گردشگری و توریسم

۸۰درصد از دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی عشایر چهارمحال و بختیاری ابزار آموزش مجازی ندارند

حاتم خالدی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت:۷۰۰ دانش‌آموز عشایری مقطع تحصیلی اول و دوم متوسطه این استان در چهار مرکز آموزشی در شهرستان‌های لردگان و منطقه مشایخ شهرستان کیار مشغول تحصیل هستند که با اعلام پروتکل‌های بهداشتی از سوی ستاد مقابله با کرونا استان، بخش عمده‌ای از این دانش‌آموزان که از داشتن اینترنت مناسب و ابزار  و نرم‌افزارهای لازم جهت فراگرفتن درس از راه دور محروم هستند و با مشکل مواجه شده‌اند.

وی، به نبود اینترنت پرسرعت در برخی از مناطق عشایرنشین که بخشی از دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی در آن ساکن هستند، اشاره کرد و گفت:نبود اینترنت پرسرعت از دیگر مشکلات برگزاری کلاس‌های مجازی برای این  دانش‌آموزان است. 
رییس آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری گفت:چهار مدرسه شبانه‌روزی عشایری این استان برای تامین مخارج و تجهیزات خود و تامین تبلت و گوشی همراه مناسب برای دانش‌آموزان در ایام شیوع کرونا، نیازمند کمک خیران هستند.
خالدی افزود: تامین تجهیزات گرمایشی، مواد غذایی و تجهیزات کارگاهی این مدارس با توجه به افزایش قیمت‌ها، در سال تحصیلی جدید با مشکل مواجه است که دست یاری خیرین نیکوکار را می‌طلبد.
وی یادآور شد: از تعداد مدارس شبانه‌روزی دوره‌های متوسطه مستقر در مناطق عشایرنشین، سه دبیرستان دخترانه و یک دبیرستان دیگر برای دانش‌آموزان پسرانه تشکیل و فعال است که دانش‌آموزان آنها از نقاط محروم و از توان مالی کم برخوردارند. 
رییس آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری ادامه داد:در مناطق عشایرنشین این استان دانش‌آموزانی هستند که به دلیل بعد مسافت، ۶ ماه تحصیلی قبل از عید نوروز را مجبور به ماندن در خوابگاه هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی ضعیف خود و خانواده‌هایشان، متحمل سختی‌های زیادی می‌ شوند.

وی، تجهیز همه کلاس‌های درس سیار عشایر کوچرو استان به تجهیزات رایانه‌ای در سه سال گذشته را یادآور شد و  تاکید کرد:با برنامه‌ریزی‌های انجام شده چهار کانکس سیار نیز برای تشکیل کلاس درس دانش‌آموزان برون کوچ استان در سال  تحصیلی جاری در نظر گرفته شده است.
خالدی، با اشاره به نیاز هشت کانکس جدید دیگر برای استقرار کلاس درس دانش‌آموزان عشایری مقطع ابتدایی استان، تصریح کرد: استفاده از چادر در صورت نامساعد بودن شرایط جوی، دانش‌آموزان عشایر را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری بیش از ۱۲۶ هزار عشایر برون و درون کوچ  و هفت هزار و ۲۴۰ دانش‌آموز در تمام مقاطع تحصیلی در مدارس عشایری استان از نظر جمعیت عشایری پس از استان فارس دومین استان عشایرنشین کشور است.