گردشگری و توریسم

بازگشت الهه ها به بین النهرین

از زمانی که سومریان نخستین پایه های تمدن را در سرزمین میان رودان و عراق کنونی گذاشته اند، سرقت الهه ها توسط اقوام و ملل اطراف یکی از شیوه های رایج برای اعلام پیروزی و ذلت و سرشکستگی اقوام میان رودان بوده است.

قصه ربوده شدن الهه «مردوخ» یا پدر الهه های عراق یکی از معروف ترین داستان های سرقت و بازگشت الهه ها در سرزمین بین النهرین قبل از میلاد مسلح است.

پس از قرن ها از این حوادث، قصه ربوده شدن الهه های عراق در جریان اشغال این کشور توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی از سرگرفته شد.

بسیاری از آثار تاریخی عراق از جمله پیکره الهه های سرزمین بین النهرین در جریان اشغال ۹ ساله آمریکایی ها، ربوده شد که عراق در طول ۱۷ سال گذشته شمار زیادی از آنها را توانست از جای جای جهان دوباره بازگرداند.

آخرین مورد این الهه ها، الهه مادر است که وزارت امور خارجه عراق امروز شنبه از استرداد آن از ایتالیا خبر داده است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای امروز اعلام کرد که پیکره الهه مادر در مراسمی ویژه در سفارتخانه عراق در رم بازپس گرفته شد.

«احمد الصحاف» افزود که در این آیین با حضور سفیر عراق در رم و وزیر فرهنگ ایتالیا پیکره الهه مادر تحویل گرفته شد.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه عراق، مجسمه مادر یکی از آثار پیش از تاریخ عراق است که پیشینه آن به پنج هزار سال قبل از میلاد برمی گردد و نشانه زایش و بارداری در تمدن های کهن بین النهرین است.

بر اساس اسطوره های سرزمین میان رودان، الهه مادر تا پیش از ظهور مردوخ، مهمترین الهه در این سرزمین بود اما مردوخ توانست او را به قتل برساند و خود پایه گذار الهه های جدید و خلقت انسان در بین النهرین باشد.