گردشگری و توریسم

ساوجی ها قبل از تولد فرزندشان به بانک خون بند ناف مراجعه کنند

«حسین رفیعی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت:‌ با اینکه از اسفند سال ۹۷ فعالیت دفتر سلول های بنیادی بانک خون بند ناف در ساوه فعالیت خود را آغاز کرده است اما به دلایلی از جمله اطلاع رسانی نشدن از سوی پزشکان و ماماها هنوز برای مردم چندان آشنا نیست.

وی تاکید کرد: با هماهنگی دانشکده علوم پزشکی قرار است به زودی فعالیت های تبلیغی و اطلاع رسانی در مورد مزایای اهدای خون بند ناف نوزادان با استقرار بنر و استندهای حاوی نکات آموزشی و آگاهی بخش در مراکز درمانی، زایشگاه و مطب های پزشکان اجرا شود.

وی گفت: متاسفانه با وجود اینکه در این رابطه بار ها با همکاران پزشک صحبت هایی انجام شد که نسبت به معرفی بانک خون بند ناف در ساوه و مزایای فعالیت های آن برای والدینی که در آستانه به دنیا آمدن فرزند هستند اما طبق انتظار آگاهی و اطلاعات لازم به جامعه هدف از سوی پزشکان ارائه نشده است.  
رفیعی در مورد نحوه تعامل دفتر سلول های بنیادی بانک خون بند ناف ساوه با خانواده ها، گفت: انعقاد قرارداد با متقاضیانی که نمونه خون بند ناف نوزاد خود را می خواهند نگهداری کنند از طریق حضوری یا ثبت نام در سامانه انجام می شود.
وی افزود: به هر خانواده پکیجی از جمله فلاسک مخصوص نگهداری خون بند ناف و همچنین مبلغ ۴۰ میلیون ریال ارائه می شود.
به گفته او در استان مرکزی فقط شهرستان های اراک و ساوه دارای نمایندگی بانک خون بند ناف هستند و لازم است با اطلاع رسانی جامع فعالیت این مرکز به شهروندان ساوجی، آنها را نسبت به مزایای اهدا و نگهداری خون بند ناف نوزادان خود ترغیب کنیم.
مسئول دفتر نمایندگی بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف شهرستان ساوه اظهار داشت: در یک ماه اخیر ۱۱ نمونه خون بند ناف در ساوه جمع آوری شده است.
وی ادامه داد: خون جمع آوری شده بند ناف نوزادان را برای نگهداری به تهران ارسال می کنیم.
رفیعی گفت: با توجه به اینکه خون بند ناف برای درمان بیماریهای صعب العلاج مانند تالاسمی کاربرد بالایی دارد، از همکاران پزشک و ماماها انتظار داریم در ترویج فرهنگ اهدای این ماده حیاتی و توجیه مادران باردار نسبت به مزایای این اقدام، ما را یاری کنند.  
وی اظهار کرد: خون بند ناف باید پنج دقیقه بعد از تولد فرزند جمع آوری شود و در صورتی که حجم خون کمتر از پنج میلیمتر یا تعداد سلولهای آن کمتر از ۶۰۰ میلیون باشد، قابل انعقاد قرارداد نیست.

خون بند ناف نوعی خون جفتی است که در جنین در حال تکوین و درون رحم مادر جریان دارد و پس از تولد نوزاد در بند ناف او باقی می ماند.

این خون حاوی سلول های بنیادی غنی شده است که در گذشته به اشتباه آن را به عنوان زباله های بیولوژیک دور می ریختند اما با تاسیس بانک سلول های بنیادی خون بند ناف در کشور، سالهاست که این نوع خون که ماده ای بسیار پرتوان و نامیرا بوده و در اثر تکثیر پیاپی هم دچار پیری نمی شوند، جمع آوری و برای درمان بیماری های صعب العلاج مورد استفاده قرار می گیرد.