اخبار گردشگری

گردشگری الکترونیک، گام بلندی برای توسعه

گردشگری الکترونیکی حلقه مفقودشده صنعت گردشگری در ایران است که با توسعه و بازنگری در سیاست ها و فعالیت های پراکنده گذشته می توان گام بلندی برای توسعه این صنعت برداشت.

صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنعت های جهان است صنعتی که در قبال کمترین هزینه بیشترین بازدهی را دارد گردشگری هم اکنون در جهان به عنوان صنعتی کارآفرین و درآمدزا جای خود را باز کرده و در برخی از کشورها که از مواهب طبیعی و معادن و ذخایر مناسبی برخوردار نیستند به عنوان اصلی ترین منبع و درآمد کشور مورد توجه قرار گرفته است.

ایران از نظر جاذبه های گردشگری در میان ده کشور برتر جهان قرار دارد طبیعت چهارفصل جاذبه های طبیعی مناطق خزر طبیعت زیبای دریایی و دیگر جاذبه های تاریخی فرهنگی آداب و رسوم، لباس ها، غذاها، صنایع دستی گویش ها، اشیا و کتب تاریخی بی شمار از پتانسیل های گردشگری ممتاز ایران است این میراث گران بها نیاز به نگهداری و معرفی به جهانیان از طریق فناوری های جدید دارد که بدون اطلاع رسانی به زبان روز دنیا سودی نخواهد داشت. همچنین استفاده از فناوری های نو گردشگری الکترونیکی از جریان رشد و توسعه عقب خواهیم ماند.

شبکهٔ جهانی اینترنت به عنوان اصلی ترین عرصه مجازی با سرعتی غیرقابل تصور همه عرصه های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است گردشگری به عنوان صنعت پاک در کنار صنایع نفت و خودروسازی مطرح است به طور گسترده ای از فناوری جدید و سریع ترین ابزار اطلاع رسانی استفاده می کند.

 گردشگری مجازی با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی واقعیت مجازی بازدید از یک مقصد خارجی بدون ترک مکان مبدأ ممکن شده که از نمونه های شگفت انگیز جامعه تماشاگران است در گردشگری مجازی تصاویر است که دنیا را به ما می شناساند نه حس حضور.

 ابزارهای مؤثری که می توان برای جلب گردشگری به کار برد شامل کتاب کشور شناسی، کتابچه راهنما، بروشور اطلاع رسانی، نقشه توریستی، بانک اطلاعات جهانگردی، سایت اینترنت و دیگر وسایل ارتباط جمعی که از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امکان پذیر است.

فناوری اطلاعات و ارتباطات با صنعت توریسم به شدت مرتبط هستند که گردشگران تقاضاهای خود را از این طریق انجام می دهند. گردشگری الکترونیکی راهی بصرفه و مؤثر و کارا برای جذب گردشگر به شمار می آید کاهش هزینه خدمت رسانی مانند برنامه ریزی تور، فروش برخط بلیت باعث صرفه جویی در هزینه و زمان شده و وقت نیروی انسانی صرف بالا بردن کیفیت خدمات می شود.

به کمک تکنولوژی وب ۲ (تبادل اطلاعات) افراد امکان اتصال به شبکه های مختلف و دستیابی به جاذبه های گردشگری در بهره گیری مناسب و سریع از منابع مختلف اطلاعاتی تبلیغاتی، تأثیر فعالیت های آژانس های گردشگری، شناخت بازارهای هدف، بخش بندی آن ها، ایجاد برنامه جامعه برای بازاریابی گردشگری، تبلیغ وسایل گردشگری طراحی شده ویژه اقشار مختلف، معرفی جاذبه ها و گردشگران، ارتباط مؤثر در صنعت گردشگری و شناسایی صنعت گردشگری که باعث خلق و اشتراک گذاری دانش در سازمان های گردشگری به وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهره گیری سریع و مناسب این صنعت خواهد شد.

با بازنگری در سیاست ها و فعالیت های پراکنده گذشته می توان گام بلندی برای توسعه این صنعت برداشت.

به طورکلی می توان نتیجه گرفت صنعت گردشگری الکترونیکی حلقه مفقودشده صنعت گردشگری در ایران است که با توسعه و بازنگری در سیاست ها و فعالیت های پراکنده گذشته می توان گام بلندی برای توسعه این صنعت برداشت و از فواید بی شمار آن بهره مند شد. متمرکز کردن تلاش های گروهی متخصصان و کارشناسان بر روی توسعه پرتال جامع گردشگری ایران، ارائه خدمات کارآمد بروز و حیاتی نظیر تورهای مجازی و روادید الکترونیکی، متقاضیان سفر توجه به میراث دیجیتالی با توجه به وجود آثار بی شمار فرهنگی ایران و اطلاع رسانی شفاف و دقیق می تواند ما را به رتبه حائز اهمیتی در بین کشورهای جهان قرار دهد.

« دنیای سفر » این نوشته را از «
میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.