گردشگری و توریسم

۷۵۰۰ هکتار از آب بندان های استان های شمالی مرمت شد

به گزارش روز سه شنبه وزارت جهاد کشاورزی، « رضا سرافرازی» با اشاره به اینکه آب بندان ها نمونه ارزشمندی از دانش یا فناوری بومی مردمان مناطق مختلف بویژه شمال ایران محسوب می شود،گفت: آب بندان ها، یک اکوسیستم آبی برای ذخیره سازی آب به منظور مصارف کشاورزی، تغذیه آب های زیرزمینی، آبزی پروری و از دیدگاه بوم شناختی نیز به عنوان محل مناسب برای زیست پرندگان و حیات وحش، حافظ تنوع زیستی و ایجاد مناظر زیبا به شمار می رود.

مدیرکل امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: آب رودخانه ها و هرزآب ناشی از بارندگی در فصل های غیرکاشت از طریق کانال ها و پمپاژ به آب بندان ها هدایت شده و در فصل بهار و تابستان برای آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته سرافرازی، علاوه بر کارکردهای کشاورزی این بخش، آب بندان ها می توانند برای استفاده گردشگری نیز زمینه سازی شده و مورد بهره برداری قرار گیرند، بنابراین در استان های شمالی که با استقبال مسافران روبروست، با فراهم سازی بسترهای گردشگری در فرایند احداث آب بندان، می توان زمینه ایجاد درآمد و اشتغال در منطقه را فراهم کرد.

وی گفت: امروز در کنار سایر مزایای مطرح شده، آب بندان ها در استفاده مطلوب چند منظوره با توسعه بستر تولیدات آبزی پروری نیز می تواند نقش داشته باشند.

این مقام مسوول یادآور شد: بسیاری از آب بندان ها درگذشته بنا بر تجربیات و سلایق محلی مکان یابی، طراحی و احداث شده است که متناسب با ظرفیت و قابلیت های موجود منطقه نبوده و یا با گذشت زمان آسیب هایی به آنها وارد شد.

وی اضافه کرد: اغلب آب بندان ها با گذشت زمان و ورود رسوبات، با کاهش حجم ذخیره روبرو شده و در نتیجه به لایروبی و بازسازی نیاز دارند. علاوه بر این، برخی از آنها فاقد سازه های هیدرولیکی مناسب و یا سازگار به تغییرات اقلیمی بوده و یا به مرور زمان تضعیف و تخریب شده اند.

سرافرازی گفت: تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی مناطق پایین دست آب بندان ها، کنترل سیلاب های فصلی که اغلب موجب وارد آمدن خسارات به اراضی کشاورزی و تاسیسات زیر بنایی می شود و همچنین فراهم کردن زمینه باز چرخانی زهاب شیرین و استفاده آن در تولید از جمله اهداف بهسازی آب بندان ها است.

وی اضافه کرد: تامین آب مطمئن کشاورزی در زمان مورد نیاز و حساس، فراهم سازی زمینه کشت دوم و سوم در استان های شمالی و آب مورد نیاز اراضی در فصول خشک، فراهم ساختن زمینه های صنعت گردشگری در کنار تولیدات کشاورزی، افزایش ظرفیت تولیدات آبزی پروری و در مواردی تامین آب مورد نیاز محیط زیست و صنعت از دیگر اهداف بهسازی آب بندان ها است.

سرافرازی گفت: بیش از ۱۱۵ میلیون مترمکعب بر گنجایش مخازن آب بندان ها با اجرای این طرح افزوده شد که مدیریت جریان های برگشتی مزارع و تامین آب مطمئن برای بخش آبیاری مستقل و تکمیلی شالیزار را در پی خواهد داشت و در سال ۹۹ نیز مرمت و بهسازی ۹۲۵۰ هکتار از آب بندان های حائز اولویت برنامه ریزی شده است.

مدیرکل امو آب کشاورزی پیش بینی کرد: اجرای این طرح، آب مورد نیاز حداقل ۱۴ هزارو ۶۰۰ هکتار اراضی تامین و امکان افزایش محصوالات برنج و کلزا در اراضی تحقق یابد.