گردشگری و توریسم

کشف تنها یک تصادف ساختگی در خراسان شمالی

دکتر حسن محمدزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در تصادف ساختگی امسال یک نفر هم به عنوان کشته گزارش شده بود و حال آنکه در تصادفات ساختگی پارسال چنین وانمود شده بود که ۸ مرد و یک زن کشته شده اند.

وی روند گزارش تصادفات ساختگی و صحنه‌سازی برای فریب بیمه ها در این استان را رو به کاهش دانست و افزود: در کل سال گذشته ۹ فقره تصادف ساختگی در این استان کشف شده بود که این رقم در مقایسه با سال پیش از آن ۲۵ درصد کاهش داشت.

نوع صدمات، مُشت تصادف‌سازان را وامی‌کند

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی با بیان اینکه پزشکی قانونی بر اساس نوع صدمات وارده به افراد، می تواند به واقعی و یا ساختگی بودن تصادفات پی ببرد، گفت: صدمات طبیعی ناشی از تصادفات از نوع صحنه سازی و کارگردانی شده آن قابل شناسایی است.

دکتر محمدزاده افزود: در تصادف‌های ساختگی، افراد با استفاده از خودروهای فرسوده و یا تصادفی، به نوعی صحنه سازی می کنند تا با فریب بیمه‌ها از آنان مبالغ هنگفتی را به عنوان غرامت دریافت ‌کنند.

بیشتر تصادفات ساختگی وارداتی است

وی خواستار توجه بیشتر مسوولان شرکت‌های بیمه و نیز پلیس به نقطه نظرات کارشناسان پزشکی قانونی برای تشخیص تصادف‌های مشکوک شد و گفت: بیشتر تصادفات ساختگی مربوط به شهروندان دیگر استان‌ها است که در این استان اقدام به صحنه سازی می‌کنند و با توجه به اینکه روند اداری تصادفات جاده‌ای آسان سازی شده تا افرادی که دچار حادثه می‌شوند در استان‌های دیگر با مشکلات مختلف از جمله روند سخت اداری مواجه نشوند، برخی از این ماجرا سوء استفاده می‌کنند.

محمدزاده افزود: این افراد با نامه‌ای که از پزشکی قانونی دریافت کرده‌اند در شهر خود برای دریافت غرامت بیمه اقدام می‌کنند که در این شرایط چون تصادف در منطقه‌ای دیگر روی داده است، سخت گیری زیادی نسبت به بررسی صحنه تصادف انجام نمی‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی با بیان اینکه تصادف ساختگی برای برخی سودجویان به شغل تبدیل شده است، اظهار داشت: تیم های خاصی برای این کار پردرآمد ایجاد شده اند و بیشتر در استان ها و حتی شهرهایی که از نظر پزشکی قانونی ضعیف تر هستند فعالیت می کنند و گاه حتی برای پیگیری روند دریافت غرامت وکیل می گیرند.

خراسان شمالی برای تصادف‌سازان ناامن شده است

دکتر محمدزاده افزود: با تلاش نیروها و کارشناسان پزشکی قانونی خراسان شمالی، این استان برای عوامل تصادفات ساختگی ناامن شده است و این تیم ها کمتر اقدام به سوء استفاده از فضای این استان می کنند.

وی اظهار داشت: در ۲ ماه نخست امسال در مجموع ۶۰۰ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در خراسان شمالی صدمه دیده اند که ۵۹۹ مورد آن حقیقی و یک نفر ساختگی بوده است.

وی با بیان اینکه صدمات ناشی از تصادفات در سال ۹۸ نسبت به سال پیش از آن ۳۳.۹ درصد کاهش یافته است،  گفت: در ۲ ماه نخست سال ۹۷ نیز ۹۰۷ نفر بر اثر حوادث ترافیکی صدمه دیده بودند که از مجموع آنها ۹۰۶ نفر به صورت حقیقی صدمه دیده بودند.

وی اظهار داشت: بر اثر تصادفات در سال گذشته ۲۲۷ نفر از هموطنان در جاده های این استان درگذشته اند.