گردشگری و توریسم

جهش تولید گندم و جو در فارس

استان فارس با ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر و ۳۶ شهرستان وسعت از تنوع آب و هوایی مختلف برخوردار است و همین امر باعث تنوع در تولید محصولات کشاورزی این استان شده است.
استان فارس که سال گذشته در تولید گندم رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود در سال ۱۳۹۹ توانست پس از استان خوزستان رتبه دوم تولید گندم کشور را به خود اختصاص دهد و یک پله رتبه خود را ارتقاء دهد.
همچنین استان فارس تولید جو که در سال‌های گذشته در رتبه سوم و چهارم کشور قرار داشت در سال جهش تولید در رتبه نخست کشور قرار گرفت.

افزایش ۴۷ درصدی تحویل گندم در فارس
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: استان فارس پس از سال‌ها رتبه دوم تولید گندم کشور را کسب کرد که نسبت به سال گذشته حدود ۴۷ درصد افزایش گندم تحویلی را داشتیم.
حسین پژمان افزود: تا کنون حدود ۹۴۵ هزار تن گندم در قالب خرید تضمینی و خرید توافقی تحویل شرکت غله شده است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی سازمان جهاد کشاورزی فارس برای تولید گندم در سال جاری ۱.۴ میلیون تن بود که از این مقدار ۵۰ هزار تن به عنوان بذر توسط این سازمان خریداری شد که با حدود ۹۴۵ هزار تن گندم تحویلی به شرکت قله حدود یک میلیون تن گندم تولید شده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بخشی از تولید گندم نیز توسط خود کشاورزان به عنوان بذر و خود مصرفی و غیره نگهداری می‌شود.
پژمان افزود: هم افزایش بارندگی و هم اجرای طرح افزایش عملکرد تولید، در افزایش میزان تولید گندم در سال ۱۳۹۹ در استان فارس تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: طرح افزایش عملکرد تولید که از ۲ سال پیش در استان فارس آغاز شد در افزایش تولید موثر بوده که از جمله می‌توان به استفاده از ریزمغذی‌ها در کشت گندم اشاره کرد که در سال زراعی جاری در سطح حدود ۷۰ هزار هکتار اشاره کرد.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به برنامه‌های این سازمان برای تغییر آرایش کشت گندم اشاره کرد و گفت: از آرایش کشت قدیمی، فلت و مسطح گندم به سمت آرایش کشت روی پشته در حال حرکت هستیم.

افزایش ۸۰ درصدی تحویل جو در فارس
پژمان همچنین به میزان برداشت محصول جو در استان فارس اشاره کرد و افزود: در بحث محصول جو به عنوان یک محصول استراتژیک، امسال حدود ۲۰۰ هزار تن افزایش تولید در استان فارس و رشد حدود ۸۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم که در رتبه نخست کشور قرار داریم.
وی ادامه داد: سال گذشته ۲۶۰ هزار تن تولید جو در استان فارس داشتیم که امسال به ۴۸۰ هزار تن رسیده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین به میزان تولید محصول کلزا در استان اشاره کرد و گفت: میزان تحویل کلزا امسال نسبت سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته است.