گردشگری و توریسم

تاکید پاکستان بر نقش جامعه‌جهانی برای آغاز مذاکرات فراگیر در افغانستان

وزارت امور خارجه پاکستان دوشنبه شب اعلام کرد که این کشور در کنفرانس مجازی با محوریت افغانستان حضور یافت و بر اهمیت شروع فوری گفت‌وگوهای بین الافغانی تاکید کرد.

این نشست ویدیوکنفرانسی با عنوان “تقویت اجماع برای صلح” امروز با حضور اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه افغانستان و به میزبانی دولت کابل برگزار شد.

دولت پاکستان با تعهد مجدد به حمایت این کشور از صلح و آشتی در افغانستان و مشارکت با شرکای منطقه‌ای و بین المللی، تاکید کرد: جامعه جهانی با اطمینان از شروع سریع مذاکرات میان گروه‌های داخلی افغانستان باید نسبت به تحرکات مخالفان صلح در افغانستان و خرابکاری آنان در فرآیند صلح و آشتی هوشیار باشد.

وزارت امور خارجه پاکستان افزود: این کشور آزادی فوری زندانیان توسط طرف‌های مذاکره مطابق پیمان صلح دوحه را گامی موثر برای شروع مذاکرات میان گروه‌های داخلی افغانستان می‌داند زیرا صلح و ثبات پایدار در این کشور به نفع منطقه و فراتر از آن است.

دولت پاکستان گفت: بازگشت پناهجویان افغان به کشورشان باید بخشی از روند صلح و آشتی افغانستان باشد و جامعه جهانی باید از طرح بازگشت آبرومندانه پناهندگان افغانستان به وطن خود، پشتیبانی کند.

وزیر امور خارجه پاکستان هفته گذشته در دیدار “زلمای خلیل‌زاد” نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان از آغاز مرحله حساس در فرآیند صلح افغانستان سخن گفت و نسبت به آنچه که وی تلاش‌های دشمنان صلح این کشور خواند، هشدار داد.

“شاه محمود قریشی” وزیر امور خارجه پاکستان به تازگی از “عبدالله عبدالله” رییس شورای عالی مصالحه افغانستان برای سفر رسمی به اسلام‌آباد دعوت کرد و تاریخ این سفر قرار است با رایزنی‌های دوطرف، به زودی نهایی شود.