گردشگری و توریسم

مصدوم ترومایی منطقه سخت گذر زاچ و داربست به بیمارستان جاسک منتقل شد

دکتر حسین قاسمی عصر شنبه با اعلام این خبر افزود: در پی تماس اهالی منطقه زاچ و داربست قدیم و ارائه گزارشی مبنی بر سقوط یک مرد ۳۰ ساله از درخت نخل و تروما به گردن و ستون فقرات، بلافاصله آمبولانس پایگاه جاده گوان، به محل حادثه اعزام شد.
«ضربه یا تروما(Trauma) به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده به بدن انسان گفته می ‌شود، با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن، علت ایجاد آسیب نباشد.»
وی ادامه داد: باتوجه به سخت گذر بودن منطقه، امکان رفتن آمبولانس به محل موردنظر میسر نبوده؛ لذا بعد از هماهنگی با اهالی منطقه، آمبولانس در آخرین نقطه قابل تردد متوقف و تکنسین‌های اورژانس، با تجهیزات کامل پزشکی با استفاده از موتورسیکلت و خودرو سایپا، خود را بر بالین مصدوم رساندند.
وی ابراز کرد: در این مدت، تا رسیدن تکنسین‌های اعزامی بر بالین مصدوم، مشاوره های لازم توسط کارشناس مرکز پیام به مصدوم و همراهش ارائه شد و ماموریت یادشده نیز توسط تیم راهبری اورژانس رصد و پیگیری می‌شد.
مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت:
بعد از انجام اقدام‌های درمانی اولیه و فیکس کردن سر و گردن و ستون فقرات مصدوم، با کمک اهالی به کنار آمبولانس منتقل شده و به بخش اورژانس بیمارستان خاتم الانبیاء جاسک تحویل شد.
وی گفت: با این اقدام انجام شده ماموریت نفس گیر تکنسین‌های اورژانس بعد از هشت ساعت به پایان رسید.
روستای محروم زاج و داربست از نظر تقسیمات کشوری جزو شهرستان بشاگرد است اما بدلیل دوری راه و سخت گذر بودن راه دسترسی بخشی از خدماتش را از جاسک و سیریک می‌گیرد.
 مردم این منطقه پس از سیل اخیر در دیماه ۹۸ در منطقه‌ای به نام (بیرکلمی) که یک دشت باز است به صورت موقت در چادر اسکان داده شده‌اند.