گردشگری و توریسم

رشد ۱۱ درصدی معاملات سهام در بورس مازندران

فعالان بازار سرمایه هفته گذشته پنج هزار و ۴۳۷ میلیارد ریال سهام در بورس منطقه ای مازندران معامله کردند ، اما این هفته با یک روز فعالیت کمتر به دلیل تعطیلی شهادت جعفر صادق(ع) ارزش معاملات خود را به ۶ هزار و ۵۵ میلیارد رساندند.

با این حال در چهار روز کاری هفته جاری معاملات تعداد سهام در بورس منطقه‌ای مازندران کاهش نامحسوس داشته است و ۴۳۲ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۴۴۲ سهم در این مجموعه معامله شد .

برخلاف هفته گذشته،  کفته ترازو خرید و فروش سهام در هفته جاری به سمت خرید سنگین تر بود  و سهامداران سه هزارو ۱۵۶ میلیارد ریال سهم خریداری و ۲ هزار و ۸۹۹ میلیارد ریال سهم فروختند. 

خودروسازان برای دومین هفته متوالی با نمایندگی سهام شرکت سایپا بیشترین ارزش معاملاتی بورس مازندران را به خود اختصاص دادند.

بر این مبنا به ترتیب سهام شرکت های سایپا ، ایرانخودرو، پالایشگاه نفت تهران ، فولاد مبارکه اصفهان  و پالایشگاه نفت اصفهان در صدرجدول پر فروش های بورس منطقه ای مازندران قرار گرفتند.

با احتساب این هفته چهارمین ماه است که شرکت های بنیادین با کنار زدن شرکت های کوچک تر در صدر جدول پر فروشهای فعالان بورس منطقه ای مازندران قرار می گیرند.  

شاخص قیمت سهام این هفته نیز به رکورد شکنی خود ادامه داد و با افزایش ۷۶ هزار  و ۲۳ واحدی به عدد یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۰۱ واحد رسید.

همچنین این هفته در سطح بازار بورس کشور هفت هزار و ۴۱۴ سهم به ارزش ۱۲۴ هزار میلیارد ریال رسید. 

ارزش بازار نیز پس از پایان وقت اداری بازار بورس کشور در روز سه شنبه به بیش از ۴۶ میلیون میلیارد ریال افزایش یافت.