گردشگری و توریسم

تربیت عالم و نوآوری علمی از مهمترین اهداف راه اندازی مراکز تحصصی حوزه علمیه است

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا روز یکشنبه در مراسم افتتاح دوره جدید مرکز تخصصی علامه رفیعی حوزه علمیه استان قزوین گفت: تربیت عالم و نوآوری علمی باید نتیجه راه اندازی مراکز تخصصی در حوزه علمیه استان قزوین باشد تا بدین وسیله بتوانیم محصولات علمی را در سطح کشور و جهان اسلام گسترش دهیم.
وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه قزوین روزگاری جایگاه بسیار برجسته ای را در زمینه امورات علمی داشته است، گفت: امروز حوزه علمیه قزوین با آن جایگاه اصلی و برجسته خود فاصله گرفته است و باید بتوانیم هرچه سریعتر این جایگاه مهم و برجسته را بازگردانیم.
مدیر مرکز حوزه های علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: برای تاثیر گذاری هر چه بیشتر این دوره، باید دروس اصلی حوزه به قوت حداکثری دنبال شود و نباید اصل حوزه علمیه با برگزاری چنین دوره های دچار تضعیف شوند.
وی تصریح کرد: به همین دلیل دوره های تخصصی حوزه علمیه استان قزوین برگزار می شود و طلاب باید دروس حوزه را جدی گرفته و از این دوره ها به عنوان مکمل های آموزشی استفاده کنند.
سبحانی نیا  با اشاره به اینکه رشته های تخصصی و مطالعات تخصصی از گذشته های خیلی دور وجود داشته است، گفت: برای پی بردن به قدمت رشته های تخصصی در اسلام می توان به داستان های متعددی از زمان زندگی امام علی (ع) و امام صادق (ع) اشاره کرد که حاکی از اهمیت رشته های تخصصی اسلامی در آن دوران بوده است.
نزدیک به ۵۰ طلبه در دوره تخصصی علامه رفیعی ثبت نام کرده اند
معاون پژوهشی حوزه علمیه استان قزوین نیز گفت: مرکز تخصصی علامه رفیعی بیش از ۸ سال است که در قزوین فعالیت دارد ولی در چند سال گذشته به دلیل برخی از موضوعات و بیماری کرونا کم رونق شده بود.
حجت الاسلام محمدرضا سبحانی نیا افزود: سال گذشته از شورای اعطای مجوزهای مبارک تخصص حوزه قم درخواست ۱۰ رشته برای قزوین شده بود که با چهار رشته و ۶ کلاس موافقت کرده و در سه چهار ماه گذشته امورات مقدماتی انجام شده و از امروز کلاس ها آغاز می شود.
معاون پژوهش حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: برای رشته های قرآن، علوم حدیث، حقوق و قضای اسلامی و کلام اسلامی مجوز گرفته شده ولی یکی از این رشته ها به دلیل استقبال کم داوطلبان از سال آینده آغاز به کار می کند.
سبحانی نیا خاطرنشان کرد: در دوره های تخصصی مرکز علامه رفیعی حوزه علمیه استان قزوین نزدیک به ۵۰ دانش پژوه ثبت نام کرده اند که برای سال نخست مطلوب ارزیابی می شود و سعی می شود با برگزاری هر جه بهتر این کلاس ها در سال های آینده شاهد استقبال بیشتر دانش پژوهان باشیم‌.
وی افزود: براساس تدابیر و حمایت های حوزه علمیه و نماینده ولی فقیه در استان قزوین، مسجد جامع برای این مرکز در نظر گرفته شده است که هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ وسعت مطلوب ارزیابی می شود.
این مسوول گفت: عملکرد، تعهد و نظم دانش پژوهان و مسئولان برگزاری کلاس ملاک بسیار مناسبی برای این دوره ها می باشد که امیدواریم در این زمینه اقدامات لازم به خوبی انجام شود.