گردشگری و توریسم

طرح توزیع الکترونیک گاز مایع در استان زنجان آغاز شد

نیروی ستاد عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز چهارشنبه در آیین اجرای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع  گفت: در تلاش هستیم تا گاز مایع با نرخ های مصوب به دست مصرف کننده واقعی برسد و سهمیه استان در خود استان مصرف شده و از آن خارج نشود.

حسین آسوده به اقدامات انجام شده در راستای اجرایی شدن این طرح اشاره کرد و گفت: ابتدا طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع در استانهای ایلام و کرمانشاه به صورت پایلوت اجرا شد.
وی اظهارداشت: با اجرای این طرح نقاط ضعف و قوت آن احصا شد که با همکاری شرکت های توزیع گاز مایع اقدامات رضایت بخش بود.
این نیروی ستاد عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بانک تجارت استان زنجان هماهنگی مطلوبی با این شرکت در منطقه داشته چرا که دستگاه های پز را در اختیار همه عاملان توزیع گاز مایع قرار داده است.
آسوده افزود: سهمیه گاز مایع در کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ می شود.
 وی تاکید کرد: در خصوص شارژ کپسول های ۲ و پنج کیلویی نگرانی وجود ندارد و بر اساس برنامه ریزی انجام شده هیچ محدودیتی برای پر کردن این سلیندرهای گاز در عاملان توزیع نیست.
نیروی ستاد عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: یکی از نگرانی های عاملان توزیع گاز مایع کپسول های ۲ و پنج کیلویی بود که با هماهنگی انجام شده مقرر شده با کارتی که برای شرکت های سیلندر پرکنی لحاظ شده بتوانند با سهمیه این کپسول ها را برای مصرف کنندگان پر کنند.
آسوده ادامه داد: عاملان توزیع گاز مایع می توانند این سیلندرها را جمع آوری کرده و در مراکز سیلندر پرکنی برای مصرف کننده تامین کنند.
وی به کپسول های یازده کیلویی اشاره کرد و افزود:  مشکلی در این خصوص نداریم و با توجه به سهمیه، چهار سیلندر ۱۱ کیلویی برای مصرف ماهانه هر خانوار برنامه ریزی شده است.
نیروی ستاد عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: به حتم این سهمیه بیشتر از نیاز واقعی مصرف کننده است.
آسوده با تاکید بر اینکه ما محدودیت و دغدغه ای برای مصرف کننده نداریم افزود: در حال حاضر این میزان سهمیه را لحاظ کردیم تا در خصوص میزان مصرف واقعی مصرف کننده راستی آزمایی شود.
وی خاطرنشان کرد: با این اقدام میزان مصرف احصا شده و به اندازه مصرف، گاز مایع در اختیار مصرف کننده قرار داده می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در ادامه این مراسم گفت: شرکت نفت ایران با ۳۷ منطقه در کشور از بزرگترین شرکت های خدماتی و دولتی  است که در منطقه خاورمیانه و بیش از ۹۰ درصد کشورهای دنیا گسترده ترین شرکت است.
حمدالله حبیبی افزود: این شرکت، فرآورده های نفتی و بخش ویژه انرژی را به عنوان نبض اقتصاد ایران از جمله بنزین، نفت‌گاز، نفت سفید، سی ان جی سی، گاز مایع، انواع سوخت های هواپیمایی و انواع حلال ها را از تولید، تامین، انبار و توزیع تا رسیدن آن به مصرف کننده همراهی می کند.
وی اظهارداشت: سال گذشته طرح الکترونیکی کردن نفت سفید در استان زنجان عملیاتی شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان گفت: این استان ۹۷۶ روستا دارد که از این تعداد ۹۱۲ دارای سکنه است که باید به ساکنان آن خدمات ارایه دهیم.
حبیبی با بیان اینکه ۵۱۲ روستای استان زنجان از نعمت گاز طبیعی برخودار هستند، ادامه داد: متأسفانه به لحاظ مسیرهای صعب‌العبور ۴۰۰ روستا با ۲۷ هزار خانوار فاقد گاز هستند که با اولین برف زمستانی راه ارتباطی آنها مسدود می شود.
وی یادآوری کرد: سال گذشته در خصوص توزیع الکترونیکی نفت سفید دلواپسی و نگرانی خاصی در میان توزیع کنندگان و روستائیان وجود داشت که این مهم گامی بود تا  نفت سفید به دست مصرف کنندگان واقعی رسیده و دست سودجویان قطع شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان گفت: با گذشت یک سال از اجرای این طرح شاهدیم که لیتری از سهمیه واقعی کم نشده و در برخی موارد تا دو برابر سهمیه نفت سفید روستائیان نیز افزایش یافته و سهمیه غیرواقعی را حذف کردیم.
حبیبی ادامه داد: همان میزان لیتر نفت سفیدی که قبل از الکترونیکی شدن توزیع می شد همان را بدون کم و کاست به دست مصرف کننده واقعی رساندیم که روستائیان رضایتمندی بیشتری داشتند چرا که مصرف کننده غیرواقعی و انحراف کننده آن از چرخه حذف شد.
وی تاکید کرد: در بخش الکترونیکی گاز مایع نیز مشابه پروژه نفت‌گاز و نفت سفید اقدام خواهیم کرد تا گاز به دست روستانشین و مصرف کننده واقعی برسد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان گفت: در این طرح برای هر روستایی چهار کپسول رایانه ای در نظر گرفته شده است.
حبیبی اضافه کرد: اسفند ماه نفت‌گاز را برای اولین بار در سطح کشور الکترونیکی کردیم و ماشین آلات کشاورزی صنعتی، معدنی تجاری که در گذشته  تک‌تک در دفاتر  پیشخوان حواله دریافت و به فروشندگی مراجعه می کردند.
وی افزود: در زمان حاضر با اجرای این پروژه، سهمیه سوخت ادوات کشاورزی بدون مراجعه کشاورز به این مراکز در دوره های سه ماهه به حساب آنان واریز شده و بدون مراجعه به فروشندگی نفت‌گاز خود را تحویل می گیرند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان گفت: قرار است گاز مایع را ساماندهی کنیم این مهم ارزش مادی بالایی دارد که باید به دست مصرف کننده واقعی برسد.
حبیبی تاکید کرد: طی چهار روز آینده قرار است دستگاه های کارتخوان به نمایندگی های توزیع  گاز مایع در سطح استان زنجان تحویل داده شود.
وی با بیان اینکه ۲۷ هزار خانوار روستایی بدون گاز را شناسایی کردیم، اظهارداشت: برای این تعداد سهمیه چهار کپسول گاز در حساب آنها وجود دارد و هیچ سهمیه ای کم نشده است.
به گزارش ایرنا، اجرای طرح توزیع الکترونیک گاز مایع به منظور ساماندهی توزیع گاز مایع و شفاف سازی مصرف کنندگان مجاز گاز مایع تخصیص سهمیه عملیات خریدار و توزیع گاز مایع به صورت الکترونیک است.
آن دسته از هموطنانی که واجد شرایط دریافت سوخت گاز مایع هستند با ثبت نام در سامانه درخواست فرآورده های نفتی به آدرس https://newtejaratasan.niopdc.ir  نسبت به ثبت مشخصات و احراز هویت در این سامانه اقدام کنند. لازم به ذکر است خرید گاز مایع با قیمت مصوب دولتی از طریق دستگاه های کارتخوان و دریافت رسید از عاملان توزیع امکانپذیر است.