گردشگری و توریسم

دخالت سرویس اطلاعاتی فرانسه در تشکیل دولت جدید لبنان

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع لبنانی روز پنجشنبه اعلام کردند که «برنارد امیه» مدیر کل اداره اطلاعات خارجی فرانسه به تلاش‌ها برای فشار آوردن به لبنان در تشکیل دولت جدید و اجرای اصلاحات مورد حمایت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای نجات لبنان از بحران اقتصادی پیوسته است.

بر اساس این گزارش، سه مقام لبنانی گفتند: امیه با مقامات لبنانی تلفنی درباره موضوعاتی که در سفر اخیر «امانوئل مکرون» به بیروت مطرح شد، گفت‌وگو کرده است.

به گزارش رویترز، ریاست جمهوری فرانسه در پاسخ به این سؤال که آیا مدیر کل اداره اطلاعات خارجی در مساله لبنان نقشی دارد، گفت: رئیس جمهوری پیگیر است و همه کسانی که در دولت هستند کارشان را انجام می‌دهند و وزیر (خارجه) تماس‌ها را برقرار خواهد کرد.

یک مقام ارشد لبنانی در این رابطه گفت: بله، مدیر اطلاعات فرانسه در حال پیگیری کلیه پرونده‌هایی است که مکرون در آخرین بازدید خود مطرح کرده است. برای این منظور، او در حال برقراری ارتباط با بسیاری از مقامات لبنانی از همه جریان‌ها است. آنها را گام به گام دنبال می‌کند و از آنها می‌خواهد که روند اصلاحات را تسریع کنند.

به گفته منابع لبنانی، امیه  یکی از چندین مقامات فرانسوی است که روند امور مربوط به تشکیل دولت لبنان را از گروه های لبنانی پیگیری می‌کند و از دیگر مقامات فرانسوی، «امانوئل بن» مشاور ارشد دیپلماتیک مکرون و سفیر سابق فرانسه در بیروت هستند.

برنارد امیه پیش از این مشاور «ژاک شیراک» رئیس جمهوری اسبق فرانسه و همچنین از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ سفیر فرانسه در لبنان بود؛ اما پس از قدرت گرفتن ماکرون در سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر اطلاعات منصوب شد.

امیه زمان ترور رفیق الحریری، نخست وزیر اسبق لبنان در سال ۲۰۰۵ در سمت سفیر فرانسه در لبنان بود.

رئیس جمهوری فرانسه برای دومین بار پس از حادثه انفجار بندر بیروت در ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۹، روز دوشنبه برای دیدار با مقام‌های لبنانی وارد بیروت شد.

وی پیشتر در سخنانی لبنان را از هرگونه جنگ و درگیری برحذر داشت و تاکید کرد که آماده تعامل با نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه و تمام احزاب سیاسی لبنان است.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: تلاش او برای جلوگیری از سقوط سیاسی لبنان، تنها یک ریسک است اما نتیجه چندانی از آن حاصل نخواهد شد.

وی در سفر ۱۶ مرداد ماه خود به لبنان، ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده در بندر بیروت با مردم این کشور اعلام همبستگی و تأکید کرد که برای حمایت از ملت لبنان در اینجا هستم و کمک‌ها مستقیماً در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این اظهارات وی به نوعی دخالت در امور داخلی لبنان تلقی شد و شماری از تحلیلگران لبنانی از آن انتقاد کردند.