گردشگری و توریسم

بیماری قلبی مهمترین علت مرگ و میر دیابتی‌ها

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، سید عادل جاهد روز شنبه در یک نشست مجازی افزود: برای درمان دیابت باید اوضاع قلبی و عروقی بیمار بررسی شود و سپس دارو تجویز کنیم.

وی اظهار داشت: اکنون داروهایی وجود دارند که می‌توانند هم روی دیابت و عدد قند موثر باشند و هم روی فاکتورهای مهم دیگری مثل فشار و چربی خون، بیماری‌های قلبی و عروقی یا مغزی، نارسایی قلب و نارسایی کلیه اثر بگذارند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: در واقع اکنون گایدلاین‌ها و رویکردها به ما این را می‌گویند که اگر بیمار مراجعه‌کننده به پزشک جزو افرادی است که به این بیماری‌ها مبتلاست و یا خطر ابتلاء به این ناراحتی‌ها در آینده و شاید خطر مرگ بر اثر این عوامل او را تهدید می‌کند باید دارویی به وی بدهید که علاوه بر کنترل دیابت وی یا کمک به کنترل آن، بتواند عوارض قلبی و عروقی آن را کم کند.

وی گفت: روشهای درمانی دیابت اکنون به سمتی می‌روند که داروهای کلاسیک، سنتی و بسیار خوبی مثل متفورمین را در این مورد به چالش می‌کشند که آیا برای همه بیماران مناسب هست یا نه.

به گفته جاهد، در زمینه آموزش و دانش تئوریک و روزآمد پزشکان مشکلی نداریم و بسیاری از همکاران داروهای جدید را می‌شناسند، اما نظارتی از سوی تصمیم‌گیران بر نحوه درمانی که پزشک برای بیمار در نظر می‌گیرد، وجود ندارد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: امروزه می‌بینیم که بسیاری از داروهای مهم شامل بیمه نمی‌شود و من پزشک هم آن را تجویز نمی‌کنم و این یک مشکل سیستمی است که باید برای رفع آن فکری کرد، هزینه نکردن در حال، ممکن است باعث شود که در جای دیگر هزینه‌های بیشتری را تحمیل کند. ‌