گردشگری و توریسم

مسجد جامعی: پارک سرخه حصار تهران باغ اقوام ایرانی شود

به گزارش ایرنا، احمد مسجد جامعی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از پارک جنگلی سرخه حصار در جمع خبرنگاران افزود: قدیمی ترین سفرنامه ای که در مورد این پارک جنگلی وجود دارد، اشاره می کند که این مکان از زمان تیموری ها رونق داشته و منطقه تفریحی محسوب می شده است.

وی یادآورشد: برخی منابع و گزارش‌ها اعلام می کنند که پارک جنگلی سرخه حصار دومین مکان حفاظت شده جهان است و خلاف آنچه که برخی می گویند در زمان قاجار به بهره برداری از این محدوده توجه شده است، سابقه آن به زمان تیموری باز می گردد.

مسجد جامعی اظهارداشت: این پارک جنگلی یک سرمایه فراملی است و این سرمایه هم به علت طبیعت بکر و زیبای آن به دست آمده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران به وجود انواع گونه‌های حیات وحش مانند یوز در این پارک جنگلی اشاره کرد و اضافه کرد: هم اکنون نیز در این منطقه می توان بز، کل و گراز و برخی دیگر از گونه ها را مشاهده کرد و این موضوع بر ارزش زیست محیطی آن می افزاید.

وی خاطرنشان کرد: معضلی که در این پارک مشاهده می شود، وجود درختان سوزنی برگی است که ریشه‌های افشان و سطحی دارند و به علت محدودیت منابع آبی، آبرسانی به این درختان دشوار است، از این نظر این گیاهان آسیب پذیر محسوب می شود.

مسجد جامعی ادامه داد: به تازگی درختان پهن برگی مانند چنار در این محدوده کاشته می شود تا در مجموع این پارک به مکان فوق العاده طبیعی و تفریحی تبدیل شود.

این تهران شناس به وجود ۲ کاخ زمان قاجار در این محدوده اشاره کرد و کلاه فرنگی را دارای قدمت و ارزش تاریخی بیشتری نسبت به کاخ یاقوت برشمرد.

وی مهمترین مساله اجرای طرح‌های گردشگری در این پارک را تامین آب اعلام و اشاره کرد: موضوع جالت در این پارک استفاده از ۱۵ استخر و تعبیه سیستم آب چرخانی برای آبیاری مناطق مختلف است که فناوری پیشرفته و نوینی به شمار می آید.

وی به مسیردوچرخه سواری هشت کیلومتری پیش بینی شده در پارک جنگلی سرخه حصار اشاره و بیان کرد: دسترسی آسان به سرویس های بهداشتی و حفظ محیط زیست این محدوده باید اولویت داشته باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران به ایجاد منطقه‌ای برای اقوام ایرانی در این پارک اشاره کرد و گفت: می توان نام اینجا را پارک جنگلی ایرانیان گذاشت تا هر قسمتی از آن شناسنامه ایرانیان را بیان کند و بخشی از غذاها و سوغاتی های نقاط مختلف با لباس های محل ارایه شود.

مسجد جامعی در خصوص اجرای ترمینال شرق در کنار پارک جنگلی سرخه حصار افزود: ترمینال شرق در اینجا یک مقدار اغراق آمیز ساخته شده در حالی که بیشترین ارتباط تهران با خارج از استان در ترمینال جنوب است.

وی یادآورشد: با توجه به وجود بهشت زهرا، مرقد امام و نمایشگاه آفتاب در محدوده ترمینال غرب، باید یک فضای بزرگ مانند میدان آزادی نیز در همین پیرامون احداث شود.

به گفته وی از سوی دیگر بیشترین حجم تردد به تهران از مسیر تهران- کرج و به عکس آن است با این حال در ترمینال شرق تاسیسات فراوانی پیش بینی شده است در حالی در مسیرهای آن محدوده تردد چندانی مانند غرب و جنوب پایتخت وجود ندارد.

این تهران شناس پیشنهاد کرد که از تاسیسات ترمینال شرق برای تردد داخلی و برای گردشگران در محوطه پارک سرخه حصار استفاده شود.

وی پیشنهاد دیگر برای ترمینال شرق را مناسب سازی به عنوان ورودی شرقی پایتخت اعلام کرد و افزود: تهران در قدیم دروازه های ورودی معرفی داشت اما بعد از انقلاب این موضوع در شهرسازی جدید مد نظر قرار نگرفت و امروز این ترمینال می تواند این ظرفیت را برای تبدیل شدن به دروازه ورودی شرق تهران داشته باشد.

مسجدجامعی در خصوص پیش بینی ۱۳۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۵۶ طرح در این پارک سرخه حصار اظهارداشت: بدون شک شهرداری که تاکنون فقط توانسته ۴۰ درصد از بودجه امسال را محقق کند، نمی تواند در این مجموعه سرمایه گذاری داشته باشد و باید این کار به دست بخش خصوصی انجام گیرد.

وی تاکید کرد: باید به خاطر داشت که هر طرحی که بناست در منطقه ۱۳ پایتخت اجرا شود، باید محوریت زیست محیطی داشته باشد و حفاظت از محیط زیست به علت زیست حیات وحش در پیرامون آن در اولویت قرار گیرد.

این تهران شناس به موضوع راه اندازی مکتب تهران اشاره کرد و گفت: مکتب تهران در ادامه هفته تهران اینجا دو تا ساختمان دیگر مثل کاخ یاقوت داریم که یکی هم کلاه فرنگی است که ارزش تاریخی بیشتری نسبت به اینجا هم دارد.

مسجد جامعی ادامه داد: زمانی موضوع روز تهران بود که روز تصویب تهران به عنوان پایتخت در قانون مشروطیت برای این موضوع انتخاب شد و رسمیت یافت و به تدریج این زمان به یک هفته افزایش پیدا کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مکتب تهران در ادامه هفته تهران قرار دارد، گفت: همانگونه که موسیقی سنتی ایران با تلفیق سازهای اقوام مختلف در پایتخت تجمع یافت و شکل گرفت، این شهر را باید با تمام بخش های متصل به همدیگر مانند فلسه، شهر نشینی و فرهنگ اقوام دید و بررسی کرد.

وی یکی از برنامه های پیش بینی شده برای هفته تهران را شناسنامه دار کردن و پلاک کوبی ۶۰ درخت بالای ۱۰۰ سال پایتخت اعلام کرد.