول بایستی نسبت به ایجاد اطمینان و اعتماد اقدام کرد که این را در حوزه صنعت سفر گردشگری دنبال خواهیم کرد، به‌خصوص از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در این راستا بهره برداری می‌شود.

 برومندخاطر نشان کرد: تلاش شده اجازه تغییر ذائقه گردشگران نسبت به هرمزگان داده نشود بلکه با معرفی بیشتر این اُستان و اجرای برنامه‌هایی در جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری آن در مخاطبان خود عطشی نسبت به دیدن اُستان ایجاد شود.

وی  اظهار امیدواری کرد: با عادی شدن روند فعالیت‌های و کاهش شدت شیوع بیماری کرونا ویروس این خلاء یاد شده پُر شود و دوباره به روزهای خوب و طلایی که سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ هجری شمسی بازگشته و برنامه ۱۰ میلیون گردشگر را از سرگیریم.