گردشگری و توریسم

حرکت به سمت نسل پنجم اینترنت نیازمند عزم ملی است

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات «رقیه جدا» عضو هیات ‌علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص اقدامات و برنامه‌های این پژوهشگاه برای فراهم کردن ورود کشور به نسل پنجم شبکه ارتباطی گفت: بر اساس ابلاغیه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در اوایل سال ۱۳۹۵، پروژه‌هایی به پژوهشگاه پیشنهاد داده شد که یکی از آن‌ها پروژه «پروژه رصد و ارتقا دانش داخلی فناوری و تدوین برنامه جامع حوزه ۴G و ۵G» بود.

وی افزود: هدف از این پروژه، تدوین نقشه راه، راهبردها و برنامه اجرایی در خصوص تکامل ۴G و ورود به نسل جدید ارتباطی یا همان نسل پنجم شبکه ارتباطی (۵G) بود که خروجی‌های این پروژه در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۶ نهایی و استخراج شدند.

مجری طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی تصریح کرد: در این برنامه جامع، اقدامات متنوع و برنامه اجرایی با تبیین جایگاه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات، سازمان‌های تابعه، دانشگاه‌ها و همکاری‌های لازم با سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت بهداشت و وزارت صنایع مطرح شد.

وی تأکید کرد: تشکیل فروم ۵G و برگزاری ۳۸ جلسه از سال ۱۳۹۵ و پیاده‌سازی بستر تست شبکه LTE نرم‌افزاری و مجازی در جهت حرکت به سمت ۵G از دیگر اقدامات در چارچوب این برنامه جامع بود.

رقیه جدا بابیان اینکه نقشه راه فناوری ۵G مطرح شد و طرح پیشنهادی یا (RFP Request for Propsal) چندین پروژه فنی، اقتصادی، کسب‌وکاری و اجتماعی پیشنهاد شد گفت: یکی از پروژه‌های مطرح در نقشه راه، پروژه رگولاتوری ۵G بود که در تیر ۹۶ به کارفرمایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پژوهشگاه شروع شد و در اسفند ۹۷ به اتمام رسید.

وی افزود: نتایج به‌دست‌آمده از این پروژه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه‌شده تا در کمیسیون ذی‌ربط در قالب مقررات قابل‌اجرا، بررسی‌شده و به تصویب برسد. که مقررات موردنیاز برای اپراتورها جهت ارائه سرویس‌های ۵G و طیف‌های کاربردی برای این فناوری، و نیز بازیگران جدید و تعاملات بین آن‌ها ازجمله مواردی است که باید در این کمیسیون بررسی ‌شود.

عضو هیHت‌علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تأکید بر اینکه در این پروژه موضوعات مختلفی مطرح شد و پیشنهادهایی برای رفتن به سمت ۵G و همچنین ارتقای پروانه اپراتورها داده شد گفت: اولویت گسترش شبکه ۴G، طیف فرکانسی موردنیاز، سرویس‌ها و اولویت‌بندی، گسترش سلول‌های کوچک در مناطق شلوغ، زیرساخت‌های موردنیاز برای گسترش ۵G به‌منظور تأمین الزامات این شبکه (انتها به انتها نه‌فقط بخش بی‌سیم و رادیویی) مانند کاهش تأخیر و قابلیت اطمینان بالای شبکه علاوه بر ظرفیت شبکه، اشتراک‌گذاری منابع زیرساختی (فعال و غیرفعال) ازجمله منابع رادیویی با معرفی بازیگران جدید همانند شهرداری‌ها و میزبان‌های بی‌طرف، افزایش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه جهت گسترش ۵G، ایجاد کمیته عالی راهبری جهت تشویق سرمایه‌گذاری اپراتورها و سایر بازیگران در صنایع عمودی و ایجاد آمادگی‌های لازم در آن‌ها برای ورود ۵G، ارتقا رگولاتوری به نسل چهار و پنج از مهم‌ترین پیشنهادها برای حرکت به سمت ۵G است.

وی افزود: بنابراین با توجه به پیشنهادهای ارائه‌شده باید این نکته را مدنظر داشت که ورود به نسل پنجم شبکه ارتباطی تنها با خواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ممکن نیست و تا زمانی که عزمی ملی ایجاد نشود و به‌طور مقال تکلیف طیف فرکانسی مشخص نشود و یا همدلی و همکاری سازمان‌ها و نهادها به‌ویژه شهرداری‌ها و صاحبان اماکن و مبلمان شهری برای نصب تجهیزات و فراهم کردن زیرساخت‌ها شکل نگیرد، ورود به این عرصه چندان آسان نخواهد بود.