گردشگری و توریسم

نماینده گرمی: ایجاد گمرک و احداث خط ریلی در محدوده شهرستان گرمی قطعی است

ولی اسماعیلی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیگیری مطالبه ایجاد یک واحد گمرکی در شهرستان گرمی گفت: در دوره مجلس هشتم نیز پیگیری بازگشایی گمرک قدیمی در منطقه آزادلو شهرستان گرمی انجام شد ولی با وجود موافقت ایران، ایجاد این واحد گمرکی در محل تعیین شده به علت مخالف جمهوری آذربایجان متوقف ماند.

وی بیان کرد: از نخستین روزهای مجلس یازدهم پیگیر این مطالبه بحق مردم شهرستان گرمی بودم و با پیگیری به عمل آمده در وزارت خارجه، طرف آذری نیز موافقت خود را با ایجاد گمرک در محدوده مرزهای شهرستان گرمی اعلام کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم بیان کرد: هم اکنون رایزنی در خصوص مکان‌یابی احداث گمرک در محدوده مرزی شهرستان گرمی با جمهوری آذربایجان جریان دارد.

رییس فراکسیون توسعه روابط با کشورهای همسایه و اکو همچنین ایجاد گمرک، تصویب منطقه آزاد و نیز اتصال به خط ریلی داخلی و بین‌المللی را بهترین راه توسعه منطقه و خروج شهرستان گرمی از بن بست فعلی دانست و تاکید کرد: باید مرزی بودن شهرستان گرمی را به فرصت و ظرفیتی برای توسعه این منطقه تبدیل کنیم.

وی همچنین با اشاره به طی مراحل نهایی خط آهن میانه ـ اردبیل و احتمال افتتاح آن در سال آینده گفت: این خط ریلی بدون اتصال به منطقه مغان و از آن طریق وصل به خطوط ریلی جمهوری آذربایجان ابتر و ناقص خواهد بود.

اسماعیلی، توقف خط ریلی اردبیل در مرکز استان را بدون توجیه اقتصادی و به معنای در بن بست قرار گرفتن این طرح بزرگ سرمایه‌گذاری دانست و اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی و مسئولان استان اردبیل ادامه این خط ریلی تا منطقه مغان را برای توسعه حمل و نقل کالا و مسافر در داخل کشور و به سمت روسیه، کشورهای منطقه قفقاز و جمهوری آذربایجان لازم و ضروری می‌دانند.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است عملیات اجرایی ۲۰ کیلومتر از راه‌آهن اردبیل ـ مغان در هفته دولت امسال کلنگ‌‍زنی شود.

نماینده گرمی همچنین گفت: این خط ریلی با گذر از منطقه ارشق شهرستان مشگین‌شهر، شهرستان گرمی، شهرستان بیله‌سوار و شهرستان پارس‌آباد به خطوط ریلی جمهوری آذربایجان وصل شده و در مسیر هر کدام از شهرستان‌های شمال استان اردبیل، دارای ایستگاه‌های ثابت خواهد بود.